شناسهٔ خبر: 30995280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقرار سعودی ها به شکست در سوریه

عادل الجبیر : خواستار استقلال و تمامیت ارضی سوریه هستیم

تهران - ایرنا- 'عادل الجبیر' وزیر مشاور در امور خارجی سعودی که دولت متبوعش در7سال گذشته با تجهیز و تامین گروههای جدایی طلب و تروریست های تکفیری برای تجزیه سوریه تلاش کرد با اقرار به ناکامی در به زانو در آوردن دولت قانونی دمشق از لزوم حفظ استقلال و تمامیت ارضی این کشور سخن گفت .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی امروز (دوشنبه) در کنفرانس وزرای کشورهای عربی-اروپایی برای بررسی پرونده سوریه که بدون حضور نماینده سوریه در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد ، تصریح کرد که با برادران عرب درباره دستیابی به نتیجه ای که دربرگیرنده اجرای قطعنامه بین المللی 2254 گفت و گو می کنیم.
قطعنامه 2254 شورای امنیت 28 آذرماه سال 94 با اجماع کامل اعضاء به تصویب رسید که طی آن اعضای شورای امنیت خواستار توقف جنگ و آغاز مذاکرات صلح از اول ژانویه 2016 میلادی زیر نظر سازمان ملل شدند.
وزیر مشاور دولت عربستان گفت: ریاض در پرونده سوریه خواستار دستیابی به نتایجی است که بر اساس آن استقلال و تمامیت سوریه حفظ و نیروهای بیگانه از این کشور خارج شوند.
الجبیر مدعی شد که اروپایی ها و اعراب با چالش ها مشترکی در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی روبرو هستند.
کنفرانس وزرای کشورهای عربی و اروپایی امروز در بروکسل به منظور مقدمه چینی برای نشست مشترک طرفین درباره بحران سوریه برگزار شده است.
براساس این گزارش منابع دیپلماتیک می گویند که کشورهای عربی هم اکنون توافق کرده اند که مساله عادی سازی روابط با دمشق را به تعویق بیاندازند که از دلایل این تصمیم عدم درخواست مستقیم از سوی دولت دمشق برای بازگشت به اتحادیه عرب و نیز مقاومت دولت سوریه در برابر راه حل سیاسی بخصوص درباره تشکیل کمیته قانون اساسی است.
ادعای الجبیر درباره حفظ استقلال و تمامیت ارضی سوریه درحالی است که این کشور و متحدانش در طول هفت سال گذشته از مخالفان دولت دمشق و گروه های تندرو حمایت کرده اند.
با تغییر معادلات جنگ در سوریه کشورهای حوزه خلیج فارس در حال از سرگیری روابط با دمشق بوده و سفارتخانه های امارات و بحرین در ماه دسامبر در دمشق شروع به فعالیت کرد.
خاورم**9366**1508

نظر شما