شناسهٔ خبر: 31183989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جوانان لهستاني از نشست ورشو ابراز تاسف کردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - لندن – ايرنا – حميد بعيدي نژاد سفير ايران در انگليس گفت که جمعي از جوانان لهستاني در نامه‌اي به سفارت کشورمان در لندن، از برگزاري نشست ورشو در اثر فشارهاي آمريکا و اسرائيل، ابراز تاسف کرده و اين اقدام را برخلاف منافع ملي لهستان عنوان کردند.

به گزارش عصر جمعه ايرنا، بعيدي نژاد امروز با انتشار پيامي در توئيتر، تصوير نامه جوانان لهستاني را منتشر کرد که در آن يادآورشد: ما از اينکه دولت لهستان خود را درگير تبليغات ضد ايراني کرده متأسفيم و به شما اطمينان مي‌دهيم که مردم لهستان سياست‌هاي خصمانه عليه تهران،باهدف آسيب زدن به روابط تاريخي و فرهنگي دو کشور را تائيد نمي‌کنند.
نويسندگان اين نامه افزودند که به‌رغم تحولات سياسي در لهستان، دولت اين کشور همچنان در دست عناصر کمونيستي قرار دارد و آن‌ها بر دادگاه‌ها، بانک‌ها و بسياري از ارگان‌هاي دولتي مسلط هستند.
در اين نامه که به نظر مي‌رسد پيش از شروع نشست ورشو تنظيم‌شده، آمده است که گروه‌هاي مخالف دولت ورشو، قصد داشته‌اند تا کنفرانسي را هم‌زمان با آغاز نشست اصلي در پارلمان اين کشور برگزار کنند. دستور کار اين کنفرانس، بررسي روابط دولت لهستان با خاورميانه عنوان‌شده است.
نشست ورشو روزهاي 13 و 14 فوريه (24 و 25 بهمن) با تمرکز بر فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران با حضور آمريکا و متحدان اين کشور از جمله بعضي شيخ نشين هاي حاشيه خليج فارس و در راس آنها عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي در پايتخت لهستان و در پشت درهاي بسته برگزار شد.
بعيدي نژاد پيشتر با مقايسه اين نشست و اجلاس سوچي در توئيتر افزود: نشست ورشو بدون تصويب سندي به پايان رسيد و جلسه فقط تريبوني در اختيار دولت افراطي ترامپ و نتانياهو براي بيان آرزوهاي پليد خود بود.
وي افزود: اختلاف آمريکا و اروپا پيرامون ايران بسيار واضح بود. موگريني و وزيران خارجه مهم اروپا شرکت نکردند. حتي وزير خارجه انگليس فقط به افتتاحيه آمد و زود برگشت.
سفير ايران در انگليس ادامه داد: آمريکا در موضعي جديد از اروپا درخواست کرد که از برجام خارج شود که اروپا برعکس از برجام حمايت کرد. حتي وزير خارجه لهستان نيز به‌عنوان ميزبان در جمع‌بندي نهايي خود مجبور شد به اختلاف آشکار اروپا و آمريکا اذعان کرده و بگويد که کشورهاي اروپايي برخلاف واشنگتن بر اجراي برجام تاکيد دارند.
وي افزود: آنچه از نشست پخش شد سخنان نفرت بار پنس، نتانياهو و پمپئو بود. مشارکت ديگران به سکوت و عکس يادگاري گذشت، اما نشست غايبان بزرگي داشت:ايران،روسيه، چين، ترکيه، لبنان، سوريه، قطر و فلسطين، که دو عضو دائم شوراي امنيت و اعضاي کليدي منطقه هستند که بدون آن‌ها بحث در مورد خاورميانه بي‌معناست.
بعيدي نژادادامه داد: همزمان با نشست ورشو، سران سه کشور مهم ايران، روسيه و ترکيه در خصوص يکي از مهم‌ترين مباحث خاورميانه يعني سوريه، تصميمات مهمي اتخاذ کردند. دو صحنه‌ي رويارويي قطب‌بندي تحولات خاورميانه يعني ورشو و سوچي نشان داد که کليد تأثيرگذاري عملي بر تحولات خاورميانه در اختيار کدام کشورهاست.
وي همچنين يادآور شد که نتانياهو در پايان جلسه ورشو و در حضور خبرنگاران، لهستاني‌ها را همدست نازي‌ها در هولوکاست و قتل‌عام يهوديان معرفي کرد و دولت ميزبان و مردم لهستان را در کشور خودشان توهين و تحقير کرد. نمک خورد و نمکدان شکست و نشان داد که آنها حتي به خادمان خود هم رحم نمي‌کنند.
شبد**اروپام ** هـ ن **
انتهاي پيام /*

نظر شما