شناسهٔ خبر: 31222800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسد: طرح تجزیه شامل کل منطقه است

تهران-ایرنا- بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز یکشنبه تاکید کرد، طرح تجزیه موضوع جدیدی نیست و تنها شامل سوریه نمی شود بلکه سراسر کشورهای منطقه را شامل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اسد که در جمع رؤسای شوراهای محلی از سراسر استان های سوریه سخنرانی کرد ، تصریح کرد: وطن کالا نیست بلکه امری مقدس است که صاحبان واقعی خود را دارد و متعلق به دزدها نیست.
رئیس جمهوری سوریه با اشاره به ثبات و ایستادگی مردم سوریه در سال های اخیر در برابر بحران جاری در این کشور افزود: دشمنان از گذشته درس و عبرت نمی گیرند. همانطور که ایستادگی مردم ما تغییر نکرده در طرح سلطه جویی غرب (بر منطقه) به رهبری آمریکا نیز تغییری حاصل نشده است.

** حمایت برخی کشورها از تروریست ها
اسد افزود: سیاست برخی از کشورها در قبال سوریه مبتنی بر حمایت از تروریسم و تلاش برای تضعیف قدرت مرکزی است.
وی افزود: با هر وجب خاکی که از سوریه آزاد می شود، یک مزدور و خائن نابود می شود زیرا حامیان آنان را رها کرده و به خاک ذلت نشانده اند. برخی خود را در معرض فروش گذاشتند و در نهایت فروخته شدند ولی با همه اینها، ماموریتی که حامیانشان از آنان خواسته بودند، محقق نشد.
رئیس جمهوری سوریه افزود: پس از بهبود اوضاع میدانی، ما در برابر فرصتی واقعی برای ایجاد تغییر کیفی در نحوه مدیریت محلی هستیم که می تواند تاثیر زیادی بر همه جوانب زندگی شهروندان بگذارد.
وی تصریح کرد: پس از گذشت این همه سال برخی از مزدوران هنوز عبرت نگرفتند که چیزی به جز هویت واقعی انسان به او ارزش و جایگاه نمی دهد. تنها راه بازگشت از این گمراهی، تسلیم سلاح به دولت و پیوستن به آن برای تحقق منافع ملی است.
اسد گفت: ما به مزدوران آمریکایی می گوییم که آمریکا هرگز از شما حمایت نخواهد کرد و شما تنها باریچه ای در دستان آنان هستید. تنها ارتش عربی سوریه است که از شما حمایت می کند. توطئه چینان با تکیه بر تروریست ها و مزدوران در روند سیاسی سوریه شکست خورده اند. آنها وارد فاز سوم یعنی فعال کردن مزدوران ترکیه در مناطق شمالی سوریه شده اند.
رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: ما افراد ربوده شده را فراموش نکردیم، صدها تن از آنها را آزاد کردیم و تلاش خود را برای آزادی سایرین ادامه خواهیم داد.
وی افزود: بر اساس عدالت، نمی توان میان کسی که برای دفاع از وطن سلاح حمل می کند و کسی که از انجام وظیفه در قبال وطنش شانه خالی می کند، فرقی قائل نشد. باید اعتماد مردم را کسب کرد. اگر در یک جبهه واحد باشیم و به سمت یک مسیر مشخص گام برداریم هیچ تهدیدی هر چند هم بزرگ باشد نمی تواند ما را نگران کند.

** قانون اساسی قابل چانه زنی نیست
اسد گفت: حاکمیت کشورهای امری مقدس است و اگر توسط دشمنان و تروریسم به آن تجاوز شود، به این معنا نیست که از اصل آن عقب نشینی کرده ایم.
وی افزود: قانون اساسی قابل چانه زدن و مصالحه نیست و به کشورهای دشمن اجازه نخواهیم داد از طریق مزدورانشان که دارای تابعیت سوری هستند به اهدافشان برسند.
رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، دشمنان همچنان اصرار دارند به تجاوز خود به سوریه و سنگ اندازی در روند مذاکرات مربوط به این کشور از جمله سوچی و آستانه ادامه دهند.
بشار اسد گفت: امکان هیچ گفت و گویی میان یک سوری و یک مزدور وجود ندارد. پایداری ملت و در آغوش گرفتن ارتش سوریه، باعث حفاظت و حمایت از وطن شده است. تنها پیروزی ها و فداکاری های ارتش سوریه در میدان خسارت ها و اندوه ما را جبران کرده است.
وی تاکید کرد: به همت نیروهای مسلح، نیروهای همپیمان و کشورهای متحد، دوست و برادران توانستیم بر تروریسم غلبه کنیم. اگر اراده و اتحاد مردم نبود، حمایت و حفاظت از وطن میسر نمی شد. عدم تعلق و دلبستگی به وطن زمینه را برای عناصر خارجی فراهم کرد تا کشور ما را هدف قرار دهند.

** انتخابات محلی در موعد مقرر
اسد در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد : برگزاری انتخابات محلی در زمان مشخص شده آن، نشانگر اراده و قدرت مردم و دولت سوریه است.
سوریه در هشت سال گذشته و در زمان بحران در این کشور شاهد برگزاری دو دوره انتخابات شوراهای محلی در 14 استان این کشور از جمله مناطق اشغالی بود.
رئیس جمهوری سوریه گفت : برگزاری انتخابات شوراهای محلی نشانگر ناکامی دشمنان در تبدیل کردن سوریه به کشوری شکست خورده است که قادر نباشد به امور جاری خود بپردازد.
وی گفت: نهادها و یگان های محلی امروز آن قدر قدرتمند شده اند که حتی بدون وابستگی به دولت مرکزی می توانند به وظایف خود عمل کنند. آغاز پیشبرد طرح های بومی در راستای توسعه کشور در کنار طرح های راهبردی کشور ادامه خواهد داشت و در این چارچوب است که بر منابع مالی و نیروهای انسانی سرمایه گذاری می شود.
اسد گفت: یکی از جوانب مثبت قانون مدیریت محلی، گسترش مشارکت در توسعه جامعه محلی کشور است که منابع را مدیریت می کند.

** دعوت از آوارگان برای بازگشت به وطن
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد، دولت سوریه در تلاش برای بازگردان همه آوارگان و پناهجویان سوری است که به سبب تروریسم مجبور به ترک خانه و کاشانه شده اند. بازگشت به وطن یگانه راه پایان دادن به سختی های آنان است.
وی خاطر نشان کرد: کشورهای ذیربط درباره پرونده پناهجویان بر سر بازگشت آنها به وطن سنگ اندازی می کنند. پیش از آغاز بحران در سوریه طرح های برنامه ریزی شده برای ساخت و آبادانی کشور تهیه شده بود و اکنون ستون اصلی برای اجرای این طرح ها حضور و مشارکت همگان به خصوص پناهندگان در اجرای این طرح هاست.
اسد افزود: از کسانی که به سبب تروریسم کشور را ترک کرده اند، می خواهیم به وطن بازگردند و در روند بازسازی آن سهیم باشند؛ چرا که این کشور متعلق به همه فرزندانش است.
رئیس جمهوری سوریه گفت: هوشیاری و بیداری ملی ما نقشه مسموم دشمنان مان را که هنوز هم ادامه دارد به ناکامی کشاند. برخی هنوز در دام طرح دشمنان برای تجزیه کشور گرفتار هستند.

** گفت و گوی سوری - سوری
وی خاطرنشان کرد: گفت و گو میان طرف های سوری ضروری است اما بین طرح هایی که زمینه ساز گفت و گو هستند با طرح هایی که به دنبال ایجاد اختلاف و چند دستگی تفاوت وجود دارد. بنابر این باید بر موضوعات و موارد مشترک تمرکز کنیم.
اسد گفت: در صورتی که در جامعه کوتاهی و مشکلی وجود داشته باشد، انتقاد امری ضروری به شمار می آید. گفت و گو باید مفید و سازنده باشد و مبتنی بر واقعیات و نه احساسات باشد.

** تاثیر شبکه های اجتماعی در وخامت اوضاع
اسد درباره شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر اوضاع در این کشور نیز گفت: این شبکه ها تنها بازیچه دست برخی طرف ها هستند و در وخامت اوضاع کشور تاثیر دارند.
وی گفت: ما نباید اینگونه بپنداریم که جنگ به پایان رسیده است. ما چهار جنگ فراروی خود داریم: نخست جنگ نظامی، دوم تحریم، سوم جنگ الکترونیکی و چهارم جنگ با فاسدان.
رئیس جمهوری سوریه گفت: با توجه به وضعیت کنونی باید بیشتر احتیاط کنیم. زیرا دشمنان در حمایت از تروریسم و مزدوران خود شکست خورده اند از این رو می کوشند در داخل جامعه سوری با توسل به ابزار مختلف هرج و مرج و آشوب ایجاد کنند.
وی گفت: بزرگ ترین چالش، تامین مواد ضروری و اصلی برای شهروندان است که به سبب محاصره در شرایط بسیار دشواری قرار دارند.
گردهمایی روسای شوراهای محلی از روز گذشته در قصر کنفرانس های دمشق برگزار می شود.
این خبر در حال تکمیل است.
خاورم**9329*1436*

نظر شما