شناسهٔ خبر: 31761232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

دهها کشته بر اثر حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند

شمار کشته های تیراندازی در 2 مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند به 49 نفر افزایش یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در این حمله تروریستی بیش از 50 نفر هم زخمی شده اند که حال بسیاری از آنها وخیم گزارش شده است .
به گفته شاهدان مردی با لباس نظامی ، مسلح به سلاح خودکار وارد مسجد شد و بی هدف و کورکورانه به سمت نمازگزاران تیراندازی کرد.
 
یکی از عاملان این حمله سازماندهی شده که گفته می شود ملیت استرالیایی دارد اقدام به پخش زنده تصاویر از صحنه قتل عام نمازگزاران کرد .
 این تصاویری است که یکی از عاملان حمله از قتل عام نماز گزاران در فضای مجازی به صورت زنده پخش می‌کرد.  این تروریست از ماه گذشته تصویر سلاح‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود اما پلیس نیوزیلند بی تفاوت به این اقدام ، وی را در فهرست افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی قرار نداده بود . گفته می‌شود مهاجم انگیزه خود را مقابله با آمدن مسلمانان به این کشور اعلام کرده است. هنوز تعداد مهاجمان و هویت آنها مشخص نشده است. پلیس نیوزیلند می گوید سه مظنون را در ارتباط با حمله خونین امروز بازداشت کرده است.
          
در پی این حمله مسلحانه پلیس نیوزیلند از ساکنان منطقه خواست در خانه های خود بمانند . از مسلمانان هم خواسته شد از حضور در مساجد خودداری کنند .
برخی خبرها از کشف بمب در یک مسجد دیگر حکایت دارد . همه مدارس و ساختمان‌ های شهرداری کرایست چرچ بسته شده‌ و نیروهای امنیتی شهر را محاصره کرده اند .
تاکنون 4 نفر در ارتباط با این حمله ترویستی بازداشت شده اند .
نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد این حمله تروریستی و از قبل برنامه ریزی شده بود . آردرن ، امروز را یکی از تاریک ترین روزهای تاریخ نیوزیلند توصیف کرد و گفت : به همراه پلیس در تلاش برای کنترل اوضاع است . 
 
مقامات امنیتی نیوزیلند تأکید کرده اند تصاویر این حمله خونین در شبکه‌های اجتماعی پخش نشود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزلند در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر گفت : هیچ کدام از اتباع کشورمان در محل وقوع این حمله تروریستی حضور نداشته اند . 
خشم مسلمانان از اقدام تروریستی در نیوزیلند

تیراندازی‌های مرگبار در مساجد نیوزیلند و به خاک و خون کشیده شدن مسلمانان در این کشور با واکنش های گسترده در سراسر جهان به ویژه مسلمانان مواجه شد و رهبران سیاسی و مسلمان در سراسر جهان انزجار خود را از این اقدامات تروریستی ابراز کردند.

رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قویاً این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.

وی به گزارش‌های رسانه‌ای نیز اشاره کرد که براساس آنها، شش شهروند اندونزیایی در زمان حمله در مسجد بودند که سه تن فرار کردند و از وضعیت سه تن دیگر اطلاعی نیست.

"تانتووی یحیی"، سفیر اندونزی در نیوزیلند به رویترز گفته که تحقیقات برای اعلام وضعیت شهروندان اندونزیایی گرفتار در این تیراندازی در جریان است. ۳۳۱ اندونزیایی در کرایستچرچ ساکن هستند که از این تعداد ۱۳۴ تن دانشجو هستند.

انور ابراهیم ، رهبر بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی نیز گفت که یک شهروند این کشور در میان مجروحان این تیراندازی است و اعلام کرد که این یک تراژدی سیاه است که بشریت و صلح جهانی با آن روبرو است .
وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به شدت بابت این اقدام غیر انسانی که علیه ارزش‌های بشری رخ داده و جان غیرنظامیان را گرفته است، ناراحت هستم. ما تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان و مردم نیوزیلند ابراز می‌کنیم.

مقام‌های نیوزیلند کشته شدن تعداد زیادی را در این حملات تیراندازی تأیید کرده‌اند اما آمار دقیق را اعلام نکرده و هویت آنها را نگفته‌اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در توئیتر خود حمله "فاشیستی و نژادپرستانه" در نیوزیلند را محکوم کرده و نوشت: این حمله نشان داد خصومت و عداوت به اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چندین بار شاهد این بوده‌ایم که اسلام هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام هراسی متوقف شود.

در همین حال، کمال فاروقیری، مؤسس هیات "تمام مسلمانان هندوستان" که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: این حمله به شدت محکوم است و ادامه داد: یک ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند.

وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، نیوزیلند و فیجی نیز در توئیتر خود نوشت: سه افغان در این حمله مجروح شده‌اند. فکر من پیش خانواده‌های این افغان‌هاست.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن محکومیت این حمله در توئیتر از هشتگ "پاکستان علیه تروریسم" استفاده کرد.

مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداخته‌اند.

 




نظر شما