شناسهٔ خبر: 3132882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بازتاب گفت و گوی حزب الله و جریان المستقبل لبنان

حزب الله و حزب المستقبل لبنان بر حمایت از تصمیم‎های ملی برای تقویت جبهه داخلی مقابل دشمنان تاکید کردند .

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، هیات‎های حزب الله و حزب المستقبل لبنان درپایان دورسوم گفتگوهای دوجانبه با صدوربیانیه‎ای اعلام کردند دراین گفت وگوها، تحولات سیاسی و امنیتی لبنان و همچنین ارزیابی‎های مثبت ناشی از پیامدهای گفت‏گوهای جاری بین آنان بررسی شد.

دراین بیانیه آمده است بررسی پرونده‎هایی که از قبل روی میز گفت وگوها قرارگرفته است ادامه یافت و پیشرفتی روشن به دست آمد که می تواند افق‎هایی را برای تثبیت ثبات ملی در لبنان بگشاید. در آخرین روزهای پایان سال 2014 دو هیات از حزب الله و حزب المستقبل لبنان دورنخست گفت وگوها را برگزار کردند و در نخستین روزهای سال 2015 نیز دور دوم این گفت وگوها برگزار شد.

لبنانی‌ها امید دارند گفت وگوها بین هیات‎های حزب الله وحزب المستقبل لبنان به حل اختلافات بین طرفین، ثبات سیاسی وامنیتی درلبنان وهمچنین انتخاب رئیس جمهوری جدید دراین کشورمنجرشود. دور سوم گفتگوهای میان حزب الله و المستقبل در شرایطی صورت گرفت که جلسه هجدهم پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور 28 ژانویه 2015 برگزارمی شود.

دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل سلیمان، بیست و چهارم ماه مه 2014 پایان یافت و پارلمان این کشوربرای انتخاب رئیس جمهوری جدید هنوز دراین زمینه به توافق نرسیده است. رئیس پارلمان لبنان نیز تصریح کرد: آنچه در منطقه رخ می‌دهد تمرکز برگفت‌وگو درباره اوضاع افغانستان، یمن، عراق، سوریه و لبنان است.

نبیه بری گفت: مذاکرات میان حزب‌الله و جریان المستقبل مادامی که بحران در لبنان پابرجاست، ادامه خواهد داشت و تلاش دائم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ادامه دارد تا با به بار نشستن نتایج مذاکرات میان محافل داخلی لبنان مشکلات کشورما کمترشود.

محافل سیاسی درلبنان جوحاکم برسومین نشست دوجانبه میان جنبش حزب الله و جریان المستقبل برای برطرف شدن اختلافات درعرصه سیاسی این کشور، را مثبت ارزیابی کرده اند و این دور از مذاکرات بازتابهای گسترده ای در محافل مطبوعاتی لبنان نیز داشته است.

روزنامه لبنانی الجمهوریة در گزارشی نوشت: منابع مطلع فضای حاکم بر سومین نشست مشترک میان حزب الله و جریان المستقبل را مثبت ارزیابی کردند . بنابراین گزارش، جدیت دو طرف حاضر در دورسوم مذاکرات اصلی ترین تفاوت آن با دو دور قبلی بود و طی آن درباره برخی مسائل مهم امنیتی بحثهای متعدد وعمیقی انجام شد. موضوعاتی نظیر رسانه ها ، فعالیتهای تبلیغاتی حزبی و مذهبی در انظارعمومی از جمله دیگر مباحث مورد بحث در نشست سوم جریان المستقبل و حزب الله بوده است.

روزنامه لبنانی المستقبل نیز درگزارشی با اشاره به جو مثبت حاکم بر این گفتگوها از ادامه این مباحث در جلسات آینده میان حزب الله و جریان المستقبل برای رسیدن به توافق سیاسی خبرداده است. از سوی دیگر، ناصر حمود، هماهنگ کننده جریان المستقبل در منطقه صیدا، از گفتگوهای انجام شده با حزب الله درموضوعات مختلف ابرازخرسندی کرد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز اخیرا دراظهاراتی با اشاره به لزوم گفتگو میان حزب الله وجریان المستقبل،این گفتگوها را دربهبود شرایط سیاسی کشورمفید دانسته بود و از ادامه آن تا زمان رسیدن به توافق خبرداده بود.

انتظارافکارعمومی آن است که با پیوستن سایر گروههای تاثیر گذاردر عرصه سیاسی لبنان به گفتگوهای حزب الله و المستقبل، این کشور در ماه های آینده بتواند با ایجاد توافق میان همه گروه های سیاسی، مشکلاتی که نظام سیاسی این کشور را حدود یکسال است به هم ریخته ،مرتفع کنند.

نظر شما