شناسهٔ خبر: 31558186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر سایت مقاومت مردمی امریکا:

امپراطوری امریکا در حال انزوا و افول

بانوی صلح طلب و مدیر سایت مقاومت مردمی امریکا : ما امپراطوری خود را در حال افول می‌بینیم

صاحب‌خبر -

مارگارت فلاور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ما امپراطوری خود را در حال افول می‌بینیم؛ همان که شما در ایران می‌بینید، کشور ما در حال منزوی شدن است و در تصمیمات بسیار مهم جهانی، دیگر بخشی از گفتگو‌ها نیست. 

سیاست خارجی واشنگتن را از نگرانی‌های عمده دانست و افزود: تحریم‌های ما علیه دیگر کشور‌ها، آنان را به فاصله گرفتن از دلار واداشته است موضوعی که برخی کارشناسان آن را عامل مهم و چشمگیری در اتمام امپراطوری امریکا می‌دانند.
وی گفت: دولت ایالات متحده، انعکاس دهنده دیدگاه‌های مردمش نیست؛ مردم امریکا واقعاً خواهان مشاهده صلح اند، آنان می‌خواهند که امریکا با دیگر کشور‌ها بیشتر همکاری و همیاری داشته باشد. آنان می‌خواهند که کشورشان کمتر تهاجمی باشد و بیشتر از طریق دیپلماسی تعامل کند.

<div id="video-display-embed-code_3249349"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2370703/3249349?width=400&height=300"></script></div>


فلاور مشکل اصلی را ناشی از این تصور نادرست دانست که امریکا خود را کشوری می‌بیند که بر جهان مسلط است از اینرو، تاریخی طولانی از استثمار دیگر کشور‌ها برای دستیابی به منابع و تسلط بر موقعیت جغرافی شان دارد.
وی گفت: وقتی کشور‌هایی مانند ایران، قدرت ایستادگی در برابر امریکا را می‌یابند، این سبب برانگیخته شدن پاسخی تهاجمی از سوی امریکا می‌شود و این حقیقت که ایران به امریکا اجازه نداده است که بر کشورش مستولی شود، محرک سیاست خارجی امریکاست.
این فعال سیاسی - اجتماعی امریکا همچنین درباره علل نقض گسترده حقوق بشر در این کشور اظهار داشت: ایالات متحده از مشکلی رنج می‌برد که ما آن را «فرهنگ جنگ» می‌نامیم. وقتی شما کشوری دارید که بر پایهِ نسل کشی مردم بومی امریکا و استیلا بر مردم آفریقایی از طریق برده داری، بنیان گذاشته و تبدیل به ابرقدرت نظامی با بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در جهان شده است، این سبب آلوده شدن بقیه جامعهِ ما می‌شود.
فلاور افزود: ما این طور رشد کرده و اکنون به کشوری تبدیل شده ایم که مشکلات بسیار جدی در رابطه با مسئله نژادپرستی دارد.

<div id="video-display-embed-code_3249351"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2370703/3249351?width=400&height=300"></script></div>


وی، نظامی شدن پلیس امریکا را از دیگر مشکلات جامعه امریکا دانست و افزود: یکی از موضوعاتی که من در ایران ندیدم و ما در امریکا می‌بینیم، تسلیح کامل پلیس است. پلیس امریکا، لباس‌ها و تجهیزات ضدشورش به تن و مسلسل در دست دارد. وقتی پلیس به این شدت مسلح است، واکنش آن به وقایعی که در جامعه رخ می‌دهد، خشونت بار است.
فلاور، نابرابری بسیار شدید توزیع ثروت را از دیگر نمونه‌های نقض حقوق بشر در امریکا برشمرد و گفت: امریکا از نظر نابرابری در توزیع ثروت در مقایسه با تمام کشور‌های ثروتمند جهان در یکی از بدترین رتبه‌ها قرار دارد؛ از اینرو، بخشی از روش‌های امریکا برای کنترل مردمی که بیش از همه تحت تأثیر این نابرابری‌های اقتصادی قرار می‌گیرند استفاده از رویکرد‌های تهاجمی برای منزوی کردن مردم و جلوگیری از قیام آنان است.
مدیر سایت مقاومت مردمی امریکا، نظام حکومتی کشورش را غیردموکراتیک دانست و افزود: مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهد که حکومت ما چیزی است که آن را حکومت ثروتمندان می‌نامیم. ما دولتی داریم که از جانب ثروتمندان تأسیس شده است و برای آنان فعالیت می‌کند از اینرو، وقتی ما به سیاست هایمان در امریکا نگاه می‌کنیم، درمی یابیم که آن سیاست‌ها عمدتاً انعکاس دهنده منافع ثروتمندان و نه مردم معمولی است.

