شناسهٔ خبر: 31184585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جزئیات تسهیلات بانک مرکزی برای صادرکنندگان

براساس دستور العمل جدید بانک مرکزی صادرکنندگانی که ارز بیشتری را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بیشتر می‌توانند از مزایای این بانک استفاده کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این دستور العمل صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند.
نخستین دسته شامل صادرکنندگانی می شود که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد باز می گردانند.
این دسته از صادرکنندگان در صورت صادرات زیر یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را به صورت حواله یا نقدی به صرافی‌ها بفروشند یا از آن برای واردات خود یا غیر استفاده کنند.
در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار می‌توانند تا سقف ۱.۵ میلیون دلار را به صورت نقد یا حواله در صرافی‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نیما کرده و مابقی آن را برای صادرات خود یا غیر استفاده کنند.
در همین دسته صادرکنندگانی که سه تا ۱۰ میلیون دلار صادرات دارند می توانند دو میلیون دلار ارز را در صرافی‌ها بفروشند، ۴۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما وارد کنند و مابقی آن را برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کنند.
صادرکنندگانی که بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند هم می‌توانند تا سقف چهار میلیون دلار را در صرافی‌ها بفروشند و ضمن واردکردن ۷۰ درصد ارز صادراتی خود به سامانه نیما، مابقی آن را برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کنند.
صادرکنندگانی که بین 40 تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد باز می گردانند هم شرایطی مشابه با گروه اول دارند با این تفاوت که در صادرات بین یک تا سه میلیون دلار باید ۴۵ درصد ارز خود را به نیما بیاورند.
همچنین برای صادرات سه تا ۱۰ میلیون دلار می‌توانند ۱.۵ میلیون دلار خود را در صرافی بفروشند و ۵۵ درصد از آن را باید به نیما بیاورند. برای صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار نیز این دسته می‌توانند تا دو میلیون دلار را در صرافی فروخته و باید ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بفروشند.
بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی صادرکنندگانی که  کمتر از 40 درصد ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد باز می گردانند در صورت صادرات کمتر از یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را در صرافی بفروشند.
همچنین در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار ۵۰ درصد ، سه تا ۱۰ میلیون دلار ۷۰ درصد و بیش از ۱۰ میلیون دلار ۹۰ درصد از ارز خود را باید به سامانه نیما بیاورند.
این صادرکنندگان در هر شرایطی فقط امکان فروش یک میلیون دلار از ارز صادراتی خود را در صرافی خواهند داشت.
بانک مرکزی همچنین تاکید کرده صادر کنندگان بدون عملکرد بازگشت ارز هم در حداقل زمان ممکن از سوی بانک مرکزی به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

نظر شما