شناسهٔ خبر: 31227941 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر نخست وزیر لهستان به سرزمین های اشغالی لغو شد

تهران - ایرنا - «ماتئوس موراویکی» نخست وزیر لهستان سفر خود به سرزمین های اشغالی را در اعتراض به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد هولوکاست لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز از ورشو، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی، لهستان را به همدستی در ماجرای هولوکاست متهم کرد.
در همین حال، سخنگوی دولت لهستان ضمن تائید خبر شرکت نکردن نخست وزیر این کشور در اجلاسی در سرزمین های اشغالی، گفت که «ژاسک زاپوتویچ» وزیر امور خارجه لهستان به جای نخست وزیر در این نشست حضور می یابد.
قرار است اجلاس چهار کشور اروپای شرقی و مرکزی در هفته جاری در بیت المقدس برگزار شود.
روزنامه جروزالم پست اخیرا به نقل از نتانیاهو گزارش داد که لهستانی ها با آلمان ها در هولوکاست همکاری داشته اند، اما ورشو همواره تاکید کرده است که کشور لهستان که در جنگ جهانی دوم تحت اشغال آلمان نازی بوده، نمی توانسته در هولوکاست مشارکت کند و این کار را نکرده است، هر چند برخی افراد لهستانی ممکن است همکاری کرده باشند.
از سویی، دفتر نتانیاهو با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جروزالم پست، به اشتباه از نخست وزیر رژیم صهیونیستی نقل قول کرده و سپس گزارش خود را اصلاح کرده است.
در همین حال، دولت لهستان روز جمعه «آنا آزاری» سفیر اسرائیل در ورشو را برای توضیح در مورد سخنان نتانیاهو احضار کرد.
تنش بین رژیم صهیونیستی و لهستان از سال گذشته بالا گرفت، زمانی که ورشو قانون جدیدی را تصویب کرد که به موجب آن استفاده از عباراتی چون «اردوگاه های مرگ لهستان» قابل مجازات تا سه سال زندان بود.
لهستان پس از اعمال فشار از سوی دولت آمریکا و اعتراض تل آویو، از شدت و حدت این قانون کاست و احکام زندان را از مفاد آن لغو کرد.
اروپام**9109**1908

نظر شما