شناسهٔ خبر: 31594340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ؛ جنجالی اما بی خاصیت

حمایت بی دریغ ترامپ از رژیم صهیونیستی نشان دهنده جدی نبودن مواضع جنجالی و ساختار شکنانه وی درباره مسائل داخلی و بین المللی است.

صاحب‌خبر -
دیروز و ­در آستانه رأی گیری در کنگره آمریکا درباره قطعنامه ای در ردّ آنچه «یهودی ستیزی» خوانده می‌شود، انتقاد یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از  حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی جنجال آفرید. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، خانم ایلهان عمر (Ilhan Omar)، تنها نماینده کنگره که دارای حجاب اسلامی است، هفته گذشته حمایت برخی لابی کنندگان و مسئولان آمریکایی با یک رژیم خارجی را محکوم کرد. گفته می‌شود منظور او از رژیم خارجی، رژیم اسراییل است.
اما واکنش رئیس جمهور آمریکا به اظهارات ایلهان عمر جالب به نظر می‌رسد. دونالد ترامپ که به طرح دیدگاه‌های ساختار شکنانه بر ضد نظام  سیاسی دو حزبی آمریکا؛ رسانه‌ها و  رویکرد‌های ملی و بین المللی آنها در آمریکا شهره است،  دیروز در صفحه توییتر خود با اشاره به سخنان ایلهان عمر آنچه را که "نظرات هولناک" خواند، تقبیح نمود و اضافه کرد اسراییل یک روز تیره را تجربه کرد. این در حالی است که اگر واقعا ترامپ منتقد ساختار‌ها و رویه‌های سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا است باید با ایلهان عمر همراهی کند و سرچشمه مسائل مردم آمریکا یعنی لابی صهیونیستی در این کشور را هدف قرار دهد. بنابراین حمایت وی از رژیم صهیونیستی نشان دهنده صادقانه نبودن مواضع جنجالی  داخلی و بین المللی او است. 
ایلهان عمر در ماه فوریه (بهمن 1397) گفته بود: آیپک، اصلی ترین نهاد حامی اسراییل در آمریکا، به مسئولان سیاسی آمریکا در قبال حمایت از اسراییل پول می دهد.
ظاهرا وی در این اظهارات از تعبیر «پول یهودی» استفاده کرده، زیرا الیوت انجل (Eliot Engel)، رییس دموکرات کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، استفاده وی از عبارت "پول یهودی" را که به زعم او ضد یهودی است، محکوم کرد.
در واکنش به اظهارات ایلهان عمر (علاوه بر ترامپ) سناتورهای آمریکایی نیز تصمیم گرفتند قطعنامه ای در محکومیت یهودی ستیزی ارائه کنند. قرار است روز چهارشنبه این قطعنامه به رأی گذاشته شود.
ایلهان عمر که یک پناهنده سابق سومالیایی است ایراد سخنان ضد یهودی را رد کرده است. او روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: ‹‹مخالفت با نتانیاهو و اشغالگری به معنای یهودی ستیزی نیست. هر روز به من می گویند که اگر طرفدار اسراییل نباشم، ضد آمریکایی محسوب می شوم. از نظر من این یک مشکل است و من تنها کسی نیستم که با این مشکل درگیرم››.
عمر و رشیده طالب، دیگر نماینده مسلمان کنگره، از حامیان کارزار "بایکوت ، عدم سرمایه گذاری، تحریم" هستند. این کارزار همه ملت ها را به تحریم اقتصادی، فرهنگی و علمی رژیم اسراییل به دلیل اشغال سرزمین های فلسطینی فرا می خواند.
 
-------------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی
 

نظر شما