شناسهٔ خبر: 31357034 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تزريق نقدينگي به صنعت قطعه سازي شتاب گرفت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: ديروز (شنبه) بيش از 500 ميليارد تومان نقدينگي به حساب قطعه سازان واريز شد و تداوم پرداخت ها مي تواند به بازگشت نيروهاي تعديل شده به سر کار، افزايش شمارگان توليد خودروها و عمل به تعهدات خودروسازان بيانجامد.

به گزارش ايرنا، پس از اينکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصي کميته خودرو از تخصيص چهار هزار ميليارد تومان به 2 شرکت بزرگ ايران خودرو و سايپا خبر داد، عمليات اجرايي تخصيص اين مبلغ به قطعه سازان در شرکت هاي خودروساز آغاز شد.
قرار شد بانک ها طبق فهرستي که خودروسازان در اختيارشان قرار مي دهند، مبالغ را به طور مستقيم به قطعه سازان بپردازند.
در اين پيوند، کنسرسيومي متشکل از حدود 12 بانک بزرگ کشور که رياست آن بر عهده بانک ملت است تشکيل شد و ايران خودرو و سايپا فهرست قطعه سازان را به اين کنسرسيوم ارائه کردند.
بر اين اساس، قرار شد 11 هزار ميليارد تومان در 2 بخش ريالي و ارزي پرداخت شود که شامل چهار هزار ميليارد تومان و 844 ميليون يورو مي شود اما تکليف مطالبات ارزي هنوز مشخص نشده است.
در اين پيوند، دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور امروز (يکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: علاوه بر 500 ميليارد توماني که ديروز به حساب قطعه سازان واريز شد، مقرر شده تا پايان وقت اداري امروز نيز هزار ميليارد ديگر پرداخت شود.
«آرش محبي نژاد» اظهار داشت: تاکنون بيشترين پرداختي ها مربوط به بانک هاي صنعت و معدن، ملت و تجارت بوده و از ديروز بانک هاي ملي، سپه و صادرات و بانک هاي خصوصي اقتصاد نوين، کارآفرين، سينا، سامان، پارسيان و پاسارگاد نيز در اين راستا فعال شدند.
وي بيان داشت: اين نقدينگي به حساب بيش از 650 قطعه ساز که در زنجيره تامين 2 خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واريز و پيش بيني مي شود با تداوم روند پرداخت ها و افزايش شمارگان توليد قطعه سازان، حدود 150 هزار نفر نيروي کار تعليق شده صنعت قطعه سازي حداکثر تا 2 هفته آينده به سر کار بازگردند.
** پيش بيني تکميل 120 هزار خودروي ناقص
محبي نژاد تاکيد کرد: استمرار يافتن سريع تزريق نقدينگي به قطعه سازان به افزايش شمارگان توليد خواهد انجاميد و در نتيجه همه خودروهاي ناقص مانده در کف کارخانجات که برآورد مي شود تعداد آنها افزون بر 120 هزار دستگاه باشد به سرعت تکميل خواهد شد.
دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور خاطرنشان کرد: عمده ناقصي خودروها مربوط به قطعات هاي تک (High Tech) مثل يي. سي. يو (يا همان کامپيوتر خودرو) و کيسه هوا (ايربگ)، قطعات مربوط به ظاهر خودرو مانند سپر، غربيلک فرمان و غيره و همچنين برخي قطعاتي است که پس از مونتاژ و توليد به خودروها اضافه مي شود.
وي يادآور شد: علاوه بر چهار هزار ميليارد تومان ياد شده که مقرر است بانک ها تا پايان هفته جاري به حساب قطعه سازان واريز کنند، قرار است 80 درصد وجوه حاصل از فروش و پيش فروش خودروها، 844 ميليون يورو تسهيلات ارزي و بخشي از 40 هزار ميليارد توماني که به عنوان نقدينگي براي کل بخش صنعت پيش بيني شده، نيز به قطعه سازان پرداخت شود.
به گزارش ايرنا، به دليل مشکلات واحدهاي توليدي و کمبود سرمايه در گردش، وزير صنعت، معدن و تجارت از دستور رئيس‌جمهوري براي پرداخت 40 هزار ميليارد تومان به واحدهاي توليدي خبر داده بود.
طبق اظهارات رضا رحماني، اين مبلغ در بهمن و اسفندماه به واحدهايي که در چرخه توليد و فروش فعال هستند تزريق مي‌شود تا مشکلي بابت نقدينگي براي تکميل ظرفيت نداشته باشند.
محبي نژاد تاکيد کرد: در صورت محقق شدن ارقام ياد شده، قطعه سازان 100 درصد آمادگي دارند تا شمارگان توليد برنامه ريزي شده خودروسازان را با تامين به موقع قطعات محقق کنند.
وي اضافه کرد: با اصلاح قيمت قطعات که مدارک آنها از سوي خودروسازان در دست بررسي است و تداوم پرداخت ها پيش بيني مي شود 130 هزار نفر نيروي کار تعديل شده اين صنعت و همچنين 400 قطعه سازي که در ماه هاي گذشته تعطيل شده بودند دوباره به چرخه توليد بازگردند.
اقتصام*3065**2022
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما