شناسهٔ خبر: 3131349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر کشور عراق در نشست مشترک خبری با رحمانی‌فضلی:

تلاش‌های ایران و رهبری حکمیانه‌اش در جنگ علیه داعش را ارج می‌نهیم

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور عراق گفت: ما از تلاش‌های ایران و رهبری حکمیانه این کشور در جنگ علیه داعش تشکر می‌کنیم و این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم که از ملت عراق حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق  در نشست خبری مشترک با عبدالرضا رحمانی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه امروز مسائل مهم دو کشور را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق علاوه بر همجواری جغرافیایی، مشترکات فرهنگی، سیاسی و تاریخی و دینی نیز با یکدیگر دارند. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بدو سقوط رژیم سابق و آغاز روند جدید سیاسی در عراق، همواره پشتیبان ما بوده و همچنین از دولت جدید نیز حمایت کرده است. 

وزیر کشور عراق با اشاره به موضوع داعش و تهدید امنیت داخلی توسط این گروهک تروریستی از تلاش‌های ایران در جنگ علیه داعش قدردانی کرد و گفت: ما از تلاش‌های ایران و رهبری حکمیانه این کشور در جنگ علیه داعش تشکر می‌کنیم و این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم که از ملت عراق حمایت کردند.

الغبان ادامه داد: امروز همکاری و پیوندهای مشترکی بر مسائل مختلف بین دو ملت مسلمان ایران و عراق براساس منافع مشترک و احترام متقابل وجود دارد. 

وی با بیان اینکه ما شاهد کمک‌های ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در خصوص مقابله با تروریسم بوده‌ایم، تصریح کرد: ما به تجربیات وزارت کشور ایران در مبارزه با تروریسم نیاز داریم برهمین اساس نیز در هیئت همراه من نیروهای پلیس و انتظامی عراق نیز حضور دارند. ما خواهان استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف هستیم. 

وزیر کشور عراق با بیان این مطلب که امنیت یک مسئله تفکیک‌ناپذیر است و نمی‌توانیم بدون تامین امنیت همسایه، امنیت داخل را تامین کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا ایران علی‌رغم اینکه عضو ائتلاف مبارزه علیه داعش نیست، به  عراق در مبارزه با داعش کمک کرده است و آیا این کمک‌ها نقض قوانین بین‌المللی نیست، گفت: هرچند که ایران عضو ائتلاف نیست اما ما از هر کمکی به عراق برای مبارزه با تروریسم استقبال می‌کنیم. 

الغبان افزود: با توجه به اینکه خطر داعش یک تهدید واقعی علیه نظام سیاسی عراق بود و حتی مناطقی در عراق در آستانه سقوط بودند، هر وقت کسی بخواهد به ما کمک کند ما این کمک‌ها را رد نخواهیم کرد؛ ما به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران که هر چه داشتند در اختیار ما گذاشتند، ارج می‌نهیم و از ایران تشکر می‌کنیم. چالش‌های نظامی، سیاسی و تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند مانعی برای این کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربیات گران‌سنگی در این زمینه دارد و عراق می‌تواند از آن استفاده کند؛ عراق در سال‌های گذشته بسیاری از زیرساخت‌هایش منهدم شده است،  بنابراین نیازمند تسهیلات، مهمات و آموزش‌های لازم در این زمینه هستیم که ایران در این راستا می‌تواند به ما کمک کند. 

وزیر کشور عراق اضافه کرد: با توجه به نیازهای امنیتی‌ای که داریم و همچنین دستاوردهایی که در کارهای اطلاعاتی در موضوع امنیت داخل کسب کرده‌ایم، در گذشته اینگونه بوده که امنیت داخل در اختیار فرماندهی ارتش بود اما امروز نگاه جدیدی در این زمینه به وجود آمده و قرار است وزارت کشور عراق مسئول تامین امنیت داخل شود و ناچاریم توانمندی‌های خود را بازسازی کنیم و بی‌تردید از تجربیات ایران در این زمینه می‌توانیم استفاده کنیم.

الغبان با اشاره به حضور هیئتی عالی‌رتبه از فرماندهان پلیس و مسئولین وزارت کشور عراق در این سفر گفت: می‌توانیم از طریق ملاقات‌های دوطرف به دستاوردهایی در این زمینه نیز برسیم. 

به گزارش تسنیم، استاندار کربلا نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر ایران در همکاری با این کشور در تامین امنیت زوار در ایام اربعین حسینی(ع) گفت: تلاش‌های بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفت اما قطعا ناکامی‌هایی هم داشتیم که درصدد جبران آن هستیم. ما افتخار می‌کنیم که سالانه پذیرایی زوار عتبات در عراق هستیم و در این راستا قرار است کمیته‌های مشترکی با توافق وزرای کشور ایران و عراق تشکیل و جلساتی برگزار شود تا مسئله زیارت در شهرهای مقدس، در آینده به نحو احسن صورت گیرد. 

انتهای پیام/

نظر شما