شناسهٔ خبر: 31721047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

«بوتفلیقه» به دنبال اعتراضات گسترده مردمی از نامزدی در انتخابات انصراف داد

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس جمهوری ۸۱ ساله و بیمار الجزایر سرانجام پس از هفته ها تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به نامزدی مجدد وی برای پنجمین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از تصمیم خود عقب نشست و از نامزدی در این رقابت انصراف داد.رئیس جمهوری الجزایر سرانجام پس از تداوم و تشدید اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمی ضمن انصراف از نامزدی خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور، زمان برگزاری آن را به تعویق انداخت.
«عبدالعزیز بوتفلیقه» در سخنانی با بیان اینکه «پیام جوانان را دریافت کردم»، از تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور و عدم نامزدی خود در این انتخابات خبر داد.وی اعلام کرد : قصد ندارد برای پنجمین بار خود را در این انتخابات نامزد کند و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پس از برگزاری گفتگوهای ملی انجام خواهد شد.بوتفلیقه همچنین از دوره انتقالی و دولت موقت سخن گفت و افزود: این دولت، پیشبرد امور را بر عهده خواهد داشت و در کوتاه‌ترین مدت ، اصلاحات در دولت انجام می‌شود.‌رئیس جمهوری الجزایر با اعلام آغاز «اصلاحات عمیق» با مشارکت گسترده جامعه مدنی این کشور تاکید کرد: آخرین وظیفه من تقویت پایه‌های جمهوری جدید برای نسل‌های آینده است و قانون اساسی جدید پس از نهایی شدن به همه پرسی گذاشته خواهد شد. وی افزود : تمامی وظایف و اختیارات ریاست جمهوری را به رئیس جمهوری جدیدی که ملت با آزادی کامل آن را انتخاب خواهد کرد، محول می‌کنم.بوتفلیقه همچنین اعلام کرد که متمم‌های جدید قانون اساسی به رفراندوم خواهد گذاشت. وی سازمان عالی مستقل جهت نظارت برانتخابات ریاست‌جمهوری به ریاست «عبدالوهاب دربال» را نیز منحل کرد. به گفته دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر، بوتفلیقه بعد از اعلام عدم نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری و تعویق برگزاری انتخابات که قرار بود ماه آوریل باشد، نشستی با رئیس ستاد ارتش داشت. همزمان،رسانه‌ها نیز از استعفای «احمد اویحی»، نخست وزیر دولت الجزایر خبر دادند و گفتند که «بوتفلیقه» نیز استعفای وی را پذیرفته است.به گفته این رسانه‌ها، رئیس‌جمهوری الجزایر «نورالدین بدوی» را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور و « رمطان لعامره» را نیز به عنوان معاون وی منصوب کرده است.«نورالدین بدوی» پیشتر وزیر کشور الجزایر بود.
در همین حال، نخست وزیر جدید الجزایر در اولین سخنرانی، موضع خود را درباره تحولات این کشور اتخاذ کرد.«نور الدین بدوی» گفت: ما بر تحقق خواسته‌های الجزایری‌ها اصرار داریم.
از طرفی،«رویترز» گزارش داد: «اخضر ابراهیمی»، دیپلمات کهنه کار و وزیر خارجه پیشین الجزایر قرار است ریاست کنفرانس مهمی را که «بوتفلیقه» درباره آینده سیاسی کشورش پیشنهاد داده است ، برعهده بگیرد. بر اساس این گزارش، «اخضر ابراهیمی» در صدد اعلام فرایند گذار جدیدی است که آینده الجزایر را ترسیم می‌کند.
در چنین شرایطی، حزب «جبهه آزادیبخش ملی» که ائتلاف حاکم را هدایت می‌کند، از تصمیمات بوتفلیقه استقبال کرد.این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد: نسبت به تصمیماتی که بوتفلیقه در پاسخگویی به خواسته‌های ملت الجزایر گرفته، خرسند است.در بیانیه این حزب ، تعویق انتخابات و گام برداشتن در مسیر تشکیل دولتی شایسته سالار ، به منزله فرصتی برای محافل سیاسی و عناصر جامعه مدنی جهت مشارکت در تحقق هدف ساخت الجزایر جدید عنوان شده است.
وزیر خارجه فرانسه نیز در سخنانی از تصمیم رئیس‌جمهوری الجزایر برای انصراف از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور استقبال کرد.«ژان ایو لودریان» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد :از تصمیم «عبدالعزیز بوتفلیقه» در خصوص اتخاذ تدابیری برای احیای نظام سیاسی در الجزایر استقبال می‌کند.
«عبدالمجید مناصره»، عضو برجسته پارلمان الجزایر اما احکام جدید صادر شده توسط «بوتفلیقه» را مغایر با اصول قانون اساسی کشورش دانست و گفت : رئیس جمهوری کاری کرده است که تا دو سال دیگر بتواند در قدرت بماند. از سوی دیگر، شهرهای مختلف الجزایر بار دیگر صحنه تظاهرات گسترده علیه «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس‌جمهوری این کشور بود وهزاران تن از مردم به تصمیمات جدید وی اعتراض کردند و خواستار «تغییرات سیاسی فوری» شدند. برخی منابع آگاه نیز از تقلای امارات برای سوء استفاده از اعتراض‌های جاری در الجزایر خبر دادند و اعلام کردند : این کشور به دنبال تعیین جانشین رئیس جمهوری فعلی است.
این در حالی است که گروه های زیادی از مردم نیز همزمان، از انصراف بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری شادمان شدند.

نظر شما