شناسهٔ خبر: 31735453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بوتفلیقه از کاندیداتوری انصراف داد

صاحب‌خبر -
فروغ احمدی
خبرنگار

​​​​​​​پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده سرانجام مردم الجزایر پیروز شدند و عبدالعزیز بوتفلیقه تصمیم به کناره‌گیری از کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش گرفت و در عین حال نخست‌وزیر جدید خود را نیز معرفی کرد.
بوتفلیقه پس از اعلام تصمیمش مبنی بر اینکه از نامزدی انصراف می‌دهد، خبر داد، این انتخابات که قرار بود درماه آوریل برگزار شود به تعویق افتاده و تاریخ برگزاری آن بزودی اعلام خواهد شد. او در حالی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کند که اعتراضات در الجزایر وارد هفته سوم شده بود و خود او نیز تحت فشار شدید رسانه‌های جهان قرار داشت. یکی از این فشارها بیانیه 1000 قاضی الجزایری بود که دیروز دوشنبه منتشر شد. قضات الجزایری در این بیانیه اعلام کرده بودند که اگر بوتفلیقه در انتخابات شرکت کند بر انتخابات نظارت نخواهند کرد.
شبکه تلویزیونی النهار الجزایر طی گزارشی اعلام کرد، رئیس جمهوری کنونی، نورالدین بدوی را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور تعیین و رمطان العمامره که مشاور دیپلماتیک او بوده را نیز معاون نخست‌وزیر کرده است. او در ادامه اعلام کرد، قانون اساسی جدید این کشور پیش از پایان سال 2019 در معرض همه پرسی گذاشته خواهد شد. این تغییرات در پی استعفای احمد اویحیی نخست‌وزیر سابق صورت گرفته است. اویحیی پس از انصراف بوتفلیقه از نامزدی از سمت خود کناره‌گیری کرد.
مخالفان نامزدی بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر اعلام کردند که وی از سلامت کامل برخوردار نیست و باید انصراف دهد. برخی می‌گفتند که او نه قادر به راه رفتن است و نه قدرت تکلم دارد. او که از ماه پیش برای تکمیل روند درمانی خود به ژنو رفته بود، بی‌توجه به موج اعتراضی مردم، روز یکشنبه به کشور بازگشت.
حزب جبهه آزادی بخش ملی که ائتلاف حاکم را هدایت می‌کند از انصراف بوتفلیقه استقبال کرد و در بیانیه‌ای خرسندی خود را از این تصمیم اعلام کرد. انصراف بوتفلیقه بازتاب زیادی در رسانه‌های عربی و غربی نیز داشته است و در این میان اعلام انصراف او با استقبال فرانسه روبه‌رو شده است. به نقل از رویترز، ژان ایولودریان، رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه اعلام کرد از تصمیم عبدالعزیز بوتفلیقه مبنی بر اینکه عنوان کرده که به‌دنبال تصدی قدرت در دوره پنجم نخواهد بود، استقبال کرد. ژان ایولودریان در ادامه بیانیه ابراز امیدواری کرد، ساز و کار جدیدی در واکنش به مطالبات مردم الجزایر بسرعت در پیش گرفته شود. بوتفلیقه 20 سال پیش رئیس جمهوری الجزایر شد. او که 82 سال سن دارد به‌دلیل سکته‌ای که در سال‌های اخیر داشته است کمتر توانسته به امور کشورش بپردازد و از سال 2013 تا کنون به ندرت در انظار عمومی حضور یافته است و در بیشتر اوقات در کشورهای خارجی به‌دنبال درمان بیماری خود بوده است. به همین دلیل بود که مردم معترض الجزایری خواستار انصراف او از کاندیداتوری بودند و پس از کناره‌گیری وی مردم خرسند شدند و راننده خودروها با بوق زدن خوشحالی خود را ابراز کردند.

نظر شما