شناسهٔ خبر: 31209709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل‌کشور تصویب شد

صاحب‌خبر -
نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، با کلیات آن موافقت کردند .
بر این اساس، نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه به کلیات لایحه بودجه رای مثبت دادند.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را در یک سقف تصویب و تقدیم مجلس کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت که این کمیسیون لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را در یک سقف و با رقم ۱۷۳۹ هزار میلیارد تومان تصویب و تقدیم مجلس کرده است.
به گزارش ایرنا، محمد مهدی مفتح در جلسه علنی مجلس هنگام بررسی کلیات لایحه بودجه سال آتی گزارشی از مصوبات کمیسیون تلفیق ارائه کرد.
وی اظهارداشت: کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی در ۲۹ جلسه با حضور مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دیگر نهادها و در ۱۲۰ ساعت بودجه را مورد بررسی قرار داد.
مفتح افزود: ما در بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق ابتدا کلیات آن را بررسی کردیم، بودجه بخش درآمدی را متناسب با شرایط اقتصادی خاص و تحریم اقتصادی کشور تنظیم کرده ایم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: دولت لایحه بودجه را با عددی بالغ بر ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم کرده بود که ۴۰۷ هزار میلیارد تومان از آن منابع عمومی، ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۷۱ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی است.
مفتح افزود: دولت در انتهای ماده واحده پیش بینی کرده در صورتی که منابع عمومی‌نسبت به ارقامی‌که در متن لایحه پیش‌بینی شده است، اضافه‌تر وصول شود و همچنین اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی داده شود، تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر بتوانیم به سقف لایحه بودجه ۹۸ اضافه کنیم.
وی تصریح کرد: البته در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در نهایت گزارش را در یک سقف یعنی ۱۷۳۹ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که منابع عمومی‌طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بالغ بر ۴۴۲ هزار میلیارد تومان است که حدود ۶ر۸ درصد رشد دارد، بودجه شرکت‌ها بدون تغییر است و درآمد اختصاصی را هم نسبت به لایحه ای که دولت ارائه داد مقداری تغییر دادیم و حدود ۴ر۷۱ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس همچنین در مورد منابعی که برای افزایش درآمد دولت پیش بینی شده است، گفت: سازمان امور مالیاتی می‌تواند ۴۰۰۰ میلیارد تومان از معوقات مالیاتی وصول کند. همچنین ۵٫۶ هزار میلیارد تومان در زمینه ورودی خودروها قابل تحقق است، ۷ر۹ هزار میلیارد تومان با تغییر سهم دولت و شهرداری در مالیات بر ارزش افزوده قابل اضافه شدن است و ۱۳٫۸ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی پیش بینی می‌شود.
مفتح تصریح کرد: برای مشمولان سربازی که بیش از ۸ سال غیبت داشته اند و در سال ۹۷ یا قبل از آن، این غیبت را خریداری کرده بودند و به صورت اقساطی پرداخت می‌کردند، حدود یک هزار میلیارد تومان هم از این منبع درآمد حاصل می‌شود. ۲۰۰۰ میلیارد تومان پرونده معوقه تعزیرات است که می‌تواند قابل وصول باشد و ۱٫۶ هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌هایی چون هیدرو و پتروشیمی‌به دولت قابل تحقق است.وی اظهارداشت: در مجموع معادل ۸ر۳۹ هزار میلیارد تومان با این ترتیب می‌تواند به درآمدهای دولت اضافه شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ افزود: طبق قانون برنامه در سال ۹۸ باید از درآمدهای نفتی کشور ۳۴ درصد وارد صندوق توسعه ملی و بقیه آن صرف هزینه‌های جاری شود، این در حالی است که در لایحه دولت به دلیل شرایط موجود ۲۰ درصد دیده شده بود که حکمی‌آوردیم که این مابه التفاوت به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی منظور شود.
مفتح درباره فروش نفت اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق، انعطاف‌ها و راه‌های جدیدی پیش بینی شده است که ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت مستمر هر ماه ارائه شود و در بورس انرژی بتوانیم این میزان نفت خام سبک و سنگین و میعانات را بفروشیم.وی خاطرنشان کرد: همواره به مجلس گلایه‌هایی می‌شد مبنی بر این که بودجه شرکت‌های دولتی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، اما در کمیسیون تلفیق فرصت خوبی را برای بررسی این کار انجام دادیم تا کنترل‌ بیشتری بر بودجه شرکت‌های دولتی صورت گیرد و مقرر شد سامانه یکپارچه ای
‌ایجاد شود و ‌تمامی‌شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظف شوند برای سال‌های برنامه ششم توسعه تمامی‌اطلاعات درخواستی را در سامانه مذکور وارد و ثبت کنند.
وی درباره سقف معافیت مالیاتی اظهار داشت: دولت سالانه ۲۷۶ میلیون ریال پیش بینی کرده بود تا کسانی که تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرند از اعطای مالیات معاف شوند که کمیسیون تلفیق این مبلغ را به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ارتقا داد و همچنین تسهیلات ازدواج افزایش پیدا کرد و طبق مصوبه این کمیسیون به هر یک از زوجین ۳۰ میلیون تومان داده می‌شود.
مفتح خاطرنشان کرد: همچنین آستان قدس رضوی و موسسات اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح به استثنای مواردی که صراحتا مشمول اذن رهبر معظم انقلاب هستند باید مالیاتشان را واریز کنند و این مالیات به آموزش و پرورش تخصیص داده خواهد شد.
