شناسهٔ خبر: 31165618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ذوق زدگي نتانياهو از نشست ورشو/ هدف نشست؛ مشروعيت بخشيدن به رژيم صهيونيستي و معرفي يک دشمن ساختگي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ذوق زدگي نتانياهو از حضور برخي از کشور‌هاي مرتجع عربي در ورشو از اهداف ضدايراني اين نشست حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، حساب کاربري بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در دو توييت پياپي نوشت: من همين حالا نشستي عالي با وزير خارجه عمان داشتم. در اين نشست درباره گامهاي اضافي که مي توانيم با يکديگر با همراهي کشورهاي منطقه به منظور پيشبرد منافع مشترک برداريم گفتگو کرديم. اين گفتگوها ادامه خواهد داشت.
وي افزود در اينجا (ورشو) در نشستي با حضور شصت وزير خارجه و فرستاده کشورهاي سراسر جهان ضد ايران شرکت خواهم کرد. مسئله مهم درباره اين نشست – که بر هيچ کس هم پنهان نيست – اين است که اين نشستي علني با نمايندگان کشورهاي پيشرو عرب است که در کنار اسرائيل با هدف پيشبرد نفع مشترک مبارزه با ايران گردهم مي آيند.
 
مشروعيت بخشيدن به رژيم صهيونيستي و معرفي يک دشمن ساختگي
هدف از کنفرانس ورشو دستيابي به راه حلي با هدف معرفي رژيم صهيونيستي بعنوان يک متحد و معرفي يک دشمن ساختگي وهمي و دروغين به امت عربي و اسلامي است.
شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد حازم قاسم سخنگوي جنبش حماس درباره نشست امنيتي ورشو گفت فلسطينيان و مردمي که در فلسطين زندگي مي کنند حق دارند در خصوص خاک و مقدسات خود تصميم بگيرند و اين تصميم در سرزمين فلسطين اتخاذ مي شود.
حازم قاسم افزود هيچ طرف يا کنفرانس يا نشستي حق چشم پوشي و ناديده گرفتن حقوق مشروع، قانوني و عادلانه فلسطينيان را ندارد.
وي اظهار داشت رژيم اشغالگر اسرائيل همچنان دشمن اصلي باقي خواهد ماند و اشغالگري منشا تهديد حقيقي براي امنيت و ثبات منطقه است.
همچنين؛ مصعب البريم سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام کرد ما تلاش هاي آمريکا را براي دور زدن حقوق فلسطين و زيرپا گذاشتن آن از طريق کنفرانس هاي مشکوک در ورشو محکوم مي کنيم.
البريم گفت هدف از کنفرانس ورشو دستيابي به راه حلي با هدف معرفي رژيم اشغالگر قدس به عنوان يک متحد و معرفي يک دشمن ساختگي وهمي و دروغين به امت عربي و اسلامي است.
خبرگزاري آناتولي عربي نيز گزارش داد، يک مقام پايه فلسطيني با اشاره به اهداف کنفرانس ورشو عليه فلسطين و آينده فلسطيني ها و در جهت مشروعيت بخشيدن به تجاوزگري هاي رژيم صهيونيستي ، از کشورهاي عربي خواست از هرگونه ديدار با نخست وزير رژيم صهيونيستي پرهيز کنند.
صائب عريقات ­دبير کل کميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در پيامي خطاب به نمايندگي هاي کشورهاي جهان در فلسطين ، تاکيد کرد کنفرانس ورشو درباره خاورميانه (غرب آسيا) با هدف طبيعي جلوه دادن تجاوزگري هاي اسرائيل عليه حقوق فلسطيني ها و مشروعيت بخشيدن به اين تجاوزگري ها برگزار مي شود.
وي در پيام خود درباره کنفرانس ورشو، که طي امروز و فردا در لهستان برگزار مي شود، از نمايندگان کشورهاي جهان در فلسطين (مناطق تحت کنترل تشکيلات خودگردان فلسطين) خواست به تعهدات خود درباره قوانين و مقررات بين المللي پايبند بمانند؛ زيرا اين قوانين و مقررات تنها ضامن صلح عادلانه و پايدار بين فلسطيني ها و اسرائيل و به طور کلي منطقه خاورميانه است.
وي با تاکيد بر مخالفت مقامات فلسطيني براي شرکت در اين کنفرانس گفت: «مقامات فلسطيني براي مشروعيت بخشيدن به اين کنفرانس هيچ اقدامي انجام نخواهند داد. آنچه آمريکا با همکاري دولت لهستان انجام مي دهد، در راستاي تلاش براي حذف طرح ملي فلسطين است. هدف اين کنفرانس عبور از طرح صلح عربي و اعطاي فرصت به اسرائيل براي عادي سازي روابط خود با کشورهاي منطقه است.»
عريقات تصريح کرد سياست هاي آمريکا درباره مسئله فلسطين سبب افزايش ناامني و بي ثباتي در سراسر منطقه عربي (کشورهاي عربي) و بلکه سراسر جهان خواهد شد. مسئله فلسطين آزمون و محکي براي توانايي جامعه بين المللي در عمل کردن به تعهدات خود بر اساس قوانين بين المللي است. اگر جامعه بين المللي به آمريکا اجازه بدهد تا در مقام مشروعيت بخشيدن به جنايت ها و تجاوزگري هاي اسرائيل برآيد، بدعتي خطرناک درباره هرگونه فرايند صلح در آينده در همه نقاط جهان خواهد بود.

