شناسهٔ خبر: 31346612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دادستان تهران خبر داد:

تشکيل اولين پرونده در رابطه با گوشت در شعب ويژه/ افزايش قيمت جديد در بازار خودرو زيبنده ملت نبود

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- دادستان تهران از تشکيل اولين پرونده در رابطه با گوشت قرمز در شعب ويژه خبر داد و گفت: در اين رابطه دو نفر از ستاد تنظيم بازار استان تهران، و دو نفر از ساير دستگاه‌هاي مرتبط با تأمين و توزيع گوشت بازداشت شده و پرونده آنان در حال تکميل تحقيقات است.
به گزارش خبرگزاري آريا، چهارمين نشست کميته مقابله با گران‌فروشي در دادستاني تهران، روز چهارشنبه اول اسفند با حضور برخي معاونان دادستان، نمايندگان وزرات­خانه‌­هاي جهاد کشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و نمايندگان ساير دستگاه‌هاي متولي به رياست دادستان تهران برگزار شد.
دادستان تهران با انتقاد از افزايش دوباره قيمت خودرو اظهار داشت: ‌پس از حماسه آفريني مردم در روز 22 بهمن ماه انتظار مي‌رفت دستگاه‌هاي دولتي هوشمندي به خرج دهند و در صدد گران کردن کالاها نباشند ولي شوک‌هايي در بازار خودرو رخ داد و قيمت‌هايي اعلام شد که زيبنده ملتي که در راهپيمايي 22 بهمن اين­گونه باشکوه شرکت کردند، نبود.
جعفري دولت‌آبادي با تجليل از مردمي که سراپاي وجودشان عشق به انقلاب و نظام اسلامي است، افزود: اقتضا داشت که اين اقدامات با تدبير و هوشمندي انجام شود نه‌ اين که يک هفته از راهپيمايي نگذشته، نرخ خودرو به اين شکل اعلام شود و ما از اين گونه رفتارها گلايه داريم.
وي افزود: ممکن است نرخ‌هاي خودرو واقعي نباشد اما زمان‌شناسي هنري است که توجه به آن براي حکمرانان ضروري است.
دادستان تهران خاطر نشان کرد: اگر اخبار منتشره در کشور از جمله خبر­ها پيرامون گوشت قرمز مديريت نشود، موجب نگراني مردم خواهد شد. اين که فرضا اعلام مي‌شود دو هزار دام زنده وارد کشور شده و مسؤول ديگري رقم ديگري را اعلام کرد و اين که برخي سايت‌ها مدعي شدند که چندصد گوسفند در اين ميان گم شده است،‌ قابل توجيه نيست؛ چرا که به نوعي تضعيف مديريت اجرايي کشور است و نبايد اجازه داد آمارهاي متضاد توسط مسؤولين دستگاه­ها اعلام شود. در مورد اخير نيز عده­اي روي اين موج سوار شدند و از اين ماجرا براي تشويش اذهان عمومي و شبهه افکني استفاده کردند.
دادستان تهران در واکنش به خبر صادرات دام گفت: در سومين جلسه کميته مقابله با گران­فروشي اعلام شد که صادرات گوشت قرمز و مرغ ادامه دارد و مطابق پيگيري‌هاي صورت گرفته و استعلام انجام شده از سازمان گمرک کشور، تاييد شد که تا آذرماه سال جاري صادرات  دام از کشور ادامه داشته است که اين امر عليرغم تاکيد در جلسه قبلي، وجود مشکلات در توزيع گوشت و افزايش قيمت آن در داخل، حتي با وجود توجيه اقتصادي نوعي بي­توجهي محسوب مي­شود. وي با ذکر اين که اين وضعيت در رابطه با ساير اقلام نيزصدق مي­کند و با توجه به نزديک شدن به ايام نوروز، اين گونه امور بايد مديريت شود،
افزود: مردم نمي‌پذيرند که دام داخلي را صادر و از خارج گوشت وارد شود و انتشار اين­گونه اخبار موجب کاهش اعتماد مردم به مسؤولان خواهد شد.
جعفري دولت‌آبادي تاکيد کرد: فضاي کشور بايد آرام شود تا مردم بدانند دولت براي تامين کالا­هاي اساسي ارز تخصيص داده و کالا­ها در حال ورود به کشور است ولي با انتشار اين قبيل اخبار، اعتماد مردم کاهش مي يابد.
وي با اشاره به توقف توزيع گوشت منجمد و پيگيري دادستاني در اين رابطه،  گفت: وزير کشاورزي اعلام کرد که قرار است اين گوشت‌ها به جامعه هدف برسد که ما نيز استقبال مي‌کنيم به شرطي که اجرايي شود.
