شناسهٔ خبر: 30940617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران در رسانه های هند

دهلی نو-ایرنا- راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX روز جمعه در رسانه های هند بازتاب گسترده ای داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه 'بیزینس استاندارد' در گزارشی نوشت : اروپا مکانیسم تجاری با ایران جهت عبور از تحریم های آمریکا را اجرایی کرد.
این ساز و کار مالی جدید به اروپا این امکان را خواهد داد تا بدون وابستگی به تراکنش های مالی به تجارت خود با ایران ادامه دهد.
دولت آمریکا که از نزدیک طراحی مکانیسم جدید مالی اروپا برای ایران را دنبال کرده است اعلام کرد هرگونه اقدام برای کاهش فشار بر ایران با مجازات این کشور روبرو خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: این اولین اقدام اروپا برای مخالفت با سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ایران است و از سوی کشورهایی چون آلمان، فرانسه و انگلیس مطرح شده است. قرار است مکانیسم INSTEX به تایید تمام کشور های اروپایی برسد.
روزنامه 'دیلی پایونیر' نیز در گزارش خود نوشت: اروپا با هدف حفظ توافق هسته ای ایران مکانیسم ویژه مالی جهت تسهیل تجارت با ایران را اجرایی کرد. این مکانیسم تحریم های آمریکا را بی اثر می کند.
این سازو کار مالی ویژه ، به ایران اجازه خواهد داد تا با وجود تحریم های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام یا توافق هسته ای، به تجارت خود با اروپا ادامه دهد.
این مکانیسم روز سه شنبه در پاریس به ثبت رسید. فدریکا موقرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای حفظ توافق هسته ای ایران تلاش زیادی کرده است گفت: سازو کار مالی ویژه، مکانیسمی است که ادامه تجارت مشروع و قانونی با ایران در راستای توافق هسته ای را ممکن می سازد. بنابراین ما به طور کامل از آن حمایت می کنیم.
روزنامه 'تایمز او ایندیا' نیز در خصوص INSTEX اعلام کرد: فرانسه، انگلیس و آلمان یک مکانیسم برای تجارت با ایران طراحی کردند.
رهبران اروپایی که از اقدام آمریکا در خروج از برجام و همچنین وضع مجدد تحریم ها علیه ایران ناراضی بودند اعلام کرده بودند که یک راه حل برای ادامه تجارت تهران با سایر جهان را پیشنهاد خواهند داد.
روز پنجشنبه پس از ماه ها تاخیر و همچنین در میان تمسخر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، کشور های اروپایی مکانیسم ویژه ایران را اجرایی کردند.
این سه کشور اروپایی تاکید کرده اند که بهره مندی های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
مکانیسم ویژه پیشنهاد شده از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می کند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می کند. هدف بلندمدت INSTEX این است که به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند باز باشد و سه کشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.
به گزارش ایرنا، شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی ‌‎طرح هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
آساق**267**1908

نظر شما