شناسهٔ خبر: 31057177 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طرح چهاربندی مکزیک و اروگوئه برای خاتمه دادن به بحران در ونزوئلا

مکزیک و اروگوئه همزمان با تاکیدسازمان ملل برای راه حل دیپلماتیک در ونزوئلا، طرحی پیشنهادی برای خاتمه دادن به بحران در این کشور ارائه دادند که بر لزوم گفت‌وگو و مذاکره تاکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مکزیک و اروگوئه از طرحی پیشنهادی رونمایی کردند که چهار مرحله‌ را برای نزدیک کردن دو طرف در ونزوئلا به یکدیگر برای رسیدن به گفت‌وگو بر سر راه‌حل بحران شامل می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «شین‌هوا»، طرح پیشنهادی برای خاتمه بحران ونزوئلا که «سازوکار مونته‌ویدئو» نام دارد، روز گذشته توسط وزیر امور خارجه اروگوئه و همتای مکزیکی او در یک کنفرانس خبری اعلام شد. این رونمایی، یک روز پیش از آغاز جلسه‌ای بین‌المللی درمورد بحران ونزوئلا در شهر مونته ویدئو پایتخت اروگوئه انجام شد.

«رودولفو نین نووا» وزیر امور خارجه اروگوئه گفت مرحله اول شامل گفت‌وگوی فوری برای ایجاد ارتباط مستقیم بین حزب سوسیالیسم حاکم و مخالفان راست‌گرای دولت است. مراحل بعدی پس از آن شامل مرحله مذاکره، مرحله رسیدن به یک پیمان مشترک و مرحله آخر شامل اجرایی شدن آن است.

همچنین سه شخصیت بلندپایه آمریکای لاتین برای پیش بردن این طرح، پیشنهاد شدند.

برخلاف خواسته‌های گروه مخالفین در ونزوئلا، این طرح پیشنهادی هیچ‌گونه اصراری به برگزاری همه‌پرسی فوری ندارد.

 نووا گفت: «اگر خواهان چنین انتخاباتی شویم، شرایطی را تحمیل می‌کنیم که از گفت‌وگو جلوگیری می‌کند».

از سوی دیگر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از برگزاری هرگونه مذاکره بین دولت و مخالفان در ونزوئلا حمایت کرد و  البته آن‌ را منوط به خواست مردم این کشور برشمرد. او با تاکید بر خاتمه یافتن دوره مداخله قوای بیگانه در آمریکای لاتین گفت که امیدوار است هیچ  نیروی خارجی وارد ونزوئلا نشود. 

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هفته جاری از احتمال بکارگیری گزینه نظامی در ونزوئلا خبر داد.

انتهای پیام/م

نظر شما