شناسهٔ خبر: 31557727 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد

حاشیه‌های بررسی بودجه ۹۸ شهرداری تهران

در حاشیه بررسی بودجه ۹۸ شهرداری تهران در خصوص افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی اعتبار حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری نظرات مختلفی مطرح شد

صاحب‌خبر -
تصويب درآمد ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیاردی شهرداریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، صد و بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در دومین روز متوالی به بررسی بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران پرداخت و مقرر شد که ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با توجه به درخواست محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اختصاص یابد.
در این خصوص حق‌شناس گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای بخش فرهنگی شهر تهران در سال ۹۸ حدود هزار میلیارد تومان است که ما پیشنهاد می‌دهیم ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن افزوده شود و امیدواریم اعضا با آن موافقت یابد.
در ادامه این جلسه، مجید فراهانی به عنوان مخالف افزایش بودجه فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما مخالف این افزایش هستیم، ولی متأسفانه اعضا با ۱۲ رای موافق و ۸ رای مخالف به افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی اعتباراتی حوزه فرهنگی رای مثبت دادند.
در ادامه این جلسه مجید فراهانی قصد ترک جلسه را داشت که با صحبت‌های حسن رسولی و حسن خلیل‌آبادی و همین‌طور رئیس شورای شهر تهران از ترک جلسه منصرف شد.
در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: شب گذشته تصمیم گرفته شد اعتبار حوزه فرهنگی و اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که ۷۰ درصد آن به حوزه عمرانی اختصاص یافته است.
محسن هاشمی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: بنده خودم لباس‌هایم را درمی‌آورم و این ۲۰۰ میلیارد تومان را تأمین خواهم کرد.

یکصدو بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

هیچ آثاری از آغاز بهار در سطح شهر دیده نمی‌شود
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، در تذکری به شهردار خواستار اقدام عاجل در مناسب سازی شهر برای نوروز شد.
زهرا نژادبهرام در صد و بیست و نهمین جلسه شورا که مصادف با ۱۴ اسفند ماه برگزار شده است، در تذکری به شهردار تهران گفت: با توجه به شرایط شهر تهران و نیز باتوجه به اینکه رویداد‌های فرهنگی اجتماعی نظیر "نوروز" فرصت‌هایی برای ارتقاء و تقویت همبستگی اجتماعی، بازتولید اعتماد و ایجاد نشاط اجتماعی هستند، شهرداری تهران و مسئولان ذی ربط در مدیریت شهری باید از ابتدای اسفند تدارکات احیا و رشد نوروزگاه‌ها را می‌دیدند. خصوصا که امسال اسفند با اعیاد بزرگ مذهبی ما هم همراه شده مثل میلاد حضرت زهرا و حضرت علی (ع) و ماه رجب و ماه جمادی الاثانی؛ این توقع وجود داشت که از ابتدای اسفند، آماده سازی برای نوروز، شروع شود.
نژادبهرام، گفت: در این خصوص چندین بار تذکر داده شده، اما متاسفانه هیچ آثاری از آغاز بهار در سطح شهر دیده نمی‌شود.
او ادامه داد: با انتخاب یک جامعه شناس به عنوان معاونت اجتماعی، انتظارات شورای شهر تهران بسیار بیشتر از گذشته شد، چون انتظار می‌رفت مفاهیمی، چون همبستگی، نشاط، سرمایه اجتماعی و... دیگر نیاز به تعریف از سوی ما اعضای شورا نداشته باشد! و انتظار می‌رفت که ما از دستگاه‌های اجرایی شهر بیشترین استفاده برای شهر را داشته باشیم.
او گفت: تذکر من به آقای شهردار است و باید اقدام عاجل در خصوص جشن‌های نوروزی در سطح شهر تهران صورت بگیرد.

