شناسهٔ خبر: 31502100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دفاع مدیر عامل منطقه آزاد چابهار از دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو

دپوی کالا عادی است!

روزنامه جوان

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه دپوی کالا در محدوده منطقه آزاد طبیعی است، گفت: دپوی کانتینر قطعات خودرو در منطقه آزاد هیچ مشکلی ندارد، نمی‌دانم طرح این موضوع از چه بابی بوده‌است.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  هفته گذشته مدیرکل گمرک چابهار در گزارشی از دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات دو خودروساز سایپا و ایران‌خودرو در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: به دلیل مشکلاتی که خودروسازان با بانک دارند، قطعات وارداتی را ترخیص نمی‌کنند و از ترس تعزیرات نیز قطعات را به انبارهایشان منتقل نمی‌کنند! انتشار این خبر همزمان با روند افزایشی قیمت خودرو در بازار و در کارخانه با واکنش مردم و منتقدان این صنعت روبه‌رو شد. به گفته منتقدان، دو خودروساز بزرگ در شرایطی که به ثبت‌نام‌کنندگان پیشنهاد خودروی جایگزین می‌دادند، ۳‌هزار کانتینر قطعه خودرو در گمرک دپو کردند و با کاهش تولید، عطش بازار را برای خودرو افزایش دادند. عزیز شمس افزود: خودروسازان می‌گویند «این اطمینان را نداریم بانک ارز ۴۲۰۰ تومانی به ما اختصاص می‌دهد یا خیر» ممکن است خودروسازان این اجناس را ترخیص کنند و با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان به‌فروش برسانند و بانک بعداً اعلام کند نمی‌تواند با این نرخ ارز را در اختیار آن‌ها قرار دهد. شمس تأکید کرد: البته فقط خودروسازان اینگونه نیستند و آن‌هایی که هم برنج وارد کرده‌اند با این مسئله مواجه هستند. وی با ابراز اینکه مبدأ این قطعات خودرو چین است، گفت: به خودروسازان اعلام کرده‌ایم چنانچه تا ۲۰ روز دیگر این ۳۰۰۰ کانتینر ترخیص نشود آن‌ها را جزو کالای متروکه اعلام می‌کنیم و دیگر ربطی به ما ندارد...
این مصاحبه مدیرکل گمرک چابهار حاوی چند نکته بود که اولین نکته به تعداد این کانتینر‌ها باز می‌گشت. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس بازار خودرو درباره ارز خارج شده برای واردات این تعداد کانتینر قطعات خودرو به داخل کشور طی مصاحبه کوتاهی گفت: هر کانتینر حداقل ۳۰ هزار دلار ارزش دارد که با ضرب این رقم در ۳ هزار کانتینر به عدد قابل توجه ۹۰ میلیون دلار خواهیم رسید؛ یعنی برای واردات این کانتینر‌ها ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده‌است. وی افزود: بهتر است خودروسازان در این‌باره شفاف‌سازی کنند که این قطعات خودرو‌ها را با چه نرخ ارز وارد کرده و قرار است با مردم آن‌ها را چگونه و با چه قیمتی حساب کنند؟ دومین نکته این بود که این قطعات خودرو‌ها حدود پنج یا شش ماه است که در بندر باقی مانده و به عبارت دقیق‌تر اظهار نشده‌اند. در ادامه ذکر شده بود که متروکه کردن این محموله‌های اظهار نشده در اختیار گمرک است، اما ابتدا انبار‌های زیر نظر سازمان بنادر باید موضوع را به گمرک منتقل کنند. در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که طبق ماده ۲۴ قانون امور گمرکی مدت مجاز نگهداری کالا در انبار‌های گمرکی از تاریخ تحویل کالا به این اماکن «سه ماه» است. در صورتی که ظرف مهلت مقرر صاحب کالا برای انجام تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه متعلقه اقدام نکند کالا مشمول «مقررات متروکه» می‌شود.
در صورت متروکه اعلام شدن، این محموله‌ها جهت اقدامات بعدی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت. حالا اگر از ورود این کانتینر‌ها به داخل کشور شش ماه است که می‌گذرد و اظهار نشده‌اند، باید سازمان بنادر در مورد دلیل این عدم‌اظهار پاسخگو باشد.

دپوی کالا در مناطق آزاد عادی است
هرچند که در روز‌های گذشته مدیران عامل این دو خودروساز در این خصوص هیچ توضیحی ندادند، اما مدیرعامل منطقه آزاد چابهار روز گذشته در دفاع از عملکرد خودروسازان، دپوی کالا در گمرکات مناطق آزاد را عادی دانست و گفت: اساساً مناطق آزاد محل دپوی کالا هستند، وارد‌کننده یا صاحب کالا، هر کالایی را که می‌خواهد - به کشور- وارد کند بر اساس سفارش‌های ارائه شده در انبار‌ها و محدوده گمرکی منطقه آزاد این کالا می‌ماند. عبدالرحیم کردی با بیان اینکه واردکننده بر اساس نیاز‌های خودش اظهار می‌کند که می‌خواهد کالا را وارد سرزمین اصلی کند، افزود: دپوی کالا در محدوده منطقه آزاد ایرادی ندارد. وی در خصوص مدت زمان خروج کانتینر‌های دو خودروساز بزرگ تصریح کرد:‌برای پروسه خروج باید اظهار در گمرک جمهوری اسلامی انجام شود. این کالا‌ها به اصطلاح تجاری نامیده می‌شوند به این دلیل که در منطقه باز نمی‌شوند، فقط از انبار‌های منطقه آزاد استفاده کرده و سهم عوارض را می‌پردازند، در ادامه مابه‌التفاوت سهم عوارض را به گمرک می‌دهند و از طریق گمرک ترخیص می‌شوند. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: واردکننده در هر زمان که به کالای خود نیاز داشته باشد می‌تواند آن را خارج کند. گاهی بیشتر از این مدتی که می‌گویند شش ماه هم یک سری کالا آمده و رفته است. در شش ماه گذشته دپوی کالا‌ها در انبار‌ها به خصوص پشت محدوده کمرگی داشته‌ایم و طبیعی است.
کردی گفت:‌صاحبان کالا هزینه انبارداری را پرداخت می‌کنند و هر زمان هم بخواهند «اظهار» و کالا را وارد کشور می‌کنند.

نظر شما