شناسهٔ خبر: 31495269 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیکر خشایار الوند تشییع شد

وداع با فرزند خندان سینمای ایران

پیکر «خشایار الوند» فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون ایران با حضور خانواده، چهره های هنری و مردم علاقمند به آثارش در خانه سینما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : امروز برای اهالی سینما و تلویزیون روز عجیبی بود. روزی که اهالی سینمای ایران فرزند خندان خود را از دست داد؛ فرزندی که می خندید و می خنداند.

 

«خشایار الوند»؛ نامی که در این سال ها کمتر شنیده شد اما سخنان حاضران در مراسم تشییع و نگاهی به کارنامه اش نشان دهنده حضور پررنگ او در پشت صحنه بسیاری از آثار موفق و پربیننده این سال های تلویزیون و شبکه خانگی است.

 

به طور مثال الوند که در تیم نویسندگان آثار مهم مهران مدیری همچون «شب های برره» حضور داشت، در سریال شبکه خانگی «قهوه تلخ» نقش پررنگ تری پیدا کرد. از سوی دیگر او در کنار محسن تنابنده پای ثابت نویسندگی سریال پربیننده «پایتخت» بود. همین دو نمونه به خوبی نشان دهنده اهمیت قلم او در شکل دهی به جریان آثار طنز تلویزیونی این سال هاست.

 

 

برادر کوچک تر «سیروس الوند»، حضور در سینما را با دستیاری آغاز کرد اما سپس به سوی فیلمنامه نویسی متمایل شد تا در سال های ابتدای دهه 80 برای برادرش فیلمنامه «مزاحم» و «برگ برنده» را بنویسد. اما بعد به فیلمنامه نویسی برای آثار تلویزیونی روی آورد و در این مسیر هویت مستقل خود را پیدا کرد. در ابتدا در نوشتن متن مجموعه «دایره تردید» با فرهاد توحیدی همکاری کرد و به «کمربندها را ببندیم» مهدی مظلومی رسید. از این جا به بعد با نویسندگی در آثار مهران مدیری، سیروس الوند و رامبد جوان رشد کرد و به پختگی رسید. 

 

او به همراه پیمان قاسم خانی، مهراب قاسم خانی و امیرمهدی ژوله در تیم نویسندگان «نقطه چین» «شب های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «در حاشیه» مهران مدیری حضور داشت. از سوی دیگر با محسن تنابنده در نوشتن فصل های مختلف «پایتخت» همکاری کرد و «علی‌البدل» را برای سیروس مقدم نوشت. مجموعه «مسافران» سریال رامبد جوان هم اثر دیگری بود که الوند در متن آن نقش داشت.

 

امروز پیکر «خشایار الوند»، فیلمنامه نویس 51 ساله سینما و تلویزیون ایران با حضور خانواده، بسیاری از چهره های هنری و مردم علاقمند به آثارش در خانه سینما شماره 2 برگزار شد.

 

همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، سیروس الوند ، بهروز شعیبی، برزو ارجمند، سروش صحت، نسرین نصرتی، مهدی فرجی، مجید مظفری، احمد مهران فر، مسعود ده نمکی، محمدحسین مهدویان، مسعود رایگان، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، علی مسعودی، سعید پیردوست،  عزت الله ضرغامی، مجتبی جباری، عزیزالله حمیدنژاد و حسین پاکدل، علیرضا شجاع نوری، سید جواد هاشمی، سیاوش مفیدی، احمد امینی، سیدجمال ساداتیان و محسن امیریوسفی از جمله هنرمندان و مدیران حاضر در مراسم تشییع بودند.

 

 

سلطان خنده ایران

«بهروز رضوی» گوینده، مجری و بازیگر از هنرمندانی بود که در این مراسم درباره این فیلمنامه نویس درگذشته سخن گفت: «خشایار الوند سلطان خنده ایران بود.»

 

او سخنان خود را چنین ادامه داد: مهم ترین خصیصه خشایار لبخند زیبایش بود.

