شناسهٔ خبر: 31195753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تردستی ناشیانه «بی بی» در سیرک ورشو

تهران- ایرنا- کنفرانس ضدایرانی ورشو با کارگردانی آمریکا، به زعم رهبران رژیم صهیونیستی می توانست به فرصتی برای ائتلاف سازی و تشدید تقابل با ایران منجر شود، ولی در نتیجه کنشگری ناشیانه نتانیاهو حتی منافع تل آویو را با مخاطراتی مواجه ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کنفرانس ورشو سرانجام پس از تغییر دستور کار و تعدیل برنامه ها، با تدارک لهستان و مدیریت آمریکا روز چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (24 و 25 بهمن) در پایتخت لهستان برگزار شد.
کنفرانسی که ابتدا قرار بود با محوریت بررسی نقش منطقه ای ایران برگزار شود، در نتیجه بازخوردهای منفی به نشستی با محوریت خاورمیانه و با عنوان «صلح و امنیت خاورمیانه» تغییر یافت تا بتواند نمایندگان کشورهای بیشتری را در ورشو میزبانی کند.
با این حال، «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه، مقامات ترکیه، لبنان و ... از غایبان بزرگ و مهم نشست دو روزه بودند.
در برابر، مقام های آمریکا، رژیم صهیونیستی و همپیمانان منطقه ای آنان از جمله عربستان، امارات و بحرین از شرکت کنندگان فعال در این نشست بودند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی موسوم به بی بی را شاید بتوان پرهیاهوترین چهره نشست ورشو دانست که پس از مدتها تکاپو، عرصه ای را برای کنشگری ضدایرانی خود فراهم می دید. اما رفتار ناشیانه و مردد نتانیاهو، این فرصت را به تهدیدی علیه او و منافع داخلی و حتی منطقه ای تل آویو بدل کرد.

** لفاظی که تعدیل شد
پیش از آغاز نشست، «بنیامین نتانیاهو» سرمست از همراهی آمریکا و برخی کشورهای عربی، بحثی را در رسانه ها مطرح کرد که جنجالی شد.
او در بخشی از گفت و گوی خود با خبرنگاران به زبان عبری گفت که تل آویو پیش از این هم در گفت و گوهایی مشابه درباره ایران با کشورهای عربی شرکت کرده است، ولی اهمیت ماجرا در این است که نمایندگان کشورهای مهم عرب با رژیم صهیونیستی بر سر یک میز نشسته‌اند تا درباره «پیشبرد منافع مشترک جنگ با ایران» مذاکره کنند.
دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در ترجمه نخستین اظهارات نتانیاهو از عبارت «جنگ» استفاده کرد. این اظهارات با واکنش های انتقادی جدی مواجه شد. بلافاصله برخی به صرافت تصحیح این عبارت افتادند. تعدادی در مورد ترجمه «غیردقیق» این عبارت و معنای «دوپهلوی» آن آسمان و ریسمان بافتند، ولی دقیقا معنای واژه ای که نتانیاهو استفاده کرده بود، بر «جنگ» دلالت داشت و مهمتر از آن اینکه این ترجمه از سوی دفتر نخست وزیری ارایه شده بود.
ادامه جنجال ها موجب شد دفتر نخست وزیری توییت انگلیسی ابتدایی را که در آن از کلمه جنگ استفاده شده بود حذف کرده و توییتی دیگر را جایگزین کند که در آن به جای واژه جنگ از کلمه «مقابله» استفاده شده بود.
دفتر نتانیاهو در صفحه فارسی خود هم ویدئوی اظهارات نتانیاهو را با زیرنویس فارسی منتشر کرد و از زبان نخست وزیر نوشت: «این در واقع نشستی آشکار با نمایندگان کشورهای عربی مهم است که به هدف پیشبرد منافع مشترک مبارزه با ایران، با اسرائیل سر یک میز می‌نشینند.»
عقب نشینی نتانیاهو و دفترش اما موجب تغییر بار معنایی واژه ای که استفاده کرده بود، نشد و اهداف مورد نظر و ذهنیت واقعی او از نشست ورشو را بی پرده به تصویر کشید.