یکصدو بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران
نگاه تجاری به حوزه اجتماعی نداشته باشیم
با تصویب اکثر اعضای شورای شهر تهران د‌ویست میلیارد تومان به بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر در سال آینده اضافه شد.
یکی از پیشنهادات برای تامین بودجه این بود که صد میلیارد از این بودجه را خود بخش فرهنگی و اجتماعی و از درآمد‌های ورزشی شهرداری به دست بیاورد.
الهام فخاری، عضو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در اعتراض به این پیشنهاد گفت: حوزه سلامت، فرهنگی و اجتماعی نه تنها در تهران که در به دیگر کلان شهر‌های دنیا هم نگاه کنید می‌بینید حوزه‌های هزینه‌ای هستند نه درآمدگیری.
فخاری در اعتراض به درآمدزایی از ورزشگاه‌های تحت نظر شهرداری گفت: اگر دوستان به فضا‌های ورزشی در شهرداری تشریف بروید، می‌بینید بخشی از این فضا‌ها برون سپاری شده و در اختیار مردم نیست. فضا‌های ورزشی شهرداری وظیفه توسعه ورزش همگانی را دارد و باید برای اقشار کم برخوردار در دسترس باشد. بیشتر فضا‌های ورزشی شهری تهران در مناطق کم برخوردار قرار دارند.
رییس کمیته اجتماعی شورا معتقد است فضا‌های ورزشی نباید تجاری شود: این تجاری سازی مگر در حوزه‌های دیگر کمک کرد؟ پاساژ‌ها به اسم این که نوعی از خدمات مدرن اجتماعی را ارائه می‌دهند، قارچ وار رشد کردند. این نوعی از عیانی سازی است. در حوزه اجتماعی نمی‌شود نگاه درآمدزایی به ورزش همگانی داشت. برای تامین این بودجه باید تدبیر دیگر داشته باشیم.

یکصدو بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران
مترو و اتوبوس برای سربازان در تهران رایگان شود
شهرداری به بسیاری از اقشار جامعه در دریافت تسهیلات و تخفیف‌های ویژه برای حمل و نقل عمومی توجه کرده، اما متأسفانه در این میان، سربازان که حقوق دریافتی ماهیانه‌شان نیز بسیار اندک است، مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
حجت نظری در یکصدو بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خواستار رایگان شدن بلیت مترو و اتوبوس برای سربازان شد و افزود: با توجه به اینکه شهرداری تهران برای دانشجویان، دانش آموزان، خبرنگاران، معلولان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سالمندان و … کارت بلیت‌های رایگان یا تخفیف‌دار را به منظور استفاده بیش‌تر و آسان‌تر از مترو و اتوبوس صادر می‌کند گفت: به عبارتی می‌توان گفت که شهرداری به بسیاری از اقشار جامعه در دریافت تسهیلات و تخفیف‌های ویژه برای حمل و نقل عمومی توجه کرده، اما متأسفانه در این میان، سربازان که حقوق دریافتی ماهیانه‌شان نیز بسیار اندک است، مورد غفلت قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: سربازان که در ساعات آغازین روز و نیز بعدازظهر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، حتماً شمار زیادی از سربازان را دیده‌اند که از مترو و اتوبوس برای جابجایی در شهر استفاده می‌کنند.
نظری یادآور شد: بنده نیز در دیدار‌ها و بازدید‌های مختلفی که داشته‌ام بار‌ها با این مطالبه از سوی سربازان مواجه شدم که چرا حمل و نقل عمومی برای سربازان رایگان نیست؟ مطالبه‌ای که به نظرم باید مورد توجه مدیریت شهری و نیز ستاد کل نیرو‌های مسلح قرار بگیرد. از طرفی دیگر، ماده ۸۰ قانون خدمت وظیفه عمومی، شهرداری‌ها را موظف کرده تا با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، تسهیلاتی را برای استفاده رایگان سربازان از قطار، اتوبوس، ورزشگاه‌ها، گردشگاه‌ها، موزه‌ها، سینما‌ها و … پیش‌بینی کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا از اعضای شورا درخواست کرد که به این موضوع در بودجه سال آینده شهرداری تهران، از شهردار تهران می‌خواهم تا هرچه سریع‌تر سازوکاری تعریف کند که امکان بهره‌مندی سربازان شریف کشور از کارت‌های رایگان یا تخفیف‌دار مترو و اتوبوس در طول دوران خدمت سربازی برای ایشان فراهم شود.
در ادامه محمود میرلوحی خطاب به نظری خواستار تعیین ردیف‌های تامین این درخواست شد.