 

 

وی افزود: خشایار به خاطر حضور برادرش سیروس الوند، در دامن سینما بزرگ شد و با همه هنرمندان هم نفس بود. او در حالی که فیلمنامه «پایتخت» را برای نوروز می نوشت، درگذشت.

 

خدمتگزار بی ادعا

عزت الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی نیز الوند را «خدمتگزار واقعی و بدون ادعای مردم» توصیف کرد و گفت: ویژگی مهم او تلاش برای خنداندن مردم در شرایطی بود که این روزها بیشتر به شادی نیاز دارند.  

 

 

او همچنین الوند را هنرمندی تمام عیار، با سلیقه و آشنا به کار تیمی و مدیریتی دانست و افزود:  خشایار شخصیت بسیار پرنشاطی داشت. این ویژگی نعمت بزرگی برای همکاران او بود.

 

در اوج پختگی رفت

«سیروس مقدم»، گارگردان تلویزیون و سینما در این مراسم گفت: در جریان ساخت سریال پایتخت، از همکاری با خشایار فراتر رفته بودیم و از بسیاری مشکلات و دغدغه های یکدیگر با خبر بودیم.

 

وی گفت: عوامل سریال «پایتخت» فقدان او را باور نکرده اند و هنوز منتظرند او بازگردد تا ساخت مجموعه ادامه یابد.

 

کارگردان پایتخت افزود: خشایار شصت صفحه اول فیلمنامه پایتخت را با «محسن تنابنده» به پایان رسانده بود و برای فیلمبرداری آماده می شدیم که این اتفاق افتاد.

 

 

مقدم درباره ویژگی های حرفه ای الوند نیز گفت: او یکی از ارکان فیلمنامه نویسی ما بود که به پختگی و اوج رسیده بود. برای او جایگزینی نخواهیم یافت.

 

مگر می شود قهرمان ما بمیرد!؟

امیرمهدی ژوله همکار خشایار الوند در حالی که با بغض سخن می گفت، خطاب به او گفت:«این چه فیلمنامه ای بود که نوشتی؟

چرا صفحاتش اینقدر کم است

مگر می شود قهرمانی که برای ما ساختی را این گونه از فیلمنامه حذف کنی؟

حالا سرنوشت کاراکترهای دیگری که در فیلمنامه ات ساختی و پرداختی، پس از قهرمان چه می شود؟»

 

 

دو سیروس و یک مدیری

در این مراسم، «الهام ایمانی» همسر خشایار الوند ضمن قدردانی از حضور گسترده مردم، گفت: بزرگداشت او همان گونه شد که می خواست.

 

وی با اشاره به حرف نگفته همسرش، گفت: خشایار در جشن دنیای تصویر می خواست از سه استاد و همکار خود -که در زندگی حرفه ای او نقش مهمی داشتند- تشکر کند که امکان پذیر نشد.

 

ایمانی ادامه داد: اولین هنرمند «سیروس الوند» برادرش بود که خشایار مسیر حرفه ای خود را با او آغاز کرد. «مهران مدیری» دومین هنرمند بود که فعالیت خشایار در حوزه فیلمنامه های طنز با او ادامه یافت. و سومین هنرمند « سیروس مقدم» بود که خشایار با او در سریال پایتخت همکاری کرد.

 

 

برای قدردانی از اصالت گردهم آمده ایم

«منوچهر شاهسواری» آخرین سخنران این مراسم بود. او گفت: خانواده الوند یکی از افتخارات سینمای ایران است؛ چراکه وقتی از «الوند» سخن می گوییم در حقیقت از یک اصالت حرف می زنیم.

 

مدیرعامل خانه سینما همچنین افزود: آن چه از این خانواده برمی آید جز مهربانی و همکاری نیست.

 

شاهسواری  تاکید کرد: آن چه اصیل است باقی می ماند و آن چه اصیل نیست تنها اندکی خودنمایی می کند. امروز ما برای قدردانی از این اصالت گردهم آمده ایم.  

 

گفتنی است پیکر خشایار الوند پس از اقامه نماز،‌ به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما