شناسهٔ خبر: 3099849 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد

ضرورت بهره‌گیری از نقاط قوت‌ درون نظام تعلیم و تربیت

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت بهره‌گیری از قوت‌های درون نظام تعلیم و تربیت و توانایی‌های درون آموزشی برای رسیدن به اهداف تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، عبدالرسول عمادی ظهر امروز در همایش شوراهای آموزش و پرورش استان زنجان با گرامیداشت عظمت و مفهوم شورا و کار جمعی و گروهی اظهار داشت: خداوند متعال همه مردم را به شورا امر کرده است.

وی با اشاره به اینکه مسئله شورا در ذات مفاهیم و اندیشه‌های دینی ملت ایران نهفته است، گفت: دین اسلام نیز تاکید فراوانی بر موضوع شورا دارد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بار سنگین امور اجتماعی باری نیست که گروهی به تنهایی به دوش بکشند و نیاز به کار گروهی و جمهوری دارد، افزود: به این دلیل نظام جمهوری اسلامی ایران در سال 57 به پیروزی رسید.

این مسئول با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مختلف کشورمان مردم به خیابان‌ها آمده و راهپیمایی می‌کنند، بیان داشت: این راهپیمایی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز ادامه دارد.

عمادی با اشاره به اینکه در قانون اساسی کشورمان مفهوم شورا یک مفهوم بلند مرتبه است، یادآور شد: در اصول اولیه قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به مسئله شورا پرداخته شده است.
وی با اشاره به اینکه همانطور که در قانون اساسی کشورمان آمده اموری که بر اساس شورا اداره می‌شود بسیار متعدد و متنوع است، افزود: نخستین گام در این زمینه با شوراهای عمومی مردم بوده است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در درون سیستم‌های اداری و اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران شوراها حضور دارند، متذکر شد: یک فعالیت اساسی تشکیل شورای آموزش و پرورش در امر مشارکت جویانه و مشارکت خواهانه است.

* تشکیل شورا یک اقدام بسیار بزرگ و ارزنده‌ای است
این مسئول با تاکید بر اینکه تشکیل شورا یک اقدام بسیار بزرگ و ارزنده‌ای است، افزود: مسئولان آموزش و پرورش باید به عنوان مدیران این سازمان از ظرفیت شورا حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.
عمادی با اشاره به اینکه شورای آموزش و پرورش می‌تواند در مسائل مختلف تعلیم و تربیت تصمیم گیری کند، اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش در همه استان‌ها و شهرستان‌ها دبیرخانه منسجم و هدفمند داشته باشد و بتواند برنامه‌ها را به خوبی اجرا کند نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در قانون ظرفیت‌هایی وجود دارد که دستگاه‌ها بتوانند از توانایی خود برای تحقق اهداف به نحو احسن استفاده کنند، افزود: همه باید از ظرفیت‌های استانی به نحو احسن بهره‌مند شوند تا از حداکثر ظرفیت‌های آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده شود.

* وظیفه آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف وظیفه سنگینی است
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش وظیفه آموزش و پرورش را در حوزه‌های مختلف وظیفه سنگینی دانست.
این مسئول با اشاره به اینکه دو رویکرد مختلف برای رسیدن به مصوبات شوراها وجود دارد، بیان داشت: مسیر نخست کشف و بهره‌بداری از فرصت‌های خارج از نظام تعلیم و تربیت است.
عمادی خاطر نشان کرد: باید ظرفیت‌های موجود در این زمینه شناسایی شده و مسئولان آن را در حوزه‌های مختلف در خدمت گیرند.
وی بر ضرورت بهره‌گیری از قوت‌های درون نظام تعلیم و تربیت و توانایی‌های درون آموزشی برای رسیدن به اهداف تاکید کرد و افزود: مردم و مسئولان نباید فراموش کنند سرمایه‌های بزرگی در نظام آموزش و پرورش وجود دارد.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این ظرفیت‌ها باید توسط دبیرخانه آموزش و پرورش احیاء شود و به عنوان برنامه در اختیار شورا قرار گیرد تا با هماهنگی و مساعدت مدیران اجرایی شود.
این مسئول منابع و سرمایه‌های موجود در کشورمان را چهار نوع دانست و اظهار داشت: سرمایه منابع طبیعی، فیزیکی، انسانی و اجتماعی جزو این سرمایه‌ها است.

* آموزش و پرورش از منابع طبیعی و فیزیکی بسیاری برخوردار است
عمادی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از منابع طبیعی و فیزیکی بسیاری برخوردار است، گفت: آموزش و پرورش شهر تهران از لحاظ سرمایه‌های فیزیکی جزو ثروتمندترین واحد حقیقی و حقوقی قابل شناسایی در کشور است.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در زمینه منابع انسانی از سرمایه‌های بالایی برخوردار است، گفت: آموزش و پرورش تولید کننده سرمایه‌های انسانی است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش کارکنان، معلمان و فرزندان ایران اسلامی را جزو سرمایه‌های آموزش و پرورش دانست و یادآور شد: آموزش و پرورش این سرمایه‌ها را به سرمایه‌های انسانی تبدیل می‌کند که سرشار از دانش، تجربه و مهارت است.
این مسئول ساماندهی منابع انسانی و نگه داشتن این سرمایه را مسئله مهمی دانست و متذکر شد: فرزندان ایران اسلامی از سرمایه‌های آموزش و پرورش است.
عمادی در پایان میزان عضویت در نهادهای غیررسمی، اعتماد و شاخص را از شاخص‌های سرمایه اجتماعی دانست و یادآور شد: آموزش و پرورش از این لحاظ یک مجموعه قابل توجهی است.
انتهای پیام/73008/ش40/ژ1001

برچسب‌ها:

نظر شما