شناسهٔ خبر: 31762085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نمازگزاران به رگبار بسته شدند/

سیاهترین روز در تاریخ معاصر نیوزیلند/ ۵۰ کشته و ۳۰ مجروح در حمله تروریستی به دو مسجد +عکس و فیلم

در حمله تروریستی به ۲ مسجد در نیوزیلند چندین نفر کشته و مجروح شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی نیوزلند هرالد اعلام کرد تیراندازی در مسجد شهر کریست چرچ این کشور شش کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت.

شبکه خبری راشا تودی نیز اعلام کرد تعداد کشته های حمله به مسجد کریست چرچ نیوزلند به نه نفر رسید.

۴۰ کشته و ۲۰ زخمی دراثر حمله تروریستی

این شبکه از حمله دوم به یکی دیگر از مساجد این شهر نیز خبر داد. در این حادثه شاهدان از کشف بمبی در این مسجد خبر داده اند.

به گفته مقامات نیوزیلند، بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در این حملات کشته و زخمی شده اند.

نخست‌وزیر نیوزلند اعلام کرد در این حمله تروریستی حداقل ۴۰ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند.

تصویری از قاتل حمله تروریستی امروز

دستگیری یک مظنون حادثه نیوزلند

پلیس نیوزیلند درباره تیراندازی اول اعلام کرد که پس از گزارش تیراندازی در یک مسجد، نیروهای خود را به این منطقه اعزام کرده است.

پلیس نیوزیلند گفت که یک نفر را در این رابطه دستگیر کرده اما مشخص نیست که مظنون دیگری هم وجود داشته باشد. این در حالی است که تیراندازی در دو مسجد روی داده است.

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند درباره این حوادث گفت: امروز یکی از تاریک ترین روزهای نیوزیلند است.

اردوغان: عاملان حمله را لعن می‌کنم

این حمله واکنش های زیادی به همراه داشت که می‌توان به توئیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد که نوشت: حمله تروریستی به نمازگزاران مسجد نور در نیوزلند را به شدت محکوم و عاملان آن را لعن می‌کنم. رئیس جمهور ترکیه همچنین برای جانباختگان طلب آمرزش و برای مجروحین نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

واکنش سفیر ایران در لندن به حمله تروریستی امروز در نیوزلند

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در واکنش به حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان در کشور نیوزلند که بیش از ۶۰ کشته و زخمی به همراه داشت، نوشت: سیاه ترین روز در تاریخ معاصر نیوزیلند.

هدف تروریست حمله امروز مشخص شد

فردی که گفته می‌شود در حمله تروریستی مرگبار امروز در نیوزلند دست داشته است، خود را یک استرالیایی سفیدپوست عادی توصیف کرده است و گفته است که از طبقه کم درآمد جامعه است.

بنابر گزارش شبکه خبری راشاتودی، وی طی بیانیه ای ۷۳ صفحه ای که قبلاً آن را نوشته است وعده داده تا به گفته خود با «مهاجمان مسلمان» مبارزه کند. اندکی پیش از این حملات، در این بیانیه او به وعده خود در اقدام علیه مسلمانان اشاره کرده است.

ببینید:

اولین تصاویر از کشتار مسلمانان در نیوزیلند

گزارش‌ها حاکی از این است که این فرد تحت تاثیر «آندرس برویک» تروریست مشهور نروژی قرار داشته است که ۷۷ نفر را در سال ۲۰۱۱، در نروژ کشت و به حبس ابد محکوم شد.

براساس گزارش راشا تودی، وی عمداً مسجدی را برای اقدام خود انتخاب کرده است که یک کلیسا هم در همان نزدیکی وجود داشته است.

وی در بیانیه خود به حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ در استکهلم هم اشاره کرده است که مرگ پنج نفر را به دنبال داشت. در جریان این حمله یک دختر ۱۱ ساله هم جان باخت و مهاجم گفته که انتقام او را خواهد گرفت.

علاقه قاتل مسلمانان مسجد نیوزیلند به ترامپ

وی که عقایدی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه دارد در بیانیه خود تاکید کرده از مسلمانان و کسانی که به دین اسلام گرویده‌اند بیزار است.

به گفته این قاتل استرالیایی وی این حمله را از دو سال قبل طراحی کرده بود و تصمیم به حمله به مسجد نور را سه ماه قبل گرفت.

تارانت همچنین تاکید کرده از حامیان دونالد ترامپ به عنوان "نماد بازیابی هویت سفیدپوستان" است

افزایش شمار جان‌باختگان حادثه امروز

«مایک بوش» کمیسر پلیس نیوزلند با حضور در مقابل دوربین خبرنگاران، با بیان اینکه این حمله با دقت از پیش برنامه‌ریزی شده بود، آمار جدید تلفات را ۴۹ کشته و ۳۹ مجروح اعلام کرد.

این حمله، خون‌بارترین تهاجم تروریستی در نیوزلند از سال ۱۹۹۰ است.

واکنش وزارت خارجه ایران به حادثه تروریستی نیوزیلند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر کرایست‌چرچ در نیوزیلند را که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از مسلمانان از ملیت های مختلف شد را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرانسانی و کاملاً سبعانه دانست.

سخنگوی وزارت خارجه موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریعتر عاملین این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه‌ای، با آنان برخورد کند.

برچسب‌ها:

نظر شما