شناسهٔ خبر: 31019257 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشتارگاه های سنتی آذربایجان غربی فاقد پروانه دامپزشکی است

ارومیه - ایرنا - مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: 16 کشتارگاه سنتی در این استان فعال بوده که فاقد پروانه فعالیت از دامپزشکی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کامیار داهیم روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در همه کشتارگاه های استان ناظر شرعی و کارشناس دامپزشکی مستقر می باشد ولی در حال حاضر 16 کشتارگاه به صورت سنتی در سطح استان فعالیت می کند اگرچه دامپزشکی از چند سال اخیر درخواست ساماندهی و تجمیع کشتارگاه ها را ارائه کرده است.
وی بیان کرد: کشتارگاه ارومیه که در داخل شهر وجود دارد در شان شهروندان نیست و مشکلات بهداشتی و زیست محیطی دارد هر چند دامپزشکی کشتارگاه های سنتی را مجاب به ایجاد بخش پیش سرد کن کرده است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: کشتارگاه های دام استان نیازمند بازسازی است؛ کشتارگاهی در بیرون شهر ارومیه وجود دارد که در دهه 1380 آغاز شده ولی همچنان نیمه تمام مانده است.
داهیم با بیان اینکه سوداگری در بازار گوشت وجود دارد، افزود: سال گذشته تعداد دام سبک استان 3.5 میلیون راس بود که امسال حدود 1.5 میلیون راس افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه نیاز گوشت قرمز استان روزانه 70 تا 80 تن است، گفت: عده ای برای خود سیستمی درست کرده اند که دام زنده خریداری کرده و می فروشند و حتی سلاخی نیز به دست خود این افراد است که این سیستم نیازمند ساماندهی می باشد.
وی افزود: کنترل سلامت فرآورده های دامی و امنیت غذایی به این اداره واگذار شده است و باید با دقت انجام گیرد و دامپزشکی با تمام قدرت در این حوزه فعال بوده و نیازمند حمایت بیشتر مسوولان است.
داهیم با بیان اینکه سالانه در استان 2.5 میلیارد تومان تجارت دام انجام می شود، افزود: این عرضه ها در 27 میدان و نقطه در استان انجام می شود که ساماندهی میدان های فروش در این زمینه بسیار ضروری است.
وی ادامه داد: عرضه بهداشتی و ساماندهی شده دام بسیار مهم است و اگر این اقدام انجام نشود در تامین ایمنی دام ها مشکل رخ خواهد داد.
وی افزود: این میدان های عرضه باید تعطیل یا بازسازی شود و اگر دولت توان این امر را ندارد باید به بخش خصوصی واگذار کند.
داهیم خواستار ساماندهی مراکز عرضه دام و همچنین شناسنامه دار کردن دام های روستاهای حاشیه نوار مرزی واقع در 24 کیلومتری مرزها شد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای بیش از هفت میلیون راس دام سبک و سنگین و 2 میلیون قطعه مرغ و ماکیان است.
بیش از سه هزار دامپزشک، کارشناس و کاردان در این زمینه در استان فعالیت می کنند.
7125/7129

نظر شما