شناسهٔ خبر: 3132877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

تقدير وزير کشور عراق از کمک هاي ايران در مبارزه با داعش

وزير کشور عراق گفت: از تلاش‌هاي ايران و رهبري حکميانه اين کشور در جنگ عليه داعش تشکر مي‌کنيم و اين تلاش‌ها را ارج مي‌نهيم که از ملت عراق حمايت کردند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، محمد سالم الغبان وزير کشور عراق در نشست خبري مشترک با عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه امروز مسائل مهم دو کشور را مورد بررسي قرار داديم، گفت: جمهوري اسلامي ايران و عراق علاوه بر همجواري جغرافيايي، مشترکات فرهنگي، سياسي و تاريخي و ديني نيز با يکديگر دارند.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران از بدو سقوط رژيم سابق و آغاز روند جديد سياسي در عراق، همواره پشتيبان ما بوده و همچنين از دولت جديد نيز حمايت کرده است.
وزير کشور عراق با اشاره به موضوع داعش و تهديد امنيت داخلي توسط اين گروهک تروريستي از تلاش‌هاي ايران در جنگ عليه داعش قدرداني کرد و گفت: ما از تلاش‌هاي ايران و رهبري حکميانه اين کشور در جنگ عليه داعش تشکر مي‌کنيم و اين تلاش‌ها را ارج مي‌نهيم که از ملت عراق حمايت کردند.
الغبان ادامه داد: امروز همکاري و پيوندهاي مشترکي بر مسائل مختلف بين دو ملت مسلمان ايران و عراق براساس منافع مشترک و احترام متقابل وجود دارد.
وي با بيان اينکه ما شاهد کمک‌هاي ايران در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در خصوص مقابله با تروريسم بوده‌ايم، تصريح کرد: ما به تجربيات وزارت کشور ايران در مبارزه با تروريسم نياز داريم برهمين اساس نيز در هيئت همراه من نيروهاي پليس و انتظامي عراق نيز حضور دارند. ما خواهان استفاده از تجربيات جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف هستيم.
وزير کشور عراق با بيان اين مطلب که امنيت يک مسئله تفکيک‌ناپذير است و نمي‌توانيم بدون تامين امنيت همسايه، امنيت داخل را تامين کنيم، در پاسخ به اين سوال که آيا ايران علي‌رغم اينکه عضو ائتلاف مبارزه عليه داعش نيست، به عراق در مبارزه با داعش کمک کرده است و آيا اين کمک‌ها نقض قوانين بين‌المللي نيست، گفت: هرچند که ايران عضو ائتلاف نيست اما ما از هر کمکي به عراق براي مبارزه با تروريسم استقبال مي‌کنيم.
الغبان افزود: با توجه به اينکه خطر داعش يک تهديد واقعي عليه نظام سياسي عراق بود و حتي مناطقي در عراق در آستانه سقوط بودند، هر وقت کسي بخواهد به ما کمک کند ما اين کمک‌ها را رد نخواهيم کرد؛ ما به تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران که هر چه داشتند در اختيار ما گذاشتند، ارج مي‌نهيم و از ايران تشکر مي‌کنيم. چالش‌هاي نظامي، سياسي و تحريم‌هاي بين‌المللي نمي‌تواند مانعي براي اين کار باشد.
وزير کشور عراق خاطرنشان کرد: ايران تجربيات گران‌سنگي در اين زمينه دارد و عراق مي‌تواند از آن استفاده کند؛ عراق در سال‌هاي گذشته بسياري از زيرساخت‌هايش منهدم شده است، بنابراين نيازمند تسهيلات، مهمات و آموزش‌هاي لازم در اين زمينه هستيم که ايران در اين راستا مي‌تواند به ما کمک کند.

نظر شما