<div id="video-display-embed-code_3249355"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2370703/3249355?width=400&height=300"></script></div>


وی گفت: منظورم این است که مثلاً من که پزشکِ اطفالم می‌بینم که ما بیشترین هزینه‌ها را برای دریافت خدمات درمانی در دنیا پرداخت می‌کنیم، اما خدمات درمانی در کشور ما به همه مردم نمی‌رسد. فقط آن دسته از مردم که استطاعت مالیِ کافی دارند از این خدمات بهره مند می‌شوند و هزینه‌های درمانی بسیار گران است.
فلاور همچنین درباره این که نقض ارزش‌های دموکراسی فقط منحصر به رفتار ترامپ است یا ساختار حکومتی امریکا اظهار داشت: البته این مشکل با ترامپ آغاز نشده؛ این مشکل دهه هاست که در امریکا جریان دارد.
وی افزود: اوباما، بیش از مجموع روسای رئیس جمهور امریکا از قانون ضد جاسوسی استفاده کرد تا خبرنگاران را تحت تعقیب قرار دهد و آنان را ساکت کند. بار دیگر می‌گویم که ما انتظار چنین چیزی را در کشوری مانند امریکا داریم، زیرا مردمش با مشکلات ناامنیِ اقتصادی مواجهند و می‌خواهند علیه قانونگذاران امریکایی صحبت کنند و بگویند که این سیاست‌ها اصلاً درست نیستند.
فلاور گفت:​ از اینرو، همانطور که شما درباره یکی از خبرنگاران تان، مرضیه هاشمی که بدون هیچ اتهامی ۱۱ روز در امریکا زندانی شد، تجربه کردید، ما شاهد سرکوب برخی صداهایمان در رسانه‌های امریکا هستیم.
مدیر سایت مقاومت مردمی امریکا همچنین با ارزیابی آینده امریکا با توجه به بحران‌های کنونی این کشور اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم که در یک دهه آینده، بسیاری از بحران‌هایی هم‎اکنون با آن مواجه ایم به نقطه‌ای برسند که دیگر نتوان از آن‌ها چشم پوشی کرد. برای من به عنوان فعال اجتماعی و بسیاری افرادی که با آنان همکاری می‌کنم، نگرانی‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد که دهه بعدی در امریکا چگونه خواهد بود.
وی افزود: مسئله ما، فقط بدهی هنگفت امریکا نیست، بلکه مشکل اصلی این است که پیوسته در حال میان ‎تهی کردن پایه‌های اقتصادمان بوده ایم و از اینرو نگرایم که شاید در چند سال آتی، رکود اقتصادی جدی دیگر یا کساد اقتصادی داشته باشیم.
فلاور، بحران آب و هوایی را از دیگر بحران‌های امریکا دانست که جدی گرفته نمی‌شود.
وی گفت: ما مشکلاتی در سامانه آموزشی، راه‌ها و خدمات درمانی داریم؛ این‌ها بحران‌هایی است که دیگر نمی‌شود به آن بی اعتنایی کرد. ما نگرانیم و حدس می‌زنیم که شاید آن، نوعی نقطه عطف باشد و به همین علت، بسیاری از ما در امریکا برای ایجاد تغییرات چشمگیر در این کشور فشار می‌آوریم و تلاش می‌کنیم.
فلاور افزود: ما؛ دست کم در گفتگو‌های عمومی و مردمی درحال کسب پیشرفت‌هایی در این زمینه‌ها هستیم مثلاً خواستار خدمات درمانی همگانی، پایان نابرابری ها، شغل‌های بیشتر برای مردم و سامانه آموزشی قوی‌تر هستیم.
وی گفت: به عنوان نمونه، آموزگاران ما اعتراض و تظاهرات کرده و دست به اعتصاب زدند و خواستار حفاظت از مدارس دولتی شدند از اینرو، امید ما این است که بتوانیم مسیر حرکت امریکا را تغییر دهیم.
این فعال سیاسی - اجتماعی امریکایی افزود: ما می‌توانیم به همین مسیر بسیار فاجعه آمیز به سوی نابرابری‌های فزاینده و خشونت‌های بیشتر ادامه دهیم، اما امید داریم که قادر باشیم مردم را سازماندهی و متشکل کنیم تا آن چه را که در حال رخ دادن است، تغییر دهیم و مسیر دیگری را به سوی عدالت اجتماعی فزاینده و همکاری‌های بیشتر با جهان در پیش بگیریم.
فلاور همچنین با بیان این که برای نخستین بار به ایران و غرب آسیا سفر کرده است گفت: ایران کشوری زیباست؛ مردم، استقبال بسیار گرمی از ما کردند.
هرجا که می‌رویم، مردم به ما سلام و خوشامد می‌گویند. ما واقعاً از زیبایی تهران، کوه‌های آن و مردم این جا لذت بردیم.

برچسب‌ها:

نظر شما