عکس گرفتن بنيامين نتانياهو با مسئولان عرب
اردن نگران است نشست ورشو بدون احياي روند سازش يا طرح صلح عربي صرفا به موقعيتي براي عکس گرفتن بنيامين نتانياهو با مسئولان عرب تبديل شود.
روزنامه اينترنتي رأي اليوم که از لندن به روز مي‌شود در تحليلي نوشت: در امان اعلام شد اردن در سطح وزير امور خارجه يعني ايمن الصفدي در نشست ورشو شرکت مي‌کند و اين به معناي آن است که عبدالله دوم، پادشاه اردن تصميم گرفت به سبب برخي ملاحظات اردن درباره برنامه نشست، در اين ديدار جنجالي شرکت نکند.
برخي مسئولان و تحليلگران چند روز پيش به نقل از پادشاه اردن گفتند کشور او از اينکه رويارويي با نفوذ ايران در منطقه، اولويت برنامه نشست باشد حمايت نمي‌کند و بايد اولويت، حل و فصل درگيري اسرائيل و فلسطين، از سرگيري مذاکرات و بازگشت به روند صلح باشد.
الصفدي وزير امور خارجه اردن در اين نشست شرکت خواهد کرد؛ نشستي که مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا ماه گذشته آن را اعلام کرد و از روز چهارشنبه به مدت دو روز ادامه خواهد يافت. پمپئو گفته بود وزيران امور خارجه از کشور‌هاي جهان به لهستان خواهند آمد تا به مسئله نفوذ ايران که خاورميانه (غرب آسيا) را بي ثبات کرده است بپردازند.
اردن معتقد است موضوعي که پمپئو درباره برنامه اين نشست اعلام کرد به امان ارتباطي ندارد. اين موضوع، آمادگي قبلي براي حضور کمرنگ در نشست شش جانبه بحر الميت را توجيه مي‌کند که با حضور وزيران امور خارجه کشور‌هاي محور عربستان سعودي برگزار شد. برخي اطلاعات تاييد نشده حاکي است، شش کشور مانند کاهش سطح حضور خود در نشست‌هاي سران عربي، سطح حضور خود را در اين نشست کاهش دادند.
تحليلگران همچنين نظر پادشاه اردن را نقل کردند که از اقدام تشکيلات خودگردان ملي فلسطين در تحريم اين نشست حمايت کرد. پادشاه اردن پيشتر در ديدار محرمانه‌اي گفته بود ساز و کار‌هاي اين نشست هيچ برنامه آشکاري براي پايان دادن به اشغالگري يا احياي روند صلح ارائه نمي‌کند.
با وجود ملاحظات اردن درباره اقدام محمود عباس رئيس تشکيلات خوگردان فلسطين ضد دولت کنوني آمريکا با اين حال امان از اينکه فلسطين، نشست ورشو را تحريم کرد حمايت کرد. اما اردن تصميم گرفت با حضور الصفدي در اين نشست شرکت کند.
مقدمات نشست ورشو در ميان بيشتر کشور‌ها جنجال به پا کرد که باعث شد آمريکا و کشور‌هاي اتحاديه اروپا ناگزير برنامه‌هاي نشست را بر اساس کاهش تمرکز بر ايران و بر پايه توجه به ديدگاهي فراتر و گسترده‌تر درباره غرب آسيا اصلاح کنند.
برخي سياستمداران و مسئولان اردني ابراز نگراني کردند بدون هماهنگي براي اقدام دست جمعي يا احياي روند صلح و طرح عربي، اين نشست صرفا به موقعيتي تبديل شود که در آن بنيامنين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با مسئولان عرب عکس بگيرد.
با اينکه اين نشست در اتحاديه اروپا برگزار مي‌شود، قدرت‌هاي بزرگ اروپايي سطح حضور خود را در آن کاهش داده اند البته به جز انگليس که جرمي هانت وزير امور خارجه خود را (به نشست ورشو) اعزام کرده است. هانت گفته بود اولويت‌هاي او سخن گفتن درباره بحران انساني در يمن است که حمله نظامي به فرماندهي عربستان به آن دامن زده است.

نظر شما