شناسهٔ خبر: 31717556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهرات در الجزایر به رغم انصراف بوتفلیقه ادامه دارد

تهران- ایرنا- برگزاری نشست بررسی روند انتقال قدرت در الجزایر، تداوم تظاهرات علیه رئیس جمهوری و استقبال رئیس جمهوری فرانسه از انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه از انتخابات ریاست جمهوری از جمله رویدادهای امروز الجزایر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز به نقل از یک منبع مطلع، الاخضر الابراهیمی وزیر خارجه سابق الجزائر قرار است در یک نشست مطبوعاتی درباره 'روند انتقالی' جدید که تعیین کننده آینده این کشور است، سخن بگوید.
به گفته این منبع مطلع، الابراهیمی ریاست نشست آتی درباره آینده الجزایر را به عهده دارد و قرار است نمایندگانی از تظاهرکنندگان و شخصیت هایی که در جنگ استقلال الجزایر شرکت داشتند، در آن حضور داشته باشند.
الابراهیمی روز گذشته دوشنبه با بوتفلیقه که از سوئیس بازگشته بود، دیدار کرد.
عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر روز دوشنبه در بیانیه ای ضمن اعلام تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات انصراف داد.
وی در این بیانیه از اجرای «اصلاحات عمده» در ساختار دولت و نهاد ریاست جمهوری بعد از برگزاری سمپوزیوم مستقل ملی زیر نظر کمیته ملی و مستقل انتخابات خبر داد.
انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار بود 18 آوریل 2019 (22 فروردین 1398) برگزار شود و بوتفلیقه برای پنجمین بار در این انتخابات نامزد شده بود.

** تظاهرات دانشجویان
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که صدها دانشجوی الجزایری در میدانی در مرکز پایتخت با برگزاری تجمع و راهپیمایی، تصمیم اخیر بوتفلیقه برای انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کردند و آن را مقدمه ای برای تمدید دوره حکومت وی دانستند.
دانشجویان همچنین با سر دادن شعارهایی، مخالفت خود را از نامزدی بوتفلیقه برای پنجمین بار پیاپی در انتخابات اعلام کردند و پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: باید مردم را و نه نظام را نجات داد.

** نخست وزیر جدید
نورالدین بدوی نخست وزیر جدید الجزایر در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که اصلاحات اعلام شده از سوی بوتفلیقه رئیس جمهوری را با جدیت تمام پیگیری و عملی خواهد کرد.
بدوی پس از استعفای روز گذشته 'احمد اویحیی'، متصدی پست نخست وزیری الجزایر شد.
حمد اویحیی به دنبال تصمیم روز گذشته عبدالعزیز بوتفلیقه به انصراف از نامزدی در انتخابات و تعویق آن، استعفای خود را تسلیم وی کرد.

** حمایت مکرون
به گزارش سایت خلیج آنلاین، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی از تصمیم بوتفلیقه برای برکناری از نامزدی ریاست جمهوری استقبال کرد و آن را گام مثبتی در راستای توسعه دموکراسی در یک کشور عربی دانست.
وی در ادامه از بوتفلیقه خواست 'مدت زمان معقولی' را برای دوره انتقالی در این کشور معین کند.
مکرون، تصمیم جدید رئیس جمهوری الجرایر را فصل تازه ای در تاریخ این کشور دانست اما به جزییات بیشتری درباره آنچه وی مدت زمان معقول برای دوره انتقالی خوانده، اشاره ای نکرد.
وی همچنین گفت که فرانسه با رعایت احترام در راستای برگزاری انتخابات، هر کمکی که بتواند به الجزایر می کند.

** تحول در تاریخ الجزایر
'رمطان لعمامره 'معاون نخست وزیر جدید الجرایر نیز تصمیم های اخیر بوتفلیقه در خصوص انصراف از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و به تأخیر انداختن زمان برگزاری آن را نقطه مهم تحول در تاریخ الجزایر از زمان استقلال این کشور در سال 1962 دانست.

** بازگشت آثار باستانی سرقتی
'عزالدین میهوبی' وزیر فرهنگ الجزایر نیز اعلام کرد که پلیس به همه آثار باستانی که در جریان اعتراض‌های گسترده اخیر از قدیمی‌ترین موزه این کشور به سرقت رفته، دست یافته است.
اقلام مسروقه شامل تعدادی شمشیر و سلاح کمری است که قدمت آن به اوایل سده نوزدهم باز می‌گردد.
وزیر فرهنگ الجزایر همچنین گفت که بخشی از موزه ملی آثار باستانی و هنرهای اسلامی که به دست غارتگران به آتش کشیده شده، برای بازسازی، تعطیل شده است.
هزاران نفر از مردم الجزایر در اعتراض به نامزدی بوتفلیقه در روزهای گذشته به خیابان ها آمدند و خواستار کنار رفتن او از انتخابات شدند.
بوتفلیقه هشتاد و یک ساله در سال 2013 دچار سکته مغزی شد و از آن زمان به ندرت در مجامع عمومی حاضر می شود.
وی که برای درمان و انجام آزمایش های پزشکی به سوییس رفته بود، روز گذشته به کشورش بازگشت.
خاورم*شبس**9329**1917

نظر شما