شناسهٔ خبر: 31471247 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در هفته‌ای که گذشت؛

زلزلۀ سیاسی ایران در آینۀ روزنامه‌های خارجی

روزنامه های خارجی از دورترین نقطه در شرق آسیا گرفته تا منتهی الیه غرب، در هفته ای که گذشت شاهد تحلیل هایی دربارۀ ظریف بود. این گزارش کوتاه نگاهی است اجمالی به برخی از همین تحلیل ها:

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، خبر استعفای اینستاگرامی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به مثابه یک زلزلۀ سیاسی بی سابقه در تاریخ سیاست خارجی ایران بود. روزنامه و رسانه های خارجی هر یک با ارائه تحلیلی دلایل و پیامدهای این استعفا را مورد بررسی قرار دادند. در ذیل، کوتاه و به اختصار نگاهی انداخته ایم به واکنش و تحلیل برخی از روزنامه های خارجی در هفته ای که گذشت:

رأی الیوم: عبدالباری عطوان، سردبیر رأی الیوم در تحلیلی نوشته است:

نمی دانیم چگونه رئیس جمهور اسد به تهران سفر کرد همانطور که از ترکیب هیئت همراه و نیز از مسیر هواپیمای حامل او خبر نداریم. آیا هواپیمای نظامی یا مسافربری بوده است یا خیر اما آنچه می دانیم این است که او بدون هیچ مانعی به دمشق بازگشت و طبق روال همیشگی این سفرها پس از اتمام آن و بازگشت سلامت رئیس جمهور سوریه به پایتخت مانند سفرهای قبلی از آن پرده برداشته شد.چه بسا سفر بعدی نیز به مسکو باشد این در حالی است که اکنون جنگنده های آمریکایی – غربی در حریم هوایی سوریه حضور انبوه دارند. این علاوه بر ده ها ماهواره جاسوسی است که گفته می شود حرکت مورچه را روی زمین زیر نظر دارند . در این وضعیت تدابیر امنیتی به نظر اجتناب نا پذیراست.

نیویورک تایمز؛ بن هوبارد، تحلیل گر روزنامه آمریکایی :

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیپلمات تحصیل کرده در آمریکا و معمار توافق هسته ای روز دوشنبه در پیامی در اینستاگرامش اعلام کرد، از سمت خود استعفا کرده است. به نظر می رسد این اقدام پایانی ناگهانی بر دوران تصدی یکی از معروف ترین چهره های ایران در خارج از کشور باشد.از دست دادن محمد جواد ظریف می ‌تواند کار حسن روحانی را به مراتب سخت‌ تر کند؛ چرا که او تنها مقام بلندپایه ایرانی بود که درک عمیقی از دیپلماسی غرب و توانایی برقراری ارتباط مستقیم با غرب را دارد. طی این دوره با حضور منظم در مجامع بین ‎المللی تلاش کرد تا از سیاست ‌های کشور خود با تسلط بسیار خوب بر زبان انگلیسی، دفاع کند.

فارین پالیسی مگزین:

چالش ها و مسایل داخلی از جمله سوء مدیریت و فساد مالی مانع از آن شد تا ایران بتواند اقتصاد خود را سروسامان دهد، وعده ای که روحانی در مبارزات انتخاباتی خود آن را داده بود. برای برطرف ساختن چنین مسایلی طرفداران روحانی تلاش کردند تا قانون مبارزه با پولشویی، خودداری از تامین مالی تروریسم  و شفاف سازی امور اقتصادی کشور را در مجلس تصویب کنند. ظریف به شدت به دفاع از چنین تدابیری پرداخت، تدابیری که تندروها می گویند دادن امتیازی تازه از سوی وزیر خارجه به غرب است. تندروها می گفتند برجام نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست و اینکه ظریف به علت گرایش های آمریکایی خود این مساله را درک نکرده است. ظریف بارها برای دادن پاسخ به پرسش نمایندگان به مجلس فراخوانده شد و در مواردی نیز از در پاسخ گویی ها لحن تندی به خود گرفت. ظریف احساس می گرد در اندیشکده های آمریکا با هماتیان غربی خود راحت تر گفتگو می کند تا با همکاران و مقامات انقلابی کشور خود. همین احساس و برخورد باعث شد تا دیوار بی اعتمادی بین دو طرف بلند تر شود. 
تندروها حتی کناره گیری ظریف را که همزمان با دیدار بشار اسد از تهران و ملاقات با آقای خامنه و حسن روحانی صورت گرفته است، در قالب نظریه توطئه ارزیابی می کنند.

یواس‌ای تودی:

استعفای ظریف منجر به تحکیم موقعیت تندروهای مخالف تعامل با غرب و برجام در داخل ایران می شود. ظریف چهره تعامل‌خواه ایران نسبت به جهان بود و تلاش داشت روابط ایران را غرب عمیق‌تر سازد. استعفای او می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی متقابل تندروها در ایران برای مقابله با  دولت ترامپ باشد.

واشنگتن اگزماینر:

این استعفا نشانه‌ای است از بالا گرفتن تب التهابات سیاسی در فضای داخلی ایران و همزمان با بالا گرفتن این التهابات، خطر وقوع یک درگیری گسترده منطقه‌ای هم بالا می‌گیرد.

سی‌ان‌ان:

استعفای ظریف می‌تواند پایان تلاش‌ها در داخل ایران برای پیش‌بُرد سیاست خارجی تعامل محور با غرب باشد. خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال ایران، زمینه‌ساز این استعفا شده است.

5252

نظر شما