شناسهٔ خبر: 31744039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

در دیدار رئیس‌جمهوری کشورمان صورت گرفت

تقدیر‌آیت‌الله‌العظمی سیستانی از نقش دوستان عراق در پیروزی علیه داعش

صاحب‌خبر -
 

‌حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در رأس هیأت همراه خود،ظهر دیروز با آیت‌الله العظمی علی سیستانی مرجع شیعیان در نجف اشرف دیدار کرد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت الله العظمی سیستانی، حسن روحانی در این دیدار با ارائه گزارشی از نتایج گفتگوهایش با مقامات عراقی، دستاوردهای سفر خود را درزمینه توسعه روابط دو جانبه بر مبنای «دوستی» و «حسن همجواری» شرح داد.

آیت‌الله العظمی سیستانی هم تأکید کردند که از هر گونه گامی‌ در توسعه روابط عراق با همسایگانش بر مبنای منافع دو طرف و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال می‌کنند.

ایشان با اشاره به جنگ مردم عراق با داعش و فداکاری‌های عراقی‌ها برای پیروزی بر این گروهک، از نقش «دوستان» در تحقق این پیروزی تقدیر کردند.

آیت‌الله العظمی سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی‌و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را لازم دانستند و ابراز امیدواری کردند که دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.

ایشان بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای توازن و اعتدال تأکید کردند و گفتند که ملت‌ها باید از خسارت و آلام بیش از این به دور بمانند.

رئیس جمهوری در جمع نخبگان و رهبران مذهبی عراق

بنابرخبردیگر، رئیس‌جمهوری در جمع نخبگان ،عشایر و رهبران مذهبی عراق در کربلای معلی هم، پیوند دو ملت ایران و عراق را بسیار مستحکم خواند و تاکید کرد: این‌که میلیون ها ایرانی در طول سال به عراق و به ویژه کربلا و نجف سفر می‌کنند و میلیون‌ها عراقی هم برای زیارت، عازم ایران می‌شوند، نشان می‌دهد که دو ملت از لحاظ فرهنگی و اعتقادی کاملا با هم متحدند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این امت واحده را از هم جدا کند.‌ روحانی با بیان این که «برای ما صوت آزادی و استشمام بوی آزادی بیش از هر کجای دنیا در سرزمین کربلا است»، تصریح کرد: ما این سرزمین را سرزمین جهاد ، شهادت ، ایثار و وفا می‌دانیم که قمر بنی هاشم مظهر وفا و ایثار و فداکاری بود.

رئیس جمهوری عشایر و همه مردم عراق را میزبانان بسیار خوب برای زائران قبور ائمه هدی (ع) و به ویژه در ایام زیارت اربعین دانست و گفت: مردم عراق و به ویژه کربلا میزبانی بسیار صمیمانه ای در ایام اربعین حسینی از زائران دارند و از سوی مردم ایران از مردم عراق و کربلا تشکر می‌کنم.

روحانی افزود: امروز این جاذبه بزرگی که در حرم امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) وجود دارد میلیون‌ها عاشق را از سراسر جهان به کربلا جذب می‌کند و در طول تاریخ کربلا پرچم به اهتزاز در آمده برای آزادی انسان ها و مبارزه با ظلم است.

وی تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری برادری، اتحاد و وحدت را میان ملت‌های ایران و عراق شاهدیم و خوشحالیم که در روز سختی و رفاه، ملت ایران در کنار ملت عراق و ملت عراق در کنار ملت ایران است.رئیس جمهوری با بیان این که «اولین مردمی‌که در کنار عراق برای مبارزه با داعش و القاعده قرار گرفتند مردم ایران بودند»، گفت:پس از اشغال موصل توسط تروریست های داعش در یک سخنرانی عمومی‌اعلام کردم ما تهدید برای شهرهای مقدس عراق از جمله کربلا را به هیچ عنوان تحمل نخواهیم کرد و این حملات را به عنوان حمله به کشور و ملت خودمان می‌دانیم و در همان روز هم به دولت عراق پیام دادم که تمامی‌امکانات ما در اختیار شما‌ست تا در برابر تروریسم ایستادگی کنید و هر کمکی بخواهید آمادگی کامل داریم. روحانی با تبریک به ملت ، عشایر و مرجعیت عراق به خاطر مقاومت و ایستادگی در برابر تروریست‌های داعش و شکست توطئه بزرگ دشمنان برای منطقه و عراق گفت: ما علاقه داشتیم که کلا ویزا میان دو کشور برداشته شود و مردم عراق به راحتی بتوانند به ایران و ایرانی ها به عراق سفر کنند، اما در این مرحله دو دولت با رایگان شدن صدور ویزا برای متقاضیان موافقت کردند.

