شناسهٔ خبر: 31732010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز/ممنوعیت عرضه هرگونه خزندگان

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مجاز نمی‌باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با  دیار آفتاب در خصوص توصیه‌های بهداشتی خرید و نگهداری ماهی قرمز شب عید گفت: با توجه به علاقه‌مندی مردم کشورمان به خرید ماهی قرمز جهت سفره هفت‌سین لازم است با موارد بهداشت و همچنین نحوه نگهداری آن آشنا باشند.

شانقی اظهار کرد: شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه کنند و حتی‌المقدور از خرید ماهی از دست‌فروشان و دوره گردان به دلیل امکان نگهداری ماهی در شرایط بهداشتی نامناسب خودداری شود.

وی اضافه کرد: همچنین از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرطبیعی، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در هنگام تعویض آب نیازی به دست‌کاری ماهی نمی‌باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی باسابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود و شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهی انجام شود.

وی اضافه کرد: به‌منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳% و یا سایر ضدعفونی‌کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

شانقی با اشاره به اینکه عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مجاز نمی‌باشد گفت: بعضی از گونه‌ها مانند لاک‌پشت سنگاپوری و یا مینیاتوری(گوش قرمز) به‌عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود عرضه این گونه‌ها ممنوع  می باشدو از خرید آنها اکیدا خودداری گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پایان نوروز ماهی ها را در رودخانه‌ها و یا نهرها رها نکرده و در محل‌های خاصی که شهرداری مشخص نموده است رهاسازی شود. 

انتهای پیام/ 

نظر شما