شناسهٔ خبر: 31307516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حذف معافیت مالیاتی درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی

نمایندگان مجلس با حذف معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات غیرنفتی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ­ به نقل از  خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با جزء یک بند د تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند مذکور آمده است؛ هرگونه نرخ صفر و معافیتهای مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، محصولات بخش کشاورزی و مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانده نشود، برای عملکرد سالهای 1397 و 1398 قابل اعمال نخواهد بود.
مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده (34) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394، از طرف سازمان امور مالیاتی کشور یکماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی کشور مطابق مقررات یادشده است.
 
مجوز مجلس به وزارت راه برای کسب درآمد 3 هزار میلیارد تومانی از طریق اجاره زمینهای متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران
 
­نمایندگان مردم در خانه ملت با موافقت با جز (4) بند (ب) تبصره (8) ماده واحده لایحه بودجه سال 98 به وزارت راه و شهرسازی برای کسب درآمد 3 هزار میلیارد تومانی از طریق اجاره زمینهای متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید مجوز دادند.
دراین جز آمده است: وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمینهای متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف 30 هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوقهای تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی و آمادهسازی مصوب را أخذ کند.

مجوز مجلس به وزارت راه برای استفاده از منابع داخلی و تهاتر ارضی برای اجرای طرح مسکن مهر
 
­نمایندگان مردم در خانه ملت با موافقت با جز (2) بند (ب) تبصره (8) ماده واحده لایحه بودجه سال 98، وزارت راه و شهرسازی را مجاز کردند تا سقف هزار و 500 میلیارد تومان از منابع داخلی و تهاتر ارضی برای اجرای طرح مسکن مهر استفاده کند.
در این  آمده است: وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است تا سقف 15 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوقالذکر را به قیمت کارشناسی و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرحهای فوق کند.

مجوز مجلس به دولت برای واگذاری زمین های مسکن مهر صادر شد
 
نمایندگان با موافقت با بند 3 تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه سال 98، به دولت برای واگذاری زمین های مسکن مهر مجوز دادند.
در بند مذکور آمده است؛ در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجارهای نود و نه(99) ساله متعلق به خود هستند.

 موافقت با درآمد 5 هزار میلیارد تومانی دولت از محل پرداخت بدهی بانک مسکن
 
­نمایندگان مجلس با تصویب بند یک تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 با درآمد 5 هزار میلیارد تومانی دولت از محل پرداخت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی موافقت کردند.
در بند مذکور آمده است؛ بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف 50 هزار میلیارد ریال به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور بهعنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور میشود. بدهی دولت به بانک مرکزی در اجرای این حکم مشمول تبصره بند (الف) ماده (10) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه نمیشود. بانک مسکن متعهد به اعطای تسهیلات برای موارد فوق الذکر است.

 صادرکنندگان به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور مکلف شدند
 
­نمایندگان مجلس با موافقت با جزء یک الحاقی بند د تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 صادرکنندگان را مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور کردند.
در بند مذکور آمده است؛ کلیه صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صدور کالا و خدمات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. جریمه اشخاص متخلف از اجرای این جزء براساس دستورالعملی است که به تصویب شورای پول و اعتبار می رسد.
 
شروط مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران

­نمایندگان مجلس ضمن موافقت با بند الحاقی یک تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 98 شروط مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی را مشخص کردند.
در بند مذکور آمده است؛ در معاملات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاههای اجرائی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری است ، کارفرما موظف است همزمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند. تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا أخذ جریمه دیرکرد از وی نخواهد داشت.
در مواردی که بدهی کارفرما به پیمانکار به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت می شود در صورت درخواست پیمانکار کارفرما موظف است این اوراق را عیناً به سازمان امورمالیاتی کشور تحویل دهد. سازمان امورمالیاتی معادل مبلغ اسمی اوراق تحویلی را از بدهی مالیاتی پیمانکار کسر و اسناد مذکور را به خزانهداری کل کشور ارائه میکند. خزانه داری کل کشور موظف است معادل مبلغ اسمی اسناد خزانه تحویلی را به عنوان وصولی مالیات منظور کند.

مخالفت مجلس با  انتقال بلاعوض املاک وزارت راه

­نمایندگان مردم ضمن مخالفت با   بند الحاقی (2) تبصره (8) ماده واحده لایحه بودجه 98 با انتقال بلاعوض املاک وزارت راه تا سقف هزار میلیارد تومان به دانشگاههای تهران مخالفت کردند.
در این بند  آمده است: وزرات راه و شهرسازی مکلف است معادل 10 هزار میلیارد ریال از املاک مسکونی متعلق به خود در محدوده شهر تهران را برای کمک به تأمین منابع مورد نیازدانشگاههای تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران(شهردانش) به صورت بلاعوض در اختیار این دانشگاهها قرار دهد و  اسناد آن را منتقل کند.
در ادامه نمایندگان مجلس با 144 رأی موافق، 7 رأی مخالف و3 رأی ممتنع با کلیات تبصره (8) لایحه بودجه سال 98 موافقت کردند.

مخالفت نمایندگان با افزایش معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی مناطق محروم  در بازه 5 ساله

­نمایندگان مجلس ضمن مخالفت با بازگشت بند هـ تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه 98 به دولت افزایش معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی مناطق محروم تاسیس شده در بازه 5 ساله را نداند.
در بند مذکور آمده است؛ مفاد بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صرفا در خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی در طول دوره اجرای قانون مذکور (سال 90 لغایت سال 95) تاسیس شده اند، قابل اجرا است.
در بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی آمده است به منظور تسهیل و تشویق سرمایه گذاری صنعتی و معدنی در کشور میزان معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی و معدنی مناطق کمتر توسعه یافته تا سقف معافیت های منظور شده در منطقه آزاد تجاری-صنعتی افزایش می یابد. 
 

نظر شما