شناسهٔ خبر: 31704674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شادماني الجزايري‌ها از پيروزي بر طرفداران رئيس جمهوري

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مردم الجزاير انصراف رئيس جمهور اين کشور از شرکت در انتخابات آينده را پيروزي بر «طرفداران پنجمين دوره رياست جمهوري بوتفليقه» دانستند.
به گزارش آريا، عبدالعزيز بوتفليقه در اولين اظهارات خود پس از بازگشت از سفر درماني به سوئيس، از نامزدي براي تصدي پست رياست جمهوري الجزاير براي پنجمين دوره متوالي انصراف داد و انتخابات رياست جمهوري اين کشور را که قرار بود هجدهم آوريل برگزار شود، به تعويق انداخت. وي همچنين ديدار‌هايي با مسئولان الجزايري داشت و در آن‌ها تاکيد کرد علت اتخاذ اين تصميم، احترام به خواسته تظاهرکنندگان بود.
بوتفليقه همچنين نور الدين بدوي را به عنوان نخست وزير جديد الجزاير و رمطان لعمامره را به عنوان معاون نخست وزير منصوب کرد. از سوي ديگر، دفتر رياست جمهوري الجزاير اعلام کرد قانون اساسي جديد به همه پرسي مردمي گذاشته خواهد شد.
رئيس جمهور الجزاير در اقدامي ديگر، شوراي عالي مستقل نظارت بر انتخابات کنوني را منحل و عبدالوهاب دربال، رئيس و ديگر اعضاي آن را برکنار کرد.
اخضر الابراهيمي، سياستمدار برجسته الجزايري پس از ديدار با بوتفليقه در اظهاراتي گفت: «به گفتگو‌هاي خود با بوتفليقه خوشبين هستم، بويژه آنکه مشخص شد صداي مردم بخصوص جوانان شنيده مي‌شود و اين مرحله‌اي جديد و سازنده است که مي‌تواند بسياري از مشکلات ما را حل کند. اين مرحله به زودي آغاز خواهد شد».
با اعلام کناره گيري بوتفليقه از رقابت‌هاي انتخاباتي، شهروندان الجزايري به خيابان‌ها آمدند و جشن‌هايي در پايتخت و ديگر مناطق اين کشور برگزار شد و براي نشان دادن خوشحالي خود، بوق ماشين‌ها را به صدا در آوردند. الجزايري‌ها بر اين باورند که بر آنچه «طرفداران پنجمين دوره رياست جمهوري بوتفليقه» , خواندند، پيروز شدند.
از طرف ديگر، فرانسه اولين کشوري بود که از تصميم بوتفليقه استقبال کرد. جان ايو لودريان، وزير امور خارجه فرانسه نيز گفت: پاريس اميدوار است ساز و کار جديدي در واکنش به مطالبات مردم الجزاير به سرعت راه اندازي شود.

نظر شما