در شهرداری تهران
گام جدی شورا برای استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد
با پیشنهاد کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، بودجه ریزی پایلوت مبتنی بر عملکرد در یک معاونت، یک شرکت و یک سازمان تابعه شهرداری تهران به تصویب شورای شهر تهران رسید.
مجید فراهانی؛ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی با اعلام این خبر که شورای شهر انجام بودجه ریزی پایلوت مبتنی بر عملکرد در یک شرکت و یک سازمان تابعه شهرداری تهران را به تصویب رسانده از گام جدی شورا برای استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در شهرداری تهران خبر داد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به تبصره ۱۰ لایحه بودجه شهرداری تهران گفت: بند اول تبصره ۱۰ لایحه پیشنهادی شهرداری تهران عنوان می‌کند که " در اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تمامی واحد‌های اجرایی اعم از معاونتها، ادارات کل ستادی، مناطق، سازمانها، شرکت‌ها و موسسات وابسته، مکلفند در سال ۱۳۹۸ نسبت به تکمیل و استقرار کامل سامانه (سیستم) حسابداری قیمت تمام شده اقدام نمایند"
فراهانی خاطر نشان کرد: همچنین در بند سوم این تبصره آمده است که " در اجرای بند ۳.۱ سیاست‌ها و الزامات اجرایی بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران مصوب شورای اسلامی شهر تهران به شماره ۲۸۱۶۳/۲۵۰۵/۱۶۰ مورخ ۲۸/۹/۱۳۹۷، منطقه یک شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند، شرکت بهره برداری مترو به عنوان واحد‌های اجرای پایلوت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تعیین می‌گردند و شهرداری مجاز است این واحد‌ها را پس از تصویب و ابلاغ بودجه از طریق مبادله موافقتنامه و تفاهم نامه عملکردی اداره نماید"
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به بند‌های سوم و چهارم تبصره ۱۰ لایحه بودجه گفت: بند سوم و چهارم این تبصره می‌گوید: " واحد‌های اجرائی که بر اساس تفاهمنامه عملکردی اداره می‌شوند مجازند از صرفه‌جویی‌های حاصل از تفاضل بین بهای تمام‌شده مورد توافق در تفاهمنامه عملکردی و هزینه‌های قطعی فعالیت یا محصول در همان دوره تفاهمنامه، پنجاه‌درصد (۵۰%) به منظور ایجاد انگیزه در کارکنان واحد مجری به‌عنوان پرداخت‌های غیرمستمر و ارتقای کیفی محصولات بر اساس آئین نامه اجرائی و پنجاه درصد (۵۰%) دیگر برای افزایش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، مازاد بر سقف تخصیص اعتبارات مصوب کمیته تخصیص اعتبارات هزینه می‌گردد. " و "دستورالعمل اجرائی اداره واحد‌ها از طریق تفاهم نامه عملکردی شامل نحوه نظارت عملیاتی، شاخص‌های عملکرد و سایر موارد حداکثر تا پایان خردادماه، توسط شهرداری تهران تهیه و به تصویب شورا خواهد رسید. "
فراهانی در پایان اظهار کرد: بند‌های اول، دوم، سوم و چهارم تبصره دهم لایحه بودجه به تلاش شورای پنجم برای استقرار بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در شهرداری تهران اشاره دارد که از سوی کمیته بودجه و نظارت مالی پیشنهاد و خوشبختانه به تصویب شورای شهر تهران رسید.

یکصدو بیست و هشتمين جلسه شورای شهر تهران
تصويب درآمد ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیاردی شهرداری
در جریان بررسی لایحه بودجه سقف درآمدی شهرداری تهران در سال آینده ۱۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان به تصویب رسید.
آخرین دستور جلسه یکصدو بیست و هشتم شورای شهر تهران که در نوبت عصر دوشنبه ۱۳ اسفندماه سال ۹۸ برگزار شد میزان سقف درآمدی شهرداری تهران برای سال آینده ۱۸ هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان تعیین شد.
مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح درآمد‌های شهرداری تهران گفت: درآمد‌های شهرداری در سه فصل درآمدی، سرمایه‌ای و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی شهرداری تهران تقسیم بندی شده است.
وی اظهار داشت: در بخش درآمدها، پیشنهاد شهرداری تهران ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که شورا آن را به ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داد همچنین درآمد سرمایه‌ای پیشنهادی ۸ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان بود که شورا آن به ۸ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان ارتقا داد و منابع حاصل از واگذاری داریی‌های مالی نیز ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که شورا آن را به یک هزار و دویست میلیارد تومان کاهش داد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین به موضوعاتی که کمیسیون تلفیق آن‌ها را تغییر زیادی داده است اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شهرداری برای میزان درآمد از محل فروش پروژه‌های مشارکتی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که شورا آن را به ۱۲۰ میلیارد تومان کاهش داد و دلیل آن این بوده است که میزان عملکرد این ردیف در ۹ ماهه سال ۹۷ در حدود ۳۹ میلیارد تومان بوده است و ما پیش بینی نمی‌کنیم که بتوانیم بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم بتوانیم این رقم را افزایش چندانی بدهیم.
الویری همچنین به فروش حاصل از املاک شهرداری اشاره کرد و گفت: عملکرد ۹ ماهه این ردیف ۱۴۸ میلیارد تومان بود و شهرداری جهش را پیش بینی کرده بود که این رقم در سال آینده به هزار و دویست میلیارد تومان برسد که با توجه به شرایط کنونی این موضوع امکان پذیر نیست و ما این رقم را در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد دادیم.
وی تاکید کرد: ما با کاهش در دیون توانستیم بودجه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که کاهش درآمد‌ها از سر جمع ماموریت‌ها کاسته نشود.
وی اظهار داشت: اما امروز مصوبه‌ای را داشتیم که ۴۹۰ میلیارد تومان از منابع غیر نقد باید به برخی پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود که باید محل تامین آن تعیین شود.
محسن هاشمی رفسنجانی در قالب پیشنهادی اظهار داشت: این رقم را می‌توان در ردیف فروش اموال غیر نقد پیش بینی کرد چرا که پیشنهاد شهرداری برای این ردیف حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و تحقق آن با افزایش قیمت‌ها امکان پذیر است.
در نهایت این پیشنهاد با رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

محمد سالاری، اما عضوی بود که خواستار تغییر در ردیف‌های درآمدی شد و گفت: مبلغ درنظر گرفته شده برای ردیف کسری پارکینگ باید کاهش یابد چرا که تنها ۶ محلی که وزارت کشور آن را مشخص کرده است محلی است که می‌تواند درآمد ار آن حاصل کرد و رقم دریافتی از این محل از موارد ۶ گانه کمتر از این است و نباید با تصویب آن امکان تخلف به شهرداری داده شود.
وی همچنین خواستار کاهش ردیف تغییر کاربرد شد و گفت: تغییر کاربرد یعنی تثبیت و تثبیت یعنی تخلف و ما در شورای پنجم نباید این کار را انجام دهیم.

بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: هم اکنون قیمت منطقه‌ای به حدی رسیده است که حتی با وجود رکود رقم پیشنهادی حاصل می‌شود و این در حالی است که آقای سالاری محلی را پیش بینی کرده اند که تنها ۳۴ میلیارد تومان کارکرد داشته و حاصل کردن آن شاید کار سختی باشد.

