شناسهٔ خبر: 31205458 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نوبخت: با رد کليات لايحه بودجه دشمنان را شاد نکنيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با رد کليات لايحه بودجه دشمنان را شاد نکنيم؛ البته دولت فقط لايحه بودجه را پيش بيني مي کند و تصميم نهايي برعهده مجلس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمدباقر نوبخت» عصر امروز (شنبه) در جلسه دفاع از کليات لايحه بودجه افزود: امروز مجلس شوراي اسلامي در جايگاه ويژه اي از نظر زماني و شرايط سياسي قرار دارد و تصميم مهمي را براي دخل و خرج سال آينده اتخاذ مي کند.
وي تاکيد کرد: اکنون قرار نيست بودجه سال 1398 را به طور کامل تاييد يا رد کنيم و فقط تصويب کليات لايحه بودجه مطرح است و قرار نيست با تاييد کليات لايحه، کاستي ها را ناديده بگيريم.
معاون رييس جمهوري گفت: همه حرف مخالفان اين بود که اگر اشکالاتي وجود دارد بايد اصلاح شود؛ ورود به کليات نيز به معني اين است که نسبت به اشکالات و رفع آنها فرصت پيدا کنيم.
نوبخت يادآوري کرد: بودجه طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومي يک پيش بيني از منابع و مصارف است، براي اينکه پيش بيني منابع و مصارف براي سال آينده اجرايي شود يا نه دولت نيست که تصميم مي گيرد بلکه تنها پيشنهاد مي کند و مجلس تصميم مي گيرد.
وي توضيح داد: دولت پيش بيني کرده که سال آينده 208 هزار ميليارد تومان از درآمدها، کسب منبع کنيم. همچنين پيش بيني کرديم که براي سال آينده 148 هزار ميليارد تومان از محل واگذاري دارايي هاي سرمايه اي که 142 هزار ميليارد تومان آن براي فروش و صادرات نفت است درآمد داشته باشيم و چون کافي نيست 50 هزار ميليارد تومان از طريق واگذاري دارايي هاي مالي که اوراق است کسب منبع کنيم.
** رد کليات به معني پرهيز از ورود به بحث است
رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور تصريح کرد: نمايندگان مجلس مي توانند بگويند مبالغ، کم يا زياد است و در بررسي کليات، عدد 407 هزار ميليارد تومان را به 442 هزار تومان افزايش يا کاهش دهند. همچنين مي توانند بگويند مصارف 320 هزار ميليارد تومان را هزينه اي استفاده کنيم.
به گفته وي، 62 هزار ميليارد تومان در قالب طرح هاي عمراني و 25 هزار ميليارد تومان از طريق تملک اوراقي فروخته شده در پارسال به دست آمده است.
نوبخت اضافه کرد: رد کليات به معني اين است که نخواهيد به بحث ورود کنيد، وقتي کليات به دولت برگردد ما مي توانيم رقم مورد نظر خود را که پيش از اين اعلام کرده بوديم دوباره وارد يا حذف کنيم.
وي ادامه داد: با تاييد کليات يک پيام به جامعه اي مي دهيم که در راهپيمايي 22 بهمن شرکت کردند و همچنين دشمناني که مرعوب اراده مردم شد و فهميدند تهديد آنها در ملت ايران تاثيري ندارد.
وي افزود: با تصويب کليات دشمنان را که تلاش مي کنند چهره بحراني از اقتصاد ايران نشان دهند که نااميد کرديم.
به گزارش ايرنا، سخنگوي کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز (شنبه) مجلس در هنگام بررسي کليات لايحه بودجه سال آتي گزارشي از مصوبات کميسيون تلفيق ارائه کرد.
«محمد مهدي مفتح» در اين گزارش گفت: در کميسيون تلفيق بودجه 98 نهايتا گزارش را در يک سقف يعني 1739 هزار ميليارد تومان تقديم مجلس کرديم که منابع عمومي طبق مصوبه کميسيون تلفيق بالغ بر 442 هزار ميليارد تومان است که حدود 8.6 درصد رشد دارد، بودجه شرکت ها بدون تغيير است و درآمد اختصاصي را هم نسبت به لايحه اي که دولت ارائه داد مقداري تغيير داديم و حدود 71.4 هزار ميليارد تومان تقديم مجلس کرديم.
وي همچنين در مورد منابعي که براي افزايش درآمد دولت پيش بيني شده است، گفت: سازمان امور مالياتي مي تواند 4 هزار ميليارد تومان از معوقات مالياتي وصول کند، همچنين 5.6 هزار ميليارد تومان در خصوص ورودي خودروها قابل تحقق است، 9.7 هزار ميليارد تومان با تغيير سهم دولت و شهرداري در ماليات بر ارزش افزوده قابل اضافه شدن است و 13.8 هزار ميليارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملي پيش بيني مي شود.
مفتح تصريح کرد: براي مشمولان غيبت سربازي که بيش از 8 سال غيبت داشته اند و در سال 97 يا قبل از آن اين غيبت را خريداري کرده بودند و به صورت اقساطي پرداخت مي کردند، حدود يک هزار ميليارد تومان هم از اين منبع درآمد حاصل مي شود. 2 هزار ميليارد تومان پرونده معوقه تعزيرات است که مي‌تواند قابل وصول باشد و 1.6 هزار ميليارد تومان بدهي شرکت هايي چون هيدرو و پتروشيمي به دولت است که قابل تحقق است.
وي اظهارداشت: در مجموع معادل 39.8 هزار ميليارد تومان با اين ترتيب مي تواند به درآمدهاي دولت اضافه شود.
اقتصام**9132*1961*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما