شناسهٔ خبر: 30943261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به راه‌اندازي کانال ويژه مالي اتحاديه اروپا با ايران/ آمريکا به شدت عصباني شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- همزمان با راه‌اندازي کانال ويژه تجارت اتحاديه اروپا با ايران، مقامات کشورهاي مختلف به اين موضوع واکنش نشان دادند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، يک مقام روسيه‌اي در واکنش به راه‌اندازي کانال ويژه تجارت اتحاديه اروپا با ايران گفت مسکو فعالانه با کشورهاي اروپايي براي اطمينان حاصل کردن از اجراي موفق مکانيزم تجارت با ايران همکاري خواهد کرد.
«ميشائيل کلور برشتولد» سفير آلمان در تهران نيز طي پيامي در توئيتر به زبان‌هاي انگليسي و فارسي نوشت:«SPV خلق شد و INSTEX نام دارد و نشانگر ابزاري براى حمايت از مبادلات تجارى است و تجارت مشروع با ايران را تسهيل خواهد کرد.»
«جرمي هانت» وزير امور خارجه انگليس نيز گفت: ثبت کانال ويژه تجاري با ايران گام بزرگي است اما لازم است کارهاي بيشتري انجام شود. سه کشور اروپايي با يکديگر براي حل و فصل تمامي جنبه‌هاي فني و حقوقي لازم جهت عملياتي کردن اين ابزار، همکاري مي‌کنند. اين اقدامات، همکاري با ايران براي راه‌اندازي ساختارهاي متناظر را شامل مي‌شوند.
يک ديپلمات اروپايي نيز به رويترز گفت: ابزار پشتيبان مبادلات تجاري (اينس‌تکس) تغيير محسوسي در اوضاع ايجاد نخواهد کرد، اما حامل يک پيام مهم سياسي است که به ايران نشان دهيم مصمم به حفظ برجام هستيم. همچنين مي‌خواهيم به ايالات متحده نشان دهيم ما علي‌رغم تحريم‌هاي فراسرزميني آنها از منافعمان دفاع مي‌کنيم.

 آمريکا به شدت عصباني شد
سفير آمريکا در برلين از تاسيس کانال ويژه مالي سه کشور اروپايي براي مبادلات تجاري با ايران به شدت عصباني است.
ريچارد گرنل که پيش از اين نيز با مداخله در امور داخلي آلمان شرکتهاي اقتصادي را بابت همکاري با ايران تهديد کرده بود امروز نيز در توئيتي به اتهام زني خود عليه ايران ادامه داد.
سفير آمريکا از ايران به عنوان طوفان هرج و مرج در اروپا نام برد و اتهامات آمريکا به ايران درباره تروريسم و برنامه موشکهاي بالستيک را تکرار کرد.
در همين حال وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد سازوکار ويژه مالي اروپا با ايران، تاثيري بر تلاش هاي واشنگتن با هدف اعمال فشار بر تهران نخواهد داشت.

هشدار جدي آمريکا به اتحاديه اروپا
دولت آمريکا در هشداري جدي به اتحاديه اروپا راه اندازي «ابزار پشتيبان مبادلات تجاري» براي تسهيل تجارت با ايران را حامل پيامدهاي خطرناکي براي اين اتحاديه دانست.
وزارت خارجه آمريکا در بيانيه‌اي به راه‌اندازي کانال ويژه تجارت اروپا با ايران واکنش نشان داد.
در اين بيانيه آمده است: «به دقت گزارش‌ها را درباره کانال ويژه مالي دنبال مي‌کنيم تا جزئيات بيشتري درباره ساز و کار آن به دست بياوريم. همان‌طور که رئيس‌جمهور روشن کرده‌، سازمان‌هايي که وارد فعاليت‌هاي قابل تحريم با ايران شوند خودشان را در معرض پيامدهاي جدي از جمله دسترسي به نظام مالي آمريکا و توان تجارت با ايالات متحده يا شرکت‌هاي آمريکا مي‌کند.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «انتظار نداريم اين کانال‌هاي ويژه به هيچ نحوي بر کارزار فشار حداکثري ما عليه ايران اثرگذار باشند.»
وزراي خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس در بيانيه‌اي روز پنج‌شنبه رسما اعلام کردند که کانال ويژه تجارت اروپا و ايران ثبت شده است.




برچسب‌ها:

نظر شما