شناسهٔ خبر: 31397124 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دژپسند در نشست با استانداران:

نمی‌توانیم چوب حراج به اموال مازاد بانک‌ها بزنیم/ ۱.۵ میلیارد دلار تراز تجاری ایران در سال‌جاری

وزیر اقتصاد در نشست مشترک با استانداران کشور، تراز تجاری کشور در ۱۱ ماهه گذشته را مثبت یک‌ونیم میلیارد دلار اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر اقتصاد اظهار داشت: امروز نه صرفه‌جویی افراطی و نه سرکوب هزینه‌ها، ولی صرفه‌جویی عقلایی و انسداد مجاری هدر رفت منابع دولت، برای ما یک جهاد محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درباره تفویض اختیارات وزارت‌اقتصاد به ادارات کل استانی کوچک‌ترین مشکلی نداریم، گفت: ما حتی در بحث سرمایه‌گذاری خارجی نیز دنبال واگذاری اختیارات به استان‌ها هستیم.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه پیش‌نویس تفویض اختیارات وزارت‌اقتصاد درباره جذب سرمایه‌گذاری خارجی تهیه شده و به‌زودی به تصویب نهایی می‌رسد، گفت: ما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی تشویق قایل می‌شویم و یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های ما برای انتصاب و ابقای مدیران کل استانی، توانایی و عملکرد آنها در جذب این سرمایه‌ها است.

دژپسند ادامه داد: درباره اخذ مالیات هم این‌گونه نیست که ما بخواهیم بی‌محابا، آن را افزایش داده یا بدون توجه به شرایط و اقتضائات منطقه‌ای و بومی و مشکلات اقتصادی، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را تحت فشار قرار دهیم، بلکه تاکید ما این است که این کار با دقت بیشتری صورت گیرد، زیرا همان‌گونه که هر یک از کارکنان دولت، بازنشستگان و حقوق‌بگیران ثابت، مالیات خود را می‌پردازند، فعال اقتصادی هم باید مالیات پرداخت کند.

وزیر اقتصاد درباره گمرکات کشور نیز با بیان اینکه شعار ما در گمرک، سرعت، دقت و سلامت است، اظهار داشت: ما برای صادرات غیر نفتی، واردات مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای فرش قرمز پهن کرده‌ایم اما درباره واردات غیر معمول و قاچاق، چشم عقاب داریم و یادمان هست که نباید اجازه دهیم تحت عنوان سرعت، کالای قاچاق از مرزها عبور کند. البته چنانچه گمرکات ما بی‌دلیل در امر واردات اخلال ایجاد کنند و گزارش آن به ما برسد، قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح فضای کسب و کار و تقویت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، از استانداران درخواست کرد پیش از پایان سال، نسبت به اعلام موارد مانع کسب و کار و قوانین و مقررات مزاحم در این ارتباط، برای بررسی خارج از نوبت در هیات مقررات زدایی اقدام کنند.

دژپسند همچنین در باره واگذاری اموال مازاد بانک‌ها نیز گفت: ما برنامه یک‌ساله برای واگذاری اموال تملک شده توسط بانک‌ها تدوین کرده و از مدیران آنها جدول زمانی واگذاری را نیز دریافت کرده‌ایم اما باید یادمان باشد این اموال، به‌تنهایی متعلق به بانک‌ها نیست، بلکه جزو اموال سپرده‌گذاران و سهامداران است و ما نمی‌توانیم چوب حراج به آن بزنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما