شناسهٔ خبر: 31686263 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی:

مراکز آموزش عالی نیازمند اصلاح ساختاری آموزش پژوهش است

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با بیان این‌که ساختار دانشگاه در ایران آموزش محور است، گفت: مراکز آموزش عالی نیازمند اصلاح ساختاری و ساختار آموزش پژوهش محور کارآمد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد هیأت نظریه پردازی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از هزار طرح به این هیات فرستاده شده است که بیش از 4٠٠ طرح آن به مرحله اجرا رسیده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه که در واحد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر این، 46 نظریه نوآوری به ثبت رسیده و ٢6٠٠ کرسی ترویجی در پنج سال اخیر در کشور برگزار شده است.
خسروپناه با بیان این‌که این نشست سومین کنگره نظریه پردازی است، خاطرنشان کرد: نخستین نشست در این زمینه در دانشگاه شهید بهشتی و پس از آن دومین کنگره در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
وی همچنین تشکیل کمیته دستگاهی دانشگاه ها را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این هیات معرفی کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه ها هریک به صورت مستقل دارای کمیته های دستگاهی هستند که پذیرای نظریه و طرح های استادان برای اجرا است.
خسروپناه ادامه داد: در برگزاری کرسی های ترویجی و تخصصی خط قرمزی وجود ندارد و هریک از استادان و اعضای هیأت علمی با روش علمی در پرداختن به بحث‌ها آزاد هستند.
وی نظریه نقد به ولایت فقیه و همچنین کرسی های تهران، کرمان و سیستان و بلوچستان در نقد سیاست های جمعیتی را به عنوان مصداقی در این زمینه مطرح کرد.
به عقیده خسروپناه، آزادی بیان جامعه دانشگاهی نیز یکی دیگر از دستاوردهای تشکیل هیأت کرسی‌های نظریه پردازی به شمار می رود.
وی در ادامه سخنان خود به تعریفی از مفهوم نظریه پرداخت و گفت: نظریه یک ادعای نو، روش مند، مدلل و مورد قبول اکثر متخصصان آن حوزه است، اما چگونه باید در دانشگاه ها توسعه پیدا کند؟
خسروپناه همچنین با بیان این‌که جمعیت اساتید علوم انسانی و هنر با تعداد نظریه ها تناسب ندارد، تصریح کرد: فرایند نظریه پردازی باید در کشور تقویت شود و این مهم تحقق نمی یابد، مگر آن که فلسفه های علوم به ویژه روش شناسی علوم در رشته های متعدد راه اندازی شود.
به گفته وی تکنیک و روش با یکدیگر متفاوت و در دانشگاه ها روش شناسی که در حقیقت به معنای چگونگی کاربست مبانی در حل مسائل و مشکلات است، آموزش داده نشده و تنها بر تکنیک تاکید می شود.
خسروپناه تأسیس رشته های بین رشته ای و دانشکده های بین رشته ای را نیز از دیگر نیازهای اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور عنوان کرد.
**٩4٨4**1584

نظر شما