شناسهٔ خبر: 3107742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سید حسن نصرالله شخصیت سال ۲۰۱۳ لبنان

بر اساس نظرسنجی یک شرکت رسانه‌ای در لبنان، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۳ این کشور شناخته شده است. نصرالله از سال ۱۹۹۲ دبیر کل جنبش مقاومت حزب الله لبنان است که علیه تهاجم‌های رژیم اسرائیل مبارزه می‌کند.

صاحب‌خبر -


به گزراش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در یک نظرسنجی که از سوی «شرکت رادیو و تلویزیونی لبنان» انجام شد، ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان سید حسن نصرالله را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۳ لبنان انتخاب کردند.


رژیم اسرائیل فوریه سال ۱۹۹۲ عباس الموسوی، دبیر کل پیشین حزب‌الله لبنان را به همراه همسر و پسر پنج ساله او و نیز چهار تن دیگر ترور کرد. نیروهای رژیم اسرائیل ژوئن سال ۱۹۸۲ به جنوب لبنان حمله کردند. حزب‌الله سال ۲۰۰۰ رژیم اسرائیل را به خروج از جنوب لبنان مجبور کرد.  

محمد هادی، پسر ۱۸ ساله سید حسن نصرالله سپتامبر ۱۹۹۷ نیز در نبرد با کماندوهای رژیم اسرائیل در جنوب لبنان کشته شد. نصرالله پس از مرگ فرزند خود در یک سخنرانی گفت خدای بزرگ را شکر می‌کنم که فرزند من را به عنوان شهید برگزید.

خروج اسرائیل از جنوب لبنان، سید حسن نصرالله را به رهبری بسیار محبوب در این کشور و سراسر جهان اسلام تبدیل کرد. همچنین، حزب الله سال ۲۰۰۶ در جنگ ۳۳ روزه علیه مردم لبنان رژیم اسرائیل را شکست داد.  

در پی این شکست، سازمان جاسوسی موساد جنگی اطلاعاتی را علیه حزب الله آغاز کرد، اما جنبش مقاومت تلاش‌های موساد برای نفوذ به زیرساخت‌های حزب‌ الله را ناکام گذاشت.

سید حسن نصرالله ژوئن ۲۰۱۱ اعلام کرد که رژیم اسرائیل نمی‌تواند به جنبش حزب الله نفوذ کند. وی با بیان این که رژیم اسرائیل توانایی نظامی برای حفاظت از خود را نیز از دست داده است افزود این بی‌کفایتی، رژیم تل آویو را مجبور کرده است به توانایی‌های سازمان جاسوسی سیا متوسل شود.  

 

نظر شما