**ویدئویی که منتشر و سپس حذف شد
نشست امنیتی ورشو اگرچه علنی بود، ولی بخش هایی ازگفت و گوهای چند جانبه آن به صورت غیرعلنی برگزار شد. در جریان کنفرانس، ویدئوی بخشی محرمانه از نشست ورشو از سوی دفتر نتانیاهو در یوتیوب منتشر شد که جنجال آفرید.
این ویدئو که امکان دسترسی به آن، تنها به گروه کوچکی از خبرنگاران اسرائیلی داده شده بود به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.
در این ویدئو که نشستی مشترک میان «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات و «عادل الجبیر» وزیر مشاور امور خارجی عربستان و نتانیاهو را به تصویر می کشد، ایران از سوی حاضران به عنوان «بزرگترین تهدید خاورمیانه» معرفی می شود و در مقابل، مواضع رژیم صهیونیستی در برابر ایران مورد حمایت نمایندگان سه کشور عربی قرار می گیرد.
انتشار این ویدئو انتقادات گسترده ای را علیه نتانیاهو در سطح منطقه ای و داخلی به همراه داشت. پس از شدت گرفتن این انتقادات، ویدئو از صفحه یوتیوب دفتر نخست وزیری حذف شد.
برخی انتشار این ویدئو را بر خلاف خواست و نظر نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست عنوان کرده و از پیامدهای اجتماعی منفی اظهارنظرهای صریح مقام های عربی در حمایت از رژیم صهیونیستی و فشار افکار عمومی جوامع عربی بر رهبرانشان گفته اند.
منتقدان داخلی نتانیاهو هم، انتشار این ویدئو را بر خلاف منافع رژیم صهیونیستی در حوزه «گسترش ارتباط با کشورهای عربی» می دانند. منتقدان بر این باورند که پشتر هم ارتباطاتی غیررسمی میان تل آویو با برخی پایتخت های عربی به صورت محرمانه برقرار بوده است، ولی در راستای منافع تل آویو هرگز این ارتباطات علنی نشده است.
رقبای نتانیاهو همچنین نخست وزیر را به استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی از سیاست های خاورمیانه ای تل آویو متهم می کنند؛ گویی نتانیاهو منافع رژیم صهیونیستی را فدای قدرت طلبی و تحکیم موقعیت خود به ویژه نزد چهره های تندروی کابینه اش کرده است.

*کنفرانسی که نتیجه موردنظر برگزارکنندگانش را تامین نکرد
حملات لفظی بی پروای نتانیاهو علیه ایران و اقدام او در انتشار ویدئویی از همراهی کشورهای عربی در موج سازی ضدایرانی و سپس عقب نشینی های منفعلانه او، نه تنها به هدف نخست وزیر در منزوی کردن و هراساندن ایران منتهی نشد، بلکه به عاملی برای تضعیف موقعیت داخلی و منطقه ای بی بی تبدیل شده است.
تل آویو تلاش داشت از این کنفرانس به عنوان نقطه عطفی جهت اجماع سازی و ائتلاف سازی علیه ایران بهره بگیرد. انتقادها از موضع تند و جنگ طلبانه او علیه ایران و اقدامش برای نشان دادن همراهی کشورهای عربی نتیجه ای عکس آنچه انتظار داشت نصیبش کرد.
حتی اقدامات آمریکا برای همراه کردن کشورهای اروپایی علیه ایران در این نشست پر طمطراق، به نتیجه مورد نظر نرسید و مهمترین کشورهای اروپایی که در تدارک راه اندازی سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» برای حمایت از برجام و باز نگه داشتن مسیرهای مبادلات تجاری با ایران هستند، در این نشست با واشنگتن و رژیم صهیونیستی همراه نشدند.
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم که در این نشست حضور یافت هدف خود را بررسی بحران یمن عنوان کرده بود. پیش از این در توافق وزیران امور خارجه انگلیس و آمریکا مقرر شده بود در حاشیه اجلاس ورشو، نشست چهارجانبه‌ای را با وزیران امور خارجه عربستان و امارات درباره تحولات یمن برگزار شود.
نتیجه دو روز نشست ورشو، بیانیه ای است که در آن هیچ اشاره ای به نام ایران نشده و در عوض شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی آشکارتر و انتقادات از نتانیاهو گسترده تر شده است.
پژوهشم**9275**9279

برچسب‌ها:

نظر شما