شناسهٔ خبر: 31209504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عمان به عنوان نخستین کشور شورای همکاری خلیج فارس اسرائیل را به‌رسمیت شناخت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: وزیر خارجه عمان با ادعای اینکه این کشور سیاست خارجی بی طرفی را در پیش گرفته، از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خبر داد.
«یوسف بن علوی» با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور، مدعی شد که مسقط در راستای میانجیگری برای نیل به صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه وله آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما از مدت‌ها پیش اسرائیل را به عنوان یک کشور در میان کشورهای خاورمیانه به رسمیت شناخته‌ایم، هرچند اسرائیل در حال حاضر توجهی به این موضوع نمی‌کند اما من معتقدم که اسرائیل از تبعات به رسمیت شناختن خود از سوی دیگر کشورها به عنوان کشوری در خاورمیانه هراس دارد. یوسف بن علوی در ادامه از نقش کشورش در نزدیکی نظرات میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در راستای صلح سخن گفت و همچنین بر میانجیگری مسقط در بحران ایجاد شده در شورای همکاری خلیج فارس به همراه کویت تأکید کرد.
او گفت که سیاست خارجی عمان بر اساس استقلال و بی طرفی بنا شده است و رابطه با ایران نیز در این حیطه تعریف می‌شود. بن علوی در ادامه رابطه عمان و ایران را ادامه‌دار توصیف کرد. گفتنی است دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی چهارشنبه هفته گذشته، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در حاشیه کنفرانس ورشو دیدار و گفتگو کرد. بنیامین نتانیاهو در ??اکتبر سال گذشته میلادی نیز در سفری غیرمنتظره و محرمانه عازم مسقط، پایتخت عمان شد و با سلطان قابوس، پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد.
در چنین شرایطی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به چهار کشور عربی پرده برداشتند.تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل فاش کرده است که به صورت محرمانه و پنهانی به چهار کشور عربی سفر کرده است که این کشورها، روابط رسمی و عادی با تل آویو ندارند. همزمان وزیر امور خارجه پاکستان گفت در صورتی که مسئله فلسطین حل‌وفصل شود، کشورش آماده عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. در این حال معاون وزیر امور خارجه کویت در واکنش به اعتراض های اخیر به خاطر حضور در عکس جمعی شرکت کنندگان کنفرانس ورشو در کنار نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بر مخالفت کشورش با عادی سازی روابط با این رژیم تاکید کرد.
از طرفی رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با اعلام اینکه مقاومت در راستای اهداف خود پیش می‌رود، بر بازپس‌گیری قدس تأکید کرد. «سید هاشم صفی‌الدین» اعلام کرد، امور فعلی در راستای تحقق اهداف مقاومت پیش می‌رود و مهم‌ترین آنها کوتاه کردن دست آمریکا از منطقه و آزادسازی فلسطین است. صفی الدین ادامه داد: هیچ انتقامی، برابرِ خون حاج عماد مغنیه جز بازپس‌گیری قدس نیست. خبر دیگر اینکه دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع انسانی و فقر شدید بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه، خواستار تحرک فوری برای بهبود اوضاع در این منطقه شد و افزود که غزه بخش جدایی‌ناپذیر کشور فلسطین است.

نظر شما