دادستان تهران با تاکيد مجدد بر ضرورت استفاده از ظرفيت اصناف در توزيع اقلام اساسي، صرف توزيع اقلام اساسي در مراکز و فروشگاه­هاي بزرگ را کافي ندانست و افزود: لازم است با مديريت اصناف مورد وثوق، بخشي از کارها به عهده اصناف قرار گيرد و پيشنهاد مي­شود دستگاه­هاي اجرايي صنف‌هاي مرتبط با مواد پروتئيني را بيشتر درگير توزيع اقلام اساسي کنند.
دادستان تهران تاکيد کرد: انبار کردن عمدي گوشت احتکار تلقي مي­شود و مستوجب تعقيب کيفري است.
جعفري دولت‌آبادي تنوع قيمت­هاي گوشت‌­هاي توزيع شده، انحصار در توزيع، عادلانه نبودن سهميه‌ها نسبت به جمعيت مناطق، نگه­داري گوشت­ها در مبادي اصلي و دلالي در بازار گوشت را از جمله مشکلات موجود دانست.
وي با اشاره به اظهارات برخي دادستان‌هاي شهرستان‌هاي تابعه مبني بر اين­که توزيع گوشت بدون اطلاع فرماندار و مسؤولان شهرستان­ها صورت مي‌گيرد، از نمايندگان دستگاه‌­ها خواست که در اين زمينه نظارت لازم را اعمال نموده و براي مسؤولان محلي نقش قائل شوند.
جعفري دولت‌آبادي اعلام کرد: ورود کاميون‌هاي حمل گوشت بدون پلمب به محل عرضه، امکان سوء استفاده و خروج گوشت از آن‌ها را در ساير مسيرها افزايش مي‌دهد.
دادستان تهران با تاکيد بر اين که بايد به مردم اعتماد کرد، اظهار کرد: نبايد براي توزيع گوشت صف‌هاي طولاني ايجاد شود.
در ادامه جلسه ميراشرفي رييس گمرکات کشور با ارائه گزارشي درباره نحوه عملکرد اين دستگاه، بيان کرد: در سال جاري 137 هزار تن گوشت گرم و سرد وارد کشور شده است و به صورت ميانگين ماهي5/ 12 تن گوشت وارد کشور مي‌شود، و لذا خبر منتشر شده طي روز‌هاي گذشته مبني بر وجود 600 تا 700 کانتينر گوشت در گمرک غير عادي نيست بلکه همواره همين مقدار گوشت در گمرک وجود دارد که بتدريج ترخيص خواهد شد.
ميراشرفي افزود: از تاريخ 97/3/7 صادرات دام از کشور ممنوع شده است و اگر دامي در حال حاضر از کشور خارج مي‌شود، گوشتي نيست بلکه شيري است و يا براي تکثير نژاد مي­باشد.
جعفري دولت آبادي با استناد به اظهارات برخي نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر کمبود چهل تا پنجاه درصدي گوشت در بازار، تاکيد کرد که دولت در اين شرايط به سمت توزيع هدفمند گوشت قرمز برود.
وي از تشکيل اولين پرونده در رابطه با گوشت قرمز در شعب ويژه خبر داد و گفت: در اين رابطه دو  نفر از ستاد تنظيم بازار استان تهران، و دو نفر از ساير دستگاه‌هاي مرتبط با تأمين و توزيع گوشت بازداشت شده و پرونده آنان در حال تکميل تحقيقات است.
جعفري دولت‌آبادي از مسؤولان صدا و سيما خواست که اخبار اميدبخش منتشر کنند و در انتشار اخبار و برنامه‌­هاي مرتبط با اقلام اساسي، توجه و حساسيت  بيشتري اعمال شود.
وي تاکيد کرد: مسؤولان دستگاه­‌ها در خصوص توزيع اقلام اساسي با مردم صحبت کنند و در اطلاع‌رساني با مردم صادقانه سخن گويند چرا که ملت ما بصيرت دارند.
دادستان تهران در واکنش به اظهارات رييس گمرکات کشور مبني بر ممنوعيت صادرات دام از خرداد ماه سال جاري، گفت: اين اظهار با واقعيت موجود يعني اگر از خرداد ممنوع شده؛ چرا تا آذر ماه صادرات دام ادامه داشته است؟
جعفري دولت‌آبادي با تاکيد بر لزوم ضرورت تشويق به واردات  از سوي بخش خصوصي، تک نرخي شدن قيمت گوشت­هاي گرم وارداتي را ضروري دانست و با بيان اين­که لازم است در خصوص ميزان و زمان توزيع اطلاع‌رساني شود، بر هماهنگي دستگاه‌ها تاکيد کرد و گفت: دستگاه‌ها نبايد اقدامات يکديگر را خنثي کنند.
دادستان تهران با توجه به لزوم مديريت جهادي در اداره کشور، خاطرنشان کرد: کشور در دوره­اي درگير جنگ بود ولي اين گونه اتفاقات رخ نداد؛ لذا امروز هم ضرورت دارد مديران دستگاه‌هاي اجرايي بيشتر پاي کار بيايند و اگر توزيع اقلام اساسي مديريت شود، آرامش بر بازار حاکم مي‌گردد.



نظر شما