شناسهٔ خبر: 31529229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بررسی عملکرد دانشگاه‌های خراسان رضوی در خصوص راهیان نور | قسمت دوم

پیام‌نوری‌ها راهیان‌نور را اردوی عادی می‌دانند/ انتظار از مسئولان دانشگاه فردوسی بیشتر بود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرهنگ از جمله منابع اصلی قدرت نرم به شمار می‌آید، تحلیل گران سیاسی را به آنجا رهنمون شده تا مطالعات فرهنگی قدرت نرم و چگونگی ارتقا قدرت بواسطه فعالیت‌های فرهنگی را در اولویت نخست قرار دهند.

از جمله تجارب ارزنده در کشور ما در این حوزه اردوی راهیان نور است که می‌توان آن را به عنوان یک راهبرد فرهنگی موثر برای افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد؛ راهیان نور حرکتی فرهنگی نوین در جهت حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل امروز است، از سال ۱۳۷۷ با حضور مقام معظم رهبری در منطقه شلمچه، حضور کاروان‌ها و مردم (خانوادگی) سال به سال پررنگ‌تر شده و ضرورت ارائه برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی بیش از گذشته احساس می‌گردد.

دانشجویان دانشگاه‌های کشور هم همه ساله کولبار سفر را می‌بندند و در ایام پایان سال و نوروز، عازم مناطق عملیاتی کشور می‌شوند؛ عملا بار اصلی مالی این اردو‌ها بر دوش دانشگاه‌ها است که بعضا دانشگاه‌ها همکاری مناسبی با دانشجویان ندارند و همین مسئله تبدیل به یک چالش بزرگ برای دانشجویان می‌شود.

در آستانه‌ اعزام دانشجویان به راهیان نور در استان خراسان رضوی پرونده ویژه‌ای را با عنوان «بررسی عملکرد دانشگاه‌های خراسان در خصوص راهیان نور» آغاز کردیم که در دومین قسمت از این پرونده وضعیت تعداد دیگری از دانشگاه‌های خراسان رضوی را در خصوص همکاری و تعامل برای اعزام دانشجویان به راهیان نور بررسی می‌کنیم.

 

انتظار ما از مسئولان دانشگاه فردوسی بیشتر است

طالبی، مسئول کاروان دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری دانشجو در مشهد، گفت: همکاری دانشگاه فردوسی در این زمینه مطلوب بوده، اما هنوز یک سری مطالبات هست که مسئولین باید بیش از پیش به آن اهمیت دهند، برای مثال با توجه به اینکه هر سال هزینه‌ها بالا می‌رود، اما میزان دریافتی ما آنچنان تغییری نمی‌کند و به ناچار مجبوریم تعداد کمتری به نسبت سال‌های قبل اعزام کنیم.

طالبی ادامه داد: ظرفیت اعزام سال ۹۷ ما تنها ۴۰۰ نفر است و این در حالی است که ۹۰۰ نفر تا کنون اقدام به ثبت نام کرده اند؛ اسامی اعزام شوندگان با قرعه کشی روی سایت قرار خواهد گرفت، همچنین ما برای دانشجویانی که برای نخستین بار متقاضی اعزام هستند، معدل الف ها و فعالان فرهنگی و فرزندان ایثارگر تخفیفاتی قائل شده ایم.
بماند/انتظار از مسئولین دانشگاه فردوسی بیشتر از این بود/مسئولین پیام نور به راهیان نور مثل یک اردوی عادی نگاه می‌کنند
مسئول کاروان راهیان نور دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این نکته که دست ما بسته است و دوست داشتیم تمام افراد ثبت نام کننده را اعزام کنیم، افزود: انتظارات از دانشگاه فردوسی به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور بیشتر از این است؛ امیدواریم مسئولین دانشگاه نسبت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این سفر معنوی همراهی بیشتری را با ما داشته باشند.

وی ادامه داد: زمان اعزام خواهران ۱۸ تا ۲۳ اسفند و برادران ۱۹ الی ۲۴ اسفند ماه با قطار خواهد بود؛ همچنین برنامه‌های فرهنگی خوبی پیش بینی شده است که اهم آن روایت گری و استفاده از سخنران‌های مذهبی است،. در حال رایزنی هستیم تا ان شاالله در منطقه هم یک برنامه جامع و خوب با استفاده از سخنرانان و راویان کشوری برگزار کنیم.
 

تخفیف ویژه برای کسانی که اولین بار به راهیان نور می‌روند

در ادامه نظر شجاعی، مسئول کاروان راهیان نور دانشگاه حکیم سبزواری در خصوص همکاری و تعامل این دانشگاه با بسیج دانشجویی در رابطه با کاروان راهیان نور را جویا شدیم.

شجاعی گفت: همکاری دانشگاه مثل هر سال بوده و یک سری سخت گیری‌هایی بوده، ما هم تلاش‌های خود را کردیم تا از حقوق دانشجو دفاع کنیم. امیدواریم تعاملات فی مابین بیشتر شود.
بماند/انتظار از مسئولین دانشگاه فردوسی بیشتر از این بود/مسئولین پیام نور به راهیان نور مثل یک اردوی عادی نگاه می‌کنند
مسئول کاروان راهیان نور دانشگاه حکیم سبزواری افزود: امسال در حدود ۱۴۰ نفر اعزام خواهیم داشت که خواهران از ۲۰ و برادران از ۲۱ اسفند به مناطق جنوب اعزام خواهند شد . همچنین ثبت نام برای کسانی که برای اولین بار متقاضی این سفر هستند ، تخفیف قائل شدیم.
 

نگاه مسئولین دانشگاه پیام نور به اردوی راهیان نور مثل یک اردوی عادی است

در ادامه سهرابی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد تصریح کرد: امسال با توجه به مشکلات اقتصادی موجود ، دانشگاه‌ها هم از این وضعیت بی اثر نبوده و مضافا شاهد همکاری و عملکرد ضعیف دانشگاه در ارتباط با اردوی راهیان نور هستیم؛ مبلغی که می‌دهند به کف هزینه‌ها هم نمی‌رسد و فقط کفاف رفت و آمد کاروان را می‌دهد.
بماند/انتظار از مسئولین دانشگاه فردوسی بیشتر از این بود/مسئولین پیام نور به راهیان نور مثل یک اردوی عادی نگاه می‌کنند
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد افزود: امسال تنها ۶۰ الی ۸۰ نفر اعزام خواهیم داشت، اما اگر مصوبه وزارت علوم در خصوص برگزاری اردو‌های راهیان نور اجرا شود ما می‌توانیم سه الی چهار برابر این عدد به اردو اعزام کنیم؛ ضمن تشکر از ریاست دانشگاه پیام نور امیدواریم این قبیل بحث‌های فرهنگی در دانشگاه پیام نور بیشتر جدی گرفته شود و به اردوی راهیان نور به مثابه یک اردوی عادی نگاه نشود.

نظر شما