شناسهٔ خبر: 313669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار مقام های وزارت خارجه ایرلند و بلژیک؛

امیرعبداللهیان:بحران سوریه و عراق ناشی از سیاست غلط برخی کشورهای منطقه است

تهران- ایرنا- معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان بحران در سوریه و عراق و رشد افراط گرایی در این منطقه را ناشی از سیاست های غلط برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان این مطلب را روز چهارشنبه در دیدار «بری رابینسون» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایرلند بیان کرد که برای گفت وگو پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای به تهران سفر کرده است.

وی در این دیدار ضمن تشریح تحولات منطقه و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات، تاکید کرد که سیاست اشتباه برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه، زیان های فراوانی بر امنیت منطقه و جهان وارد کرده است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان رویکرد برخی کشورها در استفاده ابزاری از افراط گرایی و تروریسم برای تغییر نظام های سیاسی را فاجعه ای بزرگ و عاملی برای بی ثباتی در منطقه و جهان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه این پدیده محدود به منطقه نخواهد شد و پیامدهای جهانی خواهد داشت، بر ضرورت اقدام جدی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کرد.

بری رابینسون نیز در این دیدار با اشاره به تحولات عراق، رشد افراط گرایی و تروریسم در منطقه را یک نگرانی مشترک دانست.

وی با یادآوری تجربه تلخ تروریسم در کشورش، بر ضرورت مقابله با این تهدید تاکید کرد و سیاست اتحادیه اروپا را مقابله جدی با تروریسم و افراط گرایی دانست.

معاون سیاسی وزرات امور خارجه ایرلند با اعلام حمایت از راه حل سیاسی در سوریه و مخالفت با ارسال سلاح به این کشور، مبارزه با تروریسم و حمایت از روند دموکراتیک در عراق را مورد تاکید قرار داد.

براساس این گزارش، هیاتی از وزارت خارجه بلژیک به ریاست ون دسل( Van Dessel) مدیرکل روابط دوجانبه این وزارتخانه که به تهران سفر کرده است امروز با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار، آخرین تحولات منطقه بویژه روند مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه به ویژه تحرکات تروریستی در عراق و سوریه اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران بر تقویت روندهای سیاسی و دموکراتیک در منطقه مبتنی بر خواست و اراده مردم تاکید دارد.

وی افزود: ایران روش هایی نامتعارف مانند استفاده از تروریست های داعش و شبه نظامیان مسلح برای تغییر نظام های سیاسی که بر اساس رای مردم و انتخابات برپا شده اند را امری خطرناک تلقی می کند که باید متوقف شود.

امیرعبداللهیان، خطر افراط گرایی و تروریسم را صرفا مشکل منطقه ندانست و خواستار همکاری مشترک نظام بین الملل برای مبارزه با این پدیده شوم شد.

وی افزود: «معتقدیم روند سیاسی در عراق نباید دچار خلل شود زیرا سبب جسارت تروریست ها و تهدید صلح و امنیت جهانی می شود.»

مدیرکل وزارت خارجه بلژیک نیز در این دیدار به نگرانی های کشورش از افزایش افراط گرایی و تروریسم در منطقه اشاره و بر نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در ارتقای امنیت و حل مشکلات جاری در منطقه تاکید کرد.

وی افزود: ˈتروریسم و ناامنی در خاورمیانه بر سایر نقاط جهان هم تاثیر خواهد گذاشت بنابراین با توجه به ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، معتقدیم کلید حل مسایل منطقه نزد ایران است. البته در این راستا تداوم همکاری و کمک جامعه بین المللی نیز موضوع مهمی است.ˈ

شبد** 2023

نظر شما