شناسهٔ خبر: 31730624 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

برداشت ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب از دشت اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای اردبیل با بیان اینکه ۶۳۰ میلیون مترمکعب از دشت اردبیل آب برداشت شده، گفت: این میزان باید ۱۳۰ میلیون مترمکعب باشد که آمارها حاکی از وضعیت نامساعد برداشت آب می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، اصغر سلیمان‌ زاده بیان کرد: در ۲ سال اخیر با اجرای برنامه ‌های تعادل‌ بخشی منابع آب، فرونشست دشت اردبیل متوقف و منحنی افت دشت به صفر رسیده است.

وی ایجاد نگرانی و حساسیت در جامعه در زمینه بحران آب را مهم دانست و اظهار داشت: باید نسبت به اصلاح فرهنگ نامناسب برداشت غیرمجاز از دشت اردبیل اقدام کنیم و در این زمینه نیز تاکنون با پلمب چاه ‌های غیرمجاز در اردبیل اقدام شایسته‌ ای در حوزه تعادل‌ بخشی انجام شده است.

سلیمان زاده گفت: در حال حاضر تنها ۷۵ چاه غیرمجاز در اردبیل وجود دارد که در آینده نزدیک با پلمب این چاه ‌ها نیز برداشت ‌های غیرمجاز از دشت اردبیل به حداقل خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل هدف از طرح داناب را آشنایی دانش‌ آموزان با راهکارهای حفاظت و صیانت از منابع آب ذکر کرد و افزود: هر قدر این حساسیت و فرهنگ از سنین پایه در دانش ‌آموزان ایجاد شود به همان میزان موفقیت طرح‌ های آب تضمین شده است.

وی به سابقه همکاری آب منطقه ‌ای با جهاد دانشگاهی و موفقیت این نهاد انقلابی در اجرای طرح ‌های مهم پژوهشی و تحقیقاتی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای طرح داناب با همکاری آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی تحقق اهداف متعالی در حوزه آب را تسریع می کند.

سلیمان زاده در زمینه کیفیت اجرای برنامه‌ های محوله از سوی آب منطقه‌ ای اردبیل در قالب تفاهمنامه مشترک هم گفت: اجرای طرح داناب با جهاد دانشگاهی موجب فرهنگ سازی در استفاده بهینه از منابع آب می شود.

استان اردبیل با مشکل افت ذخایر زیرزمینی آب مواجه می باشد و دشت اردبیل دشت ممنوعه اعلام شده است.

دشت ممنوعه اردبیل حدود ۹۹۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و ۶۰۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد.

۴۶

نظر شما