شناسهٔ خبر: 31707873 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با بررسی همه جوانب داور دربی را انتخاب می کنیم

سهرابی:پشت پرده‌ها را بلدم و آمده‌ام تا ضعف را برطرف کنم/برخی کارشناسان داوری اطلاعاتشان به روز نیست

سرپرست کمیته داوران گفت:سعی کردم سیستمی را پیاده کنم که راننده کمیته داوران فقط یک نفر نباشد و ضعف ها را برطرف کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، علیرضا سهرابی در حاشیه نشست دانش‌افزایی داوران در خصوص حضورش به جای اصفهانیان گفت: این برنامه ریزی مربوط به من نیست و قرار نیست توسط یک نفر انجام شود.ما یک برنامه ریزی 2 ساله داشتیم و بسیار زحمت کشیدیم و جلسات متعددی داشتیم و بعضا روزهایی تا ساعت 5 عصر جلسه می‌گذاشتیم که کار را خوب پیش ببریم.

وی افزود: 2 سال است که سیستمی را تعریف کردیم چون من تجاربی دارم و فیفا را دیده ام و پشت پرده‌ها را می‌دانم، سعی کردم سیستمی را پیاده کنم که راننده کمیته داوران فقط یک نفر نباشد و ضعف ها را برطرف کنم. کمیته داوران و رئیس دپارتمان سر جایشان هستند و کار خودشان را دنبال می‌ کنند.

وی افزود: نباید بپرسید ما چه برنامه‌هایی داریم و بلکه ما برنامه‌هایی که از قبل پیگیری شده را ادامه می‌دهیم و همان را اجرا می‌کنیم. ما در بحث آکادمی جوانان بین‌المللی برنامه‌هایمان را دنبال می‌کنیم و در خیلی امور جلو هستیم. ما در هیأت رئیسه فدراسیون و از سوی مسئولان وقت مثل محمدرضا ساکت خیلی حمایت شدیم و در جلسات 3-4 ساعته که داشتیم آنها به صحبت‌هایمان گوش می‌دادند. در خیلی جلسات تاج حاضر می‌شد و صحبت‌ها را پیش می‌بردیم.

سرپرست کمیته داوران در ادامه گفت:نواقصی وجود دارد که باید حل شود من سال‌ها سابقه قضاوت بین‌المللی دارم و 15 سال مدیریت کردم شاید بتوانیم این فرمان را بهتر بچرخانم و به راهبری سیستم کمک کنم.

سهرابی در مورد اینکه خیلی اشتباهات داوری بالا رفته و در بسیاری مسابقات نتایج بازی‌ها تغییر کرده است،گفت: با بخشی از صحبت شما موافقم اما با بخش دیگر آن مخالف هستم.اشتباهات وقتی بیشتر می‌شود که فشار و استرس کار بالا می‌رود.تفکری که ما دنبالش بودیم این است که موضوع داوران را هم مثل لیگ پیگیری می‌کنیم و داورانی که در لیگ برتر اشتباهات زیادی می‌کنند به دسته پایین‌تر بروند و آنها که در دسته پایین‌تر قضاوت بهتری دارند بالا بیایند. این کار را در فوتسال پیاده کردیم که خیلی خوب جواب داد و آب از آب تکان نخورد. شما دیدید در پلی‌آف فوتسال بدون مشکل بازی انجام شد. در مورد صحبت شما که می‌گویید اشتباهات داوری روی نتیجه خیلی مسابقات تاثیر داشته است موافق نیستم. برخی از کارشناسی‌ها توسط داوران بازنشسته‌ای انجام می‌شود که خیلی اطلاعات‌شان آبدیت نشده است و شاید کارشناسی صورت گرفته دقیق نباشد. از سوی دیگر خیلی صحنه‌ها هستند که 10 داور آن را بررسی می‌کند 7 نفر معتقدند خطا رخ داده و 3 نفر می‌گویند تصمیم داور غلط بوده است. از طرفی مثلا اگر یک پنالتی هم اعلام می‌شد معلوم نیست حتما آن ضربه به گل تبدیل می‌شد مگر به صورت قطعی می‌توان اظهار نظری داشت؟ ما باید بپذیریم تصمیم قاطع داور جزیی از داور است و داور هم جزیی از قوانین فوتبال است. ما  نمی‌توانیم یک رباط در زمین بگذاریم و تصمیمات را به صورت غیرانسانی بگیریم. سیستم‌هایی مثل VAR هم برای کمک به فوتبال می‌آیند. ما در داوری ناظرانی مثل مسعود مرادی و ترکی داریم که دائم در کلاس‌های مختلف شرکت می‌کنند و به روز هستند اما برخی دوستان و پیشکسوتان که در صدا و سیما حاضر  می‌شوند و مردم هم به خوبی آنها را می‌شناسند ممکن است از قوانین به خوبی اطلاع نداشته باشند و علم آنها برای چند سال قبل بوده باشد. به همین خاطر در این رابطه اختلاف نظراتی به وجود می‌آید.

وی افزود:فیفا به جمع‌بندی رسیده که در جام جهانی از کمک داور ویدیویی استفاده کند اما در همین شرایط هم دیدیم که این کمک داور ویدئویی اشتباهاتی داشت که یک از این اشتباهات مربوط به پنالتی بود که برای ایران گرفته شد البته من به عنوان یک کارشناس داوری اعتقاد دارم که پنالتی که داور استرالیایی در بازی ایران و ژاپن گرفت هم اشتباه بود. به نظرم باید این سیستم ویدئویی بیاید تا به داوران کمک شود. ما باید در آسیا پیشرو ورود کمک داور ویدئویی باشیم. در این رابطه فدراسیون فوتبال خیلی خوب کمک کرده است.فعلا سیستم ویدئویی آفلاین است اما قرار است کولینا برای دربی به ایران بیاید تا پس از تائید این کمک داور ویدئویی آنلاین شود. مراحل استفاه از کمک داور ویدئویی ابتدا آموزش سپس مسائل اداری و بعد تائیدیه فیفا است و اگر بتوانیم در دربی مجوز آن را بگیریم کمک داور ویدئویی آنلاینی می‌شود.

سرپرست کمیته داوران در خصوص انتخاب داور دربی افزود: همانطور که گفتم هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده و ابتدا باید در کمیته داوران در این باره بحث و بررسی کنیم تا شرایط داوران را بسنجیم و وضعیت روحی روانی آنها را در نظر بگیریم.البته همه داوران از نظر ما شرایط قضاوت دربی را دارند اما به هر حال شرایط دربی ایجاد می‌کند که انتخاب مناسبی داشته باشیم. البته پس از رسیدن به جمع‌بندی درباره داور دربی و گرفتن نظر افراد صاحب رای و رئیس فدراسیون فوتبال به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم و نام داور دربی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/ا

 

نظر شما