وی اظهارداشت: همچنین دو دولت تصمیم گرفتند که برای استحکام روابط اقتصادی بین دو ملت، شهرک‌های صنعتی را در مرز ایران و عراق با سرمایه‌گذاری تجار ایرانی و عراقی و همه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.‌ رئیس‌جمهوری افزود: ما توافق کردیم که روند اتصال خطوط راه آهن دو کشور به سرعت انجام و راه آهن خرمشهر به بصره متصل شود تا به این ترتیب رفت و آمد بین مردم دو کشور تسهیل شود.

روحانی گفت: ما تلاش داریم ارتباط دانشگاه های دو کشور را نزدیکتر کنیم و در همین زمینه آمادگی داریم تجهیزات آزمایشگاه های متعدد را برای دانشگاه های عراق تامین کنیم.

وی با ابراز خرسندی از وحدت در عراق، اظهارداشت: انسجام و وحدت عراق را به نفع عراق و کل منطقه می‌دانیم و دو کشور در زمینه ثبات و امنیت مشترک و کل منطقه ،تفاهم دارند و مطمئنم که روابط دو کشور روز به روز صمیمی‌تر و مستحکم تر خواهد شد.

بیانیه مشترک ایران و عراق

ایران و عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه تاکید کردند.

در این بیانیه، عراق از موضع ایران در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و طرف ایرانی هم تصمیم عراق را مبنی بر این که در تحریم ها علیه ایران همراه نخواهد بود ،مورد تقدیر قرار داد. دو طرف همچنین علاقه مندی خود را برای توسعه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، تجاری، فرهنگی، علمی‌و فناوری و غیره ابراز داشتند. در این بیانیه آمده است که همکاری برای تقویت امنیت و ثبات منطقه و بنیان نهادن همکاری‌های اقتصادی که به منافع و رفاه ملت‌های این منطقه یاری رساند، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. دو طرف همچنین بر عزم راسخ خود برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فراملی تأکید کردند.

طرفین در باره مجموعه ای از موضوعات مورد علاقه گفتگو و یادداشت‌های تفاهم در زمینه هایی مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل و نقل ریلی میان شلمچه و بصره و تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه گذاران دو کشور را امضا کردند. ‌ بیانیه می افزاید: طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که از طریق ارائه خدمات و مشارکت شرکت‌های ایرانی در حوزه های یاد شده از بازسازی عراق پشتیبانی کند و طرف عراقی هم از مشارکت شرکت‌ها و سرمایه گذاران ایرانی استقبال کرد.

در بیانیه همچنین راه‌های تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت و زیارت‌های دینی مورد بحث قرار گرفت و قرار است از تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ صدور روادید برای شهروندان عراقی و ایرانی رایگان شود.در ادامه بیانیه، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.رئیس جمهوری ایران در سومین روز از سفر به کشور عراق به منظور زیارت حرم نورانی امیرالمومنین علی (ع) و دیدار با حضرت آیت الله العظمی‌سیستانی و دیگر مراجع عظام تقلید وارد شهر نجف اشرف شد.

روحانی در بدو ورود به نجف با حضور در حرم حضرت علی(ع)، مرقد مطهر و نورانی آن حضرت را زیارت و پس از اقامه نماز در این بارگاه نورانی، در فضایی معنوی زیارتنامه امیرالمومنین(ع) و ادعیه متبرکه را قرائت کرد.

رئیس جمهوری همچنین با حضور در صحن و شبستان حضرت زهرا(س) و بازدید از آن در جریان روند اقدامات انجام شده توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در مسیر اجرای طرح‌های توسعه حرم های مطهر ائمه معصومین(ع) در عراق قرار گرفت.

رئیس جمهوری همچنین بعداز ظهر دیروز از مجموعه تاریخی- فرهنگی بیت تاریخی امام خمینی(ره) در نجف که یادآور خاطرات روزهای زندگی پر مشقت امام راحل در دوران تبعید ایشان به این شهر است، بازدید کرد.

رئیس جمهوری در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر به کشور عراق، مسجد کوفه و حرم های مطهر واقع در این مسجد را زیارت کرد.‌ روحانی شامگاه چهارشنبه به زیارت مسجد کوفه محل ضربت خوردن امیرالمومنین علی(ع)، حرم مطهر حضرت مسلم بن عقیل(ع) و هانی ابن عروه(ع) مشرف شد.

دیدار رئیس جمهوری با حضرات آیات عظام در نجف

رئیس جمهوری عصر دیروز همچنین با حضرات آیات عظام بشیر نجفی، فیاض و محمد سعید حکیم در نجف اشرف دیدار و در فضایی معنوی به گفتگو پرداخت.

روحانی در این دیدارها به مذاکرات فشرده خود با مقام‌های عراقی و نتایج آن اشاره کرد.

نظر شما