شناسهٔ خبر: 31744172 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

فراخوان حماس برای خیزش فلسطینی‌ها در اعتراض به سرکوب نمازگزاران‌ ‌مسجدالاقصی

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی:‌ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) خواستار حمایت واقعی کشورهای عربی و اسلامی از مسجدالاقصی و مقابله با اقدامات اشغالگران صهیونیست و تجاوزات آنها به قدس و مردم و مقدسات در پی سرکوب نمازگزاران در مسجدالاقصی شد.

حماس در بیانیه‌ای قشرهای مختلف مردم قهرمان فلسطین در قدس و کرانه باختری و مناطق دیگر را به خیزش و حرکت به سمت مسجدالاقصی و درهم شکستن تصمیمات اشغالگران اسرائیلی فراخواند. این جنبش در بیانیه خود آورده است که امت عربی و اسلامی و ملت‌های بیدار و پویا و نیروهای تاثیرگذار باید به طور جدی از اولین قبله و سومین حرم شریف حمایت کرده و عملا با اقدامات اشغالگران و تجاوزات آنها به قدس و مردم و مقدسات آنها مقابله کنند. گفتنی است اشغالگران، مسجدالاقصی را با بیرون راندن نمازگزاران و کارکنان اوقاف، بسته و از ورود نمازگزاران به این مکان مقدس جلوگیری کردند. همزمان جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرد که اشغالگران مسئولیت کامل پیامدهای آنچه را در قدس و مسجدالاقصی می‌گذرد، برعهده دارند. از طرفی وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین هم قشرهای مختلف مردم فلسطین به ویژه در شهر اشغالی قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ را به سرازیر شدن به سمت مسجدالاقصی و تجمع در آن برای درهم شکستن تصمیمات اشغالگران در بستن آن دعوت کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد قشرهای مختلف عربی و اسلامی و فلسطینی در هر نقطه‌ای که هستند در راهپیمایی میلیونی برای یاری مسجدالاقصی شرکت کنند زیرا این مکان در معرض هجمه وحشیانه‌ صهیونیستی قرار دارد که هدف از آن تقسیم مکانی و زمانی آن است. گفته می شود پلیس رژیم صهیونیستی مانع پخش اذان در مسجدالاقصی پس از بستن درهای این مسجد شده است. همچنین پلیس رژیم صهیونیستی به مصلای قبه الصخره و نمازگزاران حمله کرد. از سویی همزمان با یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی، چهارمین فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله این نظامیان به شهادت رسید. این چهارمین شهروند فلسطینی بود که بر اثر تیراندازی نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در غزه و کرانه باختری طی ۲۴ساعت گذشته به شهادت رسید.

هشدار اردن و ترکیه

پادشاه اردن نسبت به پیامدهای تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی هشدار داد. «عبدالله دوم» هشدار داد که تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی علیه قدس پیامدهای منفی بر فرصتهای تحقق صلح خواهد داشت. از سویی وزیر خارجه ترکیه هم در خصوص حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی گفت که باید به اقدامات گستاخانه این رژیم واکنش نشان داد. «مولود چاووش‌اوغلو» در رابطه با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی گفت که باید در برابر اقدامات متهورانه و گستاخانه اسرائیل ایستاد. چاووش‌اوغلو افزود: نمی‌توان در قبال حمله به مقدسات بی‌تفاوت بود و به اعتقاد من همه کشورهای جهان باید به آن واکنش نشان دهند. وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که متاسفانه تجاوزات اسرائیل امروز با تشویق و حمایت آمریکا افزایش پیدا کرده است. ‌دولت ترکیه هم صحبتهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را که گفته بود “اراضی اشغالی فلسطین فقط به یهودیان تعلق دارد” محکوم کرد و آن را نژاد پرستی آشکار خواند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در ادامه تنش های جدید به وجود آمده میان تل آویو و آنکارا، رئیس جمهوری ترکیه را دیکتاتور خواند. «بنیامین نتانیاهو» اتهامات مطرح شده بر ضد وی از سوی آنکارا را به سخره گرفت و در مقابل، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را به عنوان یک فرد دیکتاتور خطاب قرار داد.

این درحالی است که رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، خطاب به وی گفت: “ای نتانیاهو، به خودت بیا! تو ظالم هستی. ما را تهدید نکن.” در چنین شرایطی سفیر قطر در فلسطین با رهبر جنبش حماس در نوارغزه دیدار کرد.«محمد العمادی» سفیر قطر با «یحیی السنوار» در غزه دیدار کرد. بر اساس بیانیه جنبش حماس، در این نشست بسیاری از طرح‌های ارائه شده در چارچوب نقش اساسی قطر برای کاهش رنج مردم غزه بررسی شد.

نظر شما