زهرا نژاد بهرام در موافقت با پیشنهاد محمد سالاری اظهار داشت: رقم ارائه شده توسط شهرداری با درنظر گرفتن تمامی شرایط بوده است و من پیشنهاد دارم که این ارقام به ارقام پیشنهادی شهرداری بازگردد.
در نهایت پس از ارائه اصلاحات لازم درآمدشهرداری تهران با رقم ۱۸ هزار و ۷۲۸ تومان به تصویب رسید.

تحقق درآمد ۶۰۰ میلیادری از محل پارک حاشیه‌ای به همکاری بین بخشی نیاز دارد
خزانه دار شورای شهر تهران تاکید کرد: تحقق درآمد ۶۰۰ میلیادری از محل پارک حاشیه‌ای به همکاری بین بخشی شهرداری تهرا با راهور نیاز دارد.
سیدحسن رسولی در جلسه فوق العاده لایحه بودجه شهرداری در سال ۹۸َ، درباره تبصره ۳۲ این لایحه و پیشنهاد برای حذف بند «ب» این تبصره اظهار کرد: بند «ب» این تبصره ضمانت اجرایی آن است که مقرر شده از محل درآمد ساماندهی ۲۰۰ هزار پارک حاشیه‌ای موجود در مناطق ۲۲گانه، پنج درصد به پلیس راهور برای تامین تجهیزات و امکانات لازم برای کنترل مکان‌های تجهیز شده اختصاص یابد.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم با ساز و کار‌هایی همکاری و هماهنگی بین بخشی میان شهرداری و نیروی انتظامی برای تحقق این منبع درآمدی ایجاد کنیم، شهرداری همانند امسال نمی‌تواند از محل پارک حاشیه‌ای درآمد داشته باشد و این فرصت از بین می‌رود. اگر همکاری لازم میان شهرداری با پلیس راهوار ایجاد نشود، هر تیکه شهر توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی از این محل برای شهرداری از دست خواهد رفت.
خزانه دار شورای شهر درباره پیشنهاد تبصره الحاقی درباره توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) اظهار کرد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق شورای شهر مطرح و بررسی شد و بنا به دلایلی با آن مخالفت شد، زیرا کد‌های عوارض درآمدی که در این تبصره به آن استناد شده در جداول هزینه لحاظ شده است، همچنین در ارتباط با مجتمع‌های ایستگاه‌های مترو ۱۰۰ درصد از درآمد‌های حاصله از بارگذاری محوطه ۳۶۰ درجه‌ای ایستگاه‌های مترو، وصول و صرف توسعه ایستگاه‌ها می‌شود.
وی درباره تبصره ۳۸ لایحه بودجه شهرداری تهران نیز گفت: بر اساس این تبصره ۴۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مناطق ۲۲گانه که در این تبصره عناوین آن آمده است، در نظرگرفته شده و اگر این اعتبار به سقف بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران اضافه نشود، این تبصره از خاصیت می‌افتاد.
رسولی همچنین درباره پیشنهاد الحاق تبصره‌ای به بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران برای پرداخت مابه التفاوت بازنشستگی آتش‌نشانان به عنوان مشاغل سخت، گفت: بر اساس قانون کار و قانون تامین اجتماعی شهرداری تهران موظف شده که آتش‌نشانان را به جای ۳۰ سال خدمت با ۲۰ سال خدمت بازنشسته کند و تمامی حقوق آن‌ها را نیز پرداخت، زیرا آتش‌نشانی به عنوان یکی از مشاغل سخت است. علت مخالف من برای این است که شهرداری موظف شده بر اساس قانون بالادستی خود عمل کند و نیازی به الحاق این تبصره نیست. البته در ردیف بودجه سازمان آتش نشانی اعتباری برای این منظور دیده شده است.

نظر شما