شناسهٔ خبر: 31196850 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

القدس العربی:

کنفرانس ورشو نمایشی کمدی با کارگردانی و بازی بد بود

تهران - ایرنا - روزنامه «القدس العربی» درباره کنفرانس ورشو نوشت: این کنفرانس در واقع خدمتی مجانی از سوی «دونالد ترامپ» به دوست خود «بنیامین نتانیاهو» و نمایشی کمدی با نمایشنامه، کارگردانی و بازی بد برای نشان دادن نزدیکی اعراب با تل آویو برای نابودی مساله فلسطین بود.

صاحب‌خبر -

«علی الصالح» نویسنده فلسطینی روز شنبه در گزارشی که در این روزنامه منتشر شد، نوشت که کنفرانس صلح و امنیت در خاورمیانه عنوانی برای توطئه ای ناکام و محکوم به شکست برای تغییر وجه منطقه بود که مجموعه ای از سیاست بازان در دولت رئیس جمهوری آمریکا در تلاش برای فشار بر فلسطینیان برای پذیرش «معامله قرن» و در راستای تلاش های لابی صهیونیستی در کاخ سفید برگزار شد. طرحی که قرار است پس از انتخابات در سرزمینهای اشغالی مطرح شود و طبق گمان زنی ها «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ یکی از کسانی است که در کاخ سفید بسیار بر این طرح پافشاری دارد.
وی افزود که کنفرانس ورشو که به ابتکار «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تشکیل و نمایندگان 60 کشور در آن شرکت کردند، درحالی به کار خود پایان داد که مشارکت کشورهای اروپایی ضعیف بود و کشورهای عربی بیشتر مشارکت کرده و فلسطین نیز آن را تحریم کرده بود، اما نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را می توان ستاره این «کارناوال بین المللی مضحک» دانست که هدف آن توطئه برای تغییر معادلات خاورمیانه از هفت قرن پیش بود که طبق آن اسرائیل در فلسطین دشمن اصلی و خطر بزرگ برای امت عربی و اساس آشوب ها در منطقه است.
الصالح اضافه کرد: کنفرانس ورشو در واقع توطئه ای بود برای برپایی خاورمیانه جدید با توجه به دیدگاه «روباه سیاست اسرائیل» یعنی «شیمون پرز» که در این خاورمیانه جدید ایران و نه اسرائیل دشمن و خطر اصلی برای منطقه است. در خاورمیانه جدید رژیم اشغالگر از دایره دشمن به دایره همپیمان با منافع مشترک خارج می شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس که ایران را خطر اصلی برای خود می دانند، از دایره نزاع با اسرائیل خارج می شوند. در اینجا مقصود نزاع نظامی نیست، در این نزاع همه کشورهای عربی نقش نداشته چرا آن عصری که گذشته و دیگر باز نمی گردد.
نویسنده القدس العربی افزود: کنفرانس ورشو یک توطئه بود، چرا که تلاش کرد تا مساله فلسطین را به انزوا کشانده و توافق بر سر این بود که ترامپ از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت خود به آن شهر و کنار گذاشتن پرونده آوارگان از مذاکرات صلح عقب نشینی نکند. هدف این کنفرانس تعمیق رویکرد «نتانیاهو، کوشنر، گرینبلات و لابی صهیونیستی» در کاخ سفید بود، مبنی بر اینکه مساله فلسطین دیگر مساله اصلی منطقه و کشورهایی عربی نباشد و امکان عادی سازی روابط و همکاری اسرائیل با این کشورهای عربی و حذف مساله فلسطین از مسایل کشورهای عربی وجود داشته باشد. کنفرانس ورشو توطئه ای برای از بین برد ابتکار عمل صلح عربی بود.

** کنفرانس ورشو خدمتی مجانی از سوی ترامپ به نتانیاهو
این نویسنده فلسطینی نوشت که کنفرانس ورشو توطئه ای با هدف عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر بود و موضوع ایران و تهدیدات آمریکا ضد آن چیزی نبود جز دانه ای برای کشاندن 9 کشور عربی به سوی این دام که شش مورد از این کشورها از کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز مصر ، اردن و مغرب بودند که همانند گوسفندان به سوی این کنفرانس رانده شدند.
این کنفرانس یک توطئه بود، چرا که فرصتی برای تحقق رویایی نتانیاهو برای گرد آمدن با مسئولان عرب در یک جمع و گرفتن عکس های یادگاری برای ترویج خود و سیاست ها و رویکردهایش و تاکید بر ادعاهایش در سال های گذشته و نشان دادن روابط عادی خود با این کشورها فراهم کرد.
الصالح افزود: این کنفرانس چندان از سوی رسانه های جهانی مورد توجه قرار نگرفت، بخصوص رسانه های انگلیس به این کنفرانس نپرداختند و شبکه «بی بی سی» در اخبار مهم خود به آن توجهی نکرد.
وی اضافه کرد: این کنفرانس در واقع نمایشی بد بود که نتانیاهو و دفتر وی تنها منبع همه اخبار درز کرده و شایعه ها و مصافحه ها و دیدارها با وزرای عرب و مبالغه ها در آن بودند و نتانیاهو شخصا از احتمال دیدارش با «عادل الجبیر » وزیر خارجه عربستان خبر داد.
نمایش نتانیاهو پیش از شروع کنفرانس با درز خبری از سوی مشاور وی درباره دیدار محرمانه بین نتانیاهو و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان شروع شد که شبکه 13 تلویزیون اسرائیل آن را افشا کرد، اما آیا بن علوی به دیدار محرمانه با نتانیاهو احتیاج دارد. آیا دیدار وی با مسئولان اسرائیلی برای نخستین بار است. آیا نتانیاهو و همسرش در ماه اکتبر در مسقط با «سلطان قابوس» دیدار نکردند. پس چه نیازی به دیدار محرمانه است. اگر این دیدار به شکل محرمانه صورت گرفته، پس چرا این شبکه اسرائیلی آن را پخش کرد. شبکه ای که برنامه هایی از روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل پیش تر نیز پخش کرده بود.
وی نوشت: اوج نمایش جایی بود که در قسمتی از این کنفرانس «خلد الیمانی» وزیر خارجه (دولت مستعفی یمن) بین نتانیاهو و پمپئو وزیر خارجه آمریکا نشسته بود. در کنفرانس ها معمولا مکان هر کشوری با توجه الفبای انگلیسی مشخص می شود اما (y) برای یمن به حرف (I) برای اسرائیل نزدیک به یکدیگر نیستند و الیمانی آن را اشتباهی پروتکلی دانست و حتی چیزی که بیشتر جلب توجه کرد، در میانه کنفرانس میکروفون نتانیاهو قطع شد و الیمانی میکروفون خود را به وی قرض داد، چه بسا حرکتی غیر ارادی بود یا شاید به خواست پمپئو بود. باید توجه کرد که یمن کشور عربی است که تاکنون مسئولان آن هیچ گاه ارتباط علنی با اسرائیل نداشته اند و چه بسا برای نخستین بار است که یک مسئول یمنی در چنین اجتماعی با اسرائیل شرکت داشت و به دنبال آن نتانیاهو در توییتر خود خبر نشستن در کنار این مسئول یمنی را منتشر و نوشت: ما تاریخ را رقم خواهیم زد.
الصالح اضافه کرد: حتی 'جیسون گرینبلات' فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات بین المللی نتوانست بر اعصاب خود درباره این صحنه به زعم آنها دراماتیک مسلط باشد و در توییتر خود از داخل اتاق کنفرانس، نوشت، «لحظه ای که قلب را به وجد می آورد، میکروفون نتانیاهو کار نکرد و وزیر خارجه یمن میکروفون خود را به او داد» و افزود که « نتانیاهو به شوخی پاسخ داد که این آغازی برای همکاری میان اسرائیل و یمن است ... اما گام به گام» وی در ادامه ذوق زدگی خود نوشت، «شگفت انگیز است که با فاصله ای کمی وزیر خارجه یمن ، عربستان ،عمان، امارات و بحرین و نتانیاهو و دیگر کشورهای منطقه نشسته اند و به صراحت درباره چالش های منطقه صحبت می کنند».
گرینبلات در توییت خود مدعی شد: به عنوان شاهدی برای میزان جدیت هدف ما باید اشاره کنم به ضیافت شامی تاریخی که برگزار شد و مسئولان عرب و اسرائیلی ها با یکدیگر در آن شرکت داشته و تبادل نظر کردند.
الصالح نوشت که کنفرانس ورشو در واقع پرش روی هوای ترامپ و حمله ای ناکام و خدمتی مجانی از سوی وی به دوستش نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن روی اتهامات فساد وی و کمک به او در جران انتخابات بوده و ناظران اسرائیلی تاکید می کنند که این کنفرانس تلاش برای موضع گیری واحد عرب با اسرائیل ضد ایران بود که به نتانیاهو در انتخابات در سرزمینهای اشغالی کمک می کند، اما آنها به فایده بخش بودن این اقدامات در برابر نفوذ منطقه ای ایران تردید دارند.
وی افزود: برگزار کنندگان این کنفرانس در رسیدن به هدف خود برای نابودی مساله فلسطین ناکام هستند و این مساله تا زمان تحقق رویای فلسطینی برای برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس باقی خواهد بود. چه بخواهند و چه نخواهند.
خاورم**9366**1651

نظر شما