جلسه غیرعلنی مجلس
مجلس همچنین صبح دیروز درباره مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و سه وزیر اقتصادی جلسه غیرعلنی تشکیل داد.
به گزارش ایرنا، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تشریح جلسه گفت: دو سقفی بودن بودجه قطعی است و این مورد وفاق دولت و مجلس است.
وی افزود: این جلسه در باره لایحه بودجه ۹۸ و الزامات آن با حضور محمد باقر نوبخت، بیژن زنگنه، محمود حجتی و رضا رحمانی برگزار شد و تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق هم در این جلسه گزارشی در مورد روند بررسی بودجه به نمایندگان ارائه کرد و ۹ نماینده هم در این جلسه صحبت‌هایی درباره بودجه داشتند.
نعمتی اظهار داشت: جمع بندی این جلسه آن بود که بودجه باید در اختیار تولید، صادرات و اقشار آسیب پذیر جامعه باشد. برخی از نمایندگان دغدغه‌هایی در مورد نحوه صادرات نفت داشتند که در این زمینه وزیر نفت گزارشی از نحوه اقدامات در زمینه صادرات مطرح کرد؛ همچنین وزیر جهاد کشاورزی درباره تامین کالاهای اساسی گزارش خوبی ارائه داد.وی تصریح کرد: درباره گرانی‌ها هم نمایندگان دغدغه‌های جدی داشتند. همچنین رضا رحمانی درباره وضع خودروسازی‌ها گزارشی را مطرح کرد و درباره این موضوع بحث نمایندگان تندتر شد.
وی ادامه داد: موضوع معیشت مردم هم مطرح شد و آقای نوبخت قول داد توجه به مشکلات معیشتی را در بودجه به صورت مناسب تری مراعات کند و در مجموع وفاقی به رغم انتقادات خیلی تند میان دولت و مجلس به وجود آمد تا بودجه مناسبی با شرایط جنگ اقتصادی داشته باشیم.
نظارت بر قیمت‌ها در شب عید
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گفت که در این جلسه ، دولت و مجلس به دنبال ارائه‌ راهکاری برای نظارت بیشتر بر وضع قیمت‌ها در شب عید بودند.
شهباز حسن پور افزود: آقای تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق، مصوبات کمیسیون درباره بودجه سال ۱۳۹۸ را تشریح کرد. این‌که باید همه مسائل کشور در بودجه لحاظ شود‌.
وی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه با چشمانی باز قیمت‌ها را رصد می‌کند، مجدداً از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های کشاورزی و کنترل بیشتر بر وضع بازار دفاع کرد و این‌که اگر بتوان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای نهاده‌های دامی‌تامین کرد بر وضع بازار مسلط خواهیم بود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: طبق توضیحات وزیر جهاد کشاورزی سه رقم از کالاها همچون تخم‌مرغ و شکر اکنون زیر قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود. سازمان حمایت از مصرف‌کننده از ۲۵ قلم کالای اساسی مقرر کرده که این سه قلم زیر قیمت تعیین شده به فروش برسند. درباره بحث مرغ هم ۱۰ درصد بیش از قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده در بازار عرضه می‌شود که با کار گسترده در بحث تامین جوجه مورد نیاز مرغداری‌ها اظهار امیدواری شده که بتوان وضع بازار را کنترل کرد.
درخواست وزرا برای ترمیم بودجه
همچنین قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که در جلسه غیرعلنی فقط درباره مشکلات وزارتخانه‌ها صحبت شد، گفت: وزرای صنعت، نفت و کشاورزی، خواستار نگاه ویژه مجلس برای ترمیم بودجه این وزارتخانه‌ها شدند.
وی در گفتگو با مهر اظهار داشت: این وزارتخانه‌ها تلاش داشتند خلاء‌های بودجه‌ای خود را حل کنند تا در آینده این خلاءها تبدیل به معضلاتی برای کشور نشود.
وی افزود: پس از سخنرانی وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، نمایندگان در مخالفت و موافقت با برخی تصمیمات دولت سخنرانی کردند. بعضی از نمایندگان در نقد وضع بودجه وزارتخانه‌ها و دید دولت در بودجه سال ۹۸ و برخی دیگر، در حمایت از دولت و وزارتخانه‌ها سخنانی را بیان کردند.
«رئیسی» سکاندار قوه قضائیه می‌شود
سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت که قرار است سید ابراهیم رئیسی به جای آملی لاریجانی
سکان‌دار قوه قضائیه شود.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی دیروز در جریان ارائه گزارش کمیسیون قضائی در مورد طرح تمدید قانون شوراهای حل اختلاف گفت: با توجه به این که آقای رئیسی قرار است به جای آقای آملی لاریجانی سکاندار قوه قضائیه شود و ما متوجه شدیم که ایشان نظر خاصی در مورد قانون شوراهای حل اختلاف دارند، بنابراین مجبور شدیم این قانون را یک سال تمدید کنیم که موقتاً اجرا شود.
وی افزود: قول می‌دهیم قبل از ۶ ماه قانون دائمی‌را به صحن مجلس بیاوریم.مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف در صحن علنی مجلس به مدت شش ماه تمدید شد.
همچنین۲۲۱ نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای حادثه تروریستی زاهدان را محکوم کردند. مراسم یادواره شهدای حادثه تروریستی سپاه که در روزهای اخیر در محور خاش به زاهدان مورد حمله انتحاری قرار گرفتند، به همت مرکز بسیج قوه مقننه و یگان حفاظت مجلس در محل حسینیه سپاه واقع در مجلس برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما