شناسهٔ خبر: 31688300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چهار سناریو پیش روی الجزایر در سایه بازگشت «بوتفلیقه»

رئيس‌جمهور 81 ساله الجزائر پس از دو هفته سفر درمانی به ژنو، دیشب در حالی به کشورش بازگشت که تظاهرات‌ مردمی علیه نامزدی وی در انتخابات آتی، همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالعزیز بوتفلیقه» یکشنبه‌شب در میان موجی از نارضایتی مردمی از نامزدی وی برای پنجمین بار متوالی در انتخابات ریاست‌جمهوری به کشور بازگشت و حال آنکه اعتراضات در سراسر الجزائر گسترش یافته است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، در سایه بازگشت بوتفلیقه به الجزائر چهار سناریوی احتمالی برای حل بحران در این کشور وجود دارد:

۱- پایبندی بوتفلیقه به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری که در آن صورت راه بسیار دشواری برای بازگشت به کرسی ریاست‌جمهوری خواهد داشت و چه بسا به تشدید بحران سیاسی در این کشور و رویارویی بین مخالفان و موافقان تبدیل خواهد شد.

۲- برکناری دولت و به تعویق افتادن انتخابات که در قالب گفت‌‌وگوی فراگیر ملی صورت گیرد و قدرت‌های حاکم در این کشور نیز فرصتی برای سروسامان دادن به اوضاع جهت ساختن جامعه پس از بوتفلیقه، داشته باشند و البته این امر در چارچوب توافقاتی با ابعاد مختلف و با هدف جلوگیری از کشانده شدن الجزائر به باتلاق هرج‌ومرج قابل اجراست.

پیش از این نیز برخی رسانه‌های الجزائر از احتمال کناره‌گیری نخست‌وزیر، اجرای تغییرات دولتی گسترده و به تعویق افتادن انتخابات تا ماه آینده خبر داده و گفته بودند که این تصمیمات پس از بازگشت بوتفلیقه از ژنو اعلام می‌شود.

۳- خروج بوتفلیقه از صحنه سیاسی و اینکه اجازه دهد همه امور به سمت گفت‌وگو و تفاهم بین گروه‌های سیاسی با هدف بازسازی صحنه سیاسی پیش رود و با وجود دشوار بودن اعلام این تصمیم اما در واقعیت تحقق این امر بعید نیست.

۴- نهاد نظامی بار دیگر به طور مستقیم قدرت را در دست بگیرد؛ این امر نیز در صورت مخالفت بوتفلیقه با انصراف از نامزدی در انتخابات و اصرار مردم الجزائر بر کناره‌گیری بوتفلیقه از قدرت، محتمل است.

الجزیره همچنین نوشت که مسئولان الجزائر امروز دیگر نمی‌توانند صدای میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را که در شهرهای مختلف به دنبال یافتن زندگی سیاسی جدید هستند، نادیده بگیرند.

در عین حال، امروز روزنامه البناء لبنان در گزارشی، درباره تلاش برخی دولت‌ها مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن مسیر اعتراضات آرام در الجزائر به سوی هرج‌ومرج هشدار داد و فاش کرد که دو اتاق عملیات برای این کار شکل گرفته است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما