شناسهٔ خبر: 31190091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت دقت مجمع تشخیص‏ در رأی‌گیری براى پالرمو

دولت تمام تلاش خود را برای تصویب لوایح پالرمو و CFT کرده اما ضرورت دارد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در رأی‌گیری برای لایحه پالرمو دقت لازم را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- •لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‏ المللى مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) بعد از گذر مراحل مختلف قانون گذارى به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است تا اعضاى این مجمع با بررسى ‏هاى خود مصلحت نظام را تشخیص دهند.

این لایحه یکى از چهار لایحه مرتبط با FATF است. دو لایحه مربوط به اصلاح قانون‌‏هاى داخلى به سرانجام رسید و تنها دو لایحه مربوط به پیوستن به کنوانسیون‌‌هاى بین ‏المللى باقى مانده است. در کنار لایحه الحاق به پالرمو که روز شنبه در مجمع تشخیص مورد بررسى قرار مى‌گیرد، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالى تروریسم نیز براى تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شده است.

مجمع چند ماه است که بررسى لایحه الحاق به پالرمو را انجام داده است و مباحث کارشناسى بسیارى در مجمع صورت ‏گرفته است. در نتیجه این مباحث کارشناسى دو کمیسیون تخصصى مرتبط با این مسأله نظر مجلس در زمینه لزوم پیوستن به کنوانسیون پالرمو را نپذیرفتند و آن‏را به مصلحت ندانستند. کمیسیون سیاسى، دفاعى و امنیتى و کمیسیون حقوقى و قضایى، در بررسى لایحه مذکور به این نتیجه رسیدند که پیوستن به کنوانسیون پالرمو به مصلحت نظام نیست.

بررسى این لایحه حساسیت‌‌هاى بسیارى دارد. از طرفى دولت محترم تمامى تلاش خود را براى تصویب این لوایح انجام داده است. دولت مى‌خواهد در مقابل طرف‌‏هاى خارجى دست پر داشته باشد. راهبرد دولت گرفتن بهانه از دست دشمنان بیان شده است. به این معنا که دشمنان، ایران را متهم به حمایت از جرائم سازمان ‏یافته و حمایت از تروریسم مى‏کند و اگر پیوستن به این دو کنوانسیون تصویب شود، بهانه را از دست آن‏ها مى‌‏توان گرفت. اما در مقابل این حرف، نکات مهمى مطرح شده است. اول این‏که رویکرد گرفتن بهانه در مقابل دشمنى که به‏ صورت مستمر بهانه‌گیرى مى‏‌کند، راهبرد درستى نیست.

مذاکرات هسته‌‏اى در سال ۹۲ با هدف گرفتن بهانه از دشمنان شروع شد. اما بعد از رسیدن به توافق هسته‌‏اى شاهد بودیم که بهانه‌‌هاى آمریکا کم نشد بلکه زیاد هم شد. اگر زمان اوباما ۳ بهانه اصلى هسته‌‌اى، موشکى و منطقه‏ اى بود اما در زمان ترامپ ۶ بهانه در کنار موضوع هسته‏‌اى مطرح مى‌‏شود. یعنى رویکرد گرفتن بهانه از دست دشمن منجر به افزایش بهانه و فعال شدن آن‏ها شده است.

براى تصویب این لایحه، نامه‌‌نگارى‌هایى هم صورت‏ گرفته است که یک مورد آن توسط رسانه‌ها منتشر شده است. هشت نفر از اعضاى کابینه در نام‌ه‏اى به مقام معظم رهبرى از ایشان خواسته‏‌اند که در تصویب این لایحه، اعضاى مجمع را ارشاد کنند. رهبر معظم انقلاب از اعضاى مجمع خواسته‌‌اند تا با دقت نظر به بررسى موضوع بپردازند و مصلحت را تشخیص دهند. ایشان مانند گذشته بر طى کردن مراحل قانونى تأکید داشته‌‏اند و هیچ گاه مانع طى کردن روند قانونى نشده‏ اند.

نکته مهم دیگرى که در زمینه لایحه پیوستن به پالرمو مطرح مى‏شود، خطراتى است که از جانب تحریم‌ها، کشور را تهدید مى‌‏کند. منتقدان با اشاره به تحریم شدن بانک مرکزى ایران از سوى آمریکا به‏ عنوان یک نهاد پول‏شو و نقض‏ کننده تحریم‏‌هاى آمریکا اشاره مى‌کنند و معقتدند پیوستن به کنوانسیون پالرمو سبب محدود شدن قدرت دولت در مقابله با تحریم‏‌ها خواهد شد. معتقدند دور زدن تحریم یک رفتار مجرمانه در کشورهاى دیگر محسوب مى‏شود و اگر ایران به کنوانسیون پالرمو بپیوندند، مورد مطالبه کشورهاى دیگر قرار مى‌گیرد تا این کار را کنار گذارد.

رویداد مهم که در هفته گذشته رخ داد، رونمایى از ابزار پشتیبان مبادلات تجارى (INSTEX) از سوى سه کشور اروپایى بود. چند روز بعد از آن، شوراى اتحادیه اروپا بیانیه‌های سیاسى اقتصادى منتشر کرد و مطالباتى را از ایران مطرح کرد. یکى از مواردى که مطرح شده است، اجراى برنامه اقدام FATF از سوى ایران است. اروپایى‌‏ها از ایران خواسته‏اند هرچه سریع‌تر قوانین مرتبط و مشخص شده در برنامه اقدام را تصویب کنند. این طرح مطالبه از سوى اروپا که ۹ ماه است به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و ایران را معطل کرده است، بسیار تحقیرآمیز بود که موجب واکنش بسیارى از افراد، ازجمله اعضاى مجمع تشخیص شد.

در هر حال بررسى کنوانسیون پالرمو حساسیت‌‏هاى زیادى دارد که لازم است اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن‏ها توجه لازم را داشته باشند:

۱- اگر مجمع رأی مثبت به این لایحه بدهد، این برداشت به‌‏وجود خواهد آمد که مجمع تشخیص در زیر فشارهاى کشورهاى اروپایى این کنوانسیون را تصویب کرده‏اند. این وضعیت اصلاً به صلاح کشور نیست و سبب گستاخ‏‌تر شدن اروپایى‌‏ها خواهد شد. در حال حاضر، اروپایى‌‏ها نشان داده‏‌اند که در فشار آوردن بر ایران با آمریکایى‏‌ها همراه هستند و به‏‌صراحت زیاده‏‌خواهى‏‌هاى آمریکا در زمینه فعالیت‌‏هاى موشکى و منطقه‏‌اى ایران از زبان سران اروپا مطرح مى‏شود.

۲- باید پاسخ مناسب و قاطعى به زیاده‌‏خواهى‏‌هاى اروپایى‏‌ها و آمریکا در قضیه برجام داده شود. متاسفانه دولت محترم به دلایل مختلف تمایل ندارد تا پاسخ مناسب را با استفاده از ظرفیت‏‌هاى برجام بدهد. اما مجمع تشخیص ‏تواند با تصمیم قاطع در زمینه کنوانسیون‏‌هاى مورد بحث که از سوى اروپا هم مورد مطالبه قرار گرفته، پاسخ قاطعى به دشمنان نظام اسلامى بدهد.

۳- عدم تصمیم‏‌گیرى درباره این لایحه نیز به صلاح کشور و نظام نیست. کشور خاطره خوبى از معطلى دو سال و نیم مذاکره در قضیه مذاکرات برجام ندارد. کشور با ظرفیت‏‌هاى فراوانى که دارد نمى‌‏تواند معطل باشد. لذا براى استفاده از این ظرفیت‌‏ها نیازمند تصمیم‌‏هاى قاطع و شجاعانه هستیم. هم‏چنین عدم تصمیم‏‌گیرى سبب مى‏شود که دشمنان احساس کنند با فشار بیشتر مى‌‏توانند نظام اسلامى را مجبور به تصویب قوانین مربوطه کنند.

۴- در حال حاضر دو قانون داخلى مرتبط در باره این کنوانسیون‏‌ها تعیین تکلیف شده است و اقدامات مهمى در رابطه با برنامه اقدام FATF انجام شده است. اینطور نیست که تصویب نکردن لایحه پیوستن به دو کنوانسیون سبب بد شدن وضعیت ایران در تعامل با FATF شود.

۵- دولت محترم هم باید به کنترل بازارهاى اقتصادى اهتمام ویژه داشته باشد. بانک مرکزى تلاش‏‌هاى بسیار خوب و موفقى براى کنترل بازار ارز انجام داده است. باید مراقب باشد تا خدایى ناکرده این ذهنیت ایجاد نشود که دولت و بانک مرکزى با سو استفاده از بازارهایى که به معیشت مردم ارتباط دارد، به‌‏دنبال فشار آوردن به اعضاى محترم مجمع هستند تا آن‏ها دو کنوانسیون استعمارى را تصویب کنند.

تصمیم امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حساسیت‌‏هاى فراوان دارد و باید با حفظ احترام اعضاى مجمع براى موفقیت آن‏ها دعا کنیم تا از این آزمون، سربلند بیرون آیند.

انتهای پیام/

نظر شما