شناسهٔ خبر: 30935499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با ارسال بیش از 13هزار اثر؛

یازدهمین جشنواره تجسمی فجر آغاز به کارکرد

تهران – ایرنا - یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ،آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی و جمعی از مدیران و هنرمندان عرصه های مختلف هنرهای تجسمی در تالار ایران فرهنگستان هنر درحال برگزاری است.
سعید اسلام زاده به عنوان مجری این برنامه در ابتدای این مراسم گفت: امسال جشنواره تجسمی فجر معطوف به یک مکان نیست ورنگ و بوی جشنواره در جای جای شهر رنگ قرمز پوستر این جشنواره را دیده می شود.
وی اظهار داشت: امسال همچنین تمامی رشته ها با رنگ ها و فرم های مختلف در کنار هم نشستند و حاصل چهار ماه فعالیت فخر هنر تجسمی ایران شد.

** چند ماه پرکار حاصل جشنواره ای پربار
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر ،گفت: چندماه پر کار را پشت سر گذاشتیم و جای خوشحالی است که پس از تشکیل شورا فرصتی ایجاد شد که هنرمندان در کنار ما قرار گرفته و با تمامی مشکلات پیش رو وظایف را به نحو احسن پذیرفته و انجام دادند.
ابراهیم حقیقی با بیان اینکه در جشنواره تجسمی جوانان شرکت داشته و حرفه ای ها در این رویداد کمتر تمایل به حضور دارند ، اظهار داشت: تلاش کردیم با قرار دادن گالری های خصوصی در این رویداد از حضور هنرمندان صاحب نام بهره مند شویم.

** ارسال بیش از 13 هزار آثار به جشنواره
دبیر یازدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر درباره آثار ارائه‌شده در جشنواره یازدهم تجسمی، اظهار داشت: ۵۷۶۱ هنرمند در جشنواره امسال شرکت کردند و کل آثار رسیده ۱۳ هزار و ۷۹۲ اثر بوده است.
وی گفت: راه‌یافتگان به جشنواره در مراحل داوری اول، دوم و سوم ۶۰۴ اثر از ۴۸۵ هنرمند بوده است. امسال نسبت به سال گذشته تعداد آثار ارسالی دوبرابر بوده است.
به گفته حقیقی همچنین طبق آمار استان‌های دیگر نیز از جشنواره امسال استقبال کرده‌اند.

** جهانی بودن و حفظ هویت دو هدف اصلی جشنواره
دبیر یازدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: هنرهای تجسمی در ایران جوان است و ما باید در حالی که همسو با جهان در این مسیر گام برمی‌داریم، هویت خود را نیز حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: در کل هدف ما در این دوره از جشنواره این بود که با روایت بومی و ملی و حفظ هویتمان، جهانی هم باشیم.

** بخش ها و برنامه های جشنواره تجسمی فجر
وی از مسابقه ‌جشنواره با اسم «طوبای زرین»، نمایشگاه «پلاک 40»، اجرای بخش «سینمای تجسمی»، نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب»، بخش «چهارسوی هنر»، ‌دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی با عنوان «نمایه چهل»، نمایشگاهی از آثار محفوظ در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «چهل نمایشگاه، چهل شهر»، بخش ‌نمایشگاه طراحی با عنوان «طراحی به مثابه نقد» در کنار نشست‌های ‌تخصصی و پژوهشی جشنواره با عنوان «کجا ایستاده‌ایم» با حضور منتقدان و پژوهشگران به عنوان برخی از برنامه های این رویداد و بخش های مختلف این جشنواره نام برد.

** وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره شرکت می کنند
در ادامه مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره با تبریک آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب درباره علت حضور نداشتن وزیر فرهنگ و ازشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره یازدهم تجسمی، اظهار کرد: قرار بود که ایشان در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند اما به دلیلی کاری که برایشان پیش آمده بود پیام داد که امروز امکان بازدید از نمایشگاه را ندارند و در روزهای آینده بازدید و در مراسم اختتامیه شرکت می‌کنند.
هادی مظفری، سپس متنی درباره چالش‌های فرآیند برگزاری این دوره از جشنواره تجسمی فجر را برای حاضران در مراسم خواند.
در ادامه هادی مظفری با اشاره به حضور وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت هنرهای تجسمی فجر بر مدار قبلی کار دشواری نبود ولی ما به دنبال ایجاد اتحاد و تحول بودیم که همه سلیقه ها در جشنواره یازدهم با ویژگی‌های متفاوت خود در کنار هم قرار گرفتند.
وی با تشکر از هنرمندان و فعلان در این رویداد گفت: آنها که بی‌تفاوتی را برگزیدند این بار اعتماد کرده و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند تا همه در کنار هم در زیر سقف هنر ایران بمانیم.
او گفت: بخش «پلاک چهل» و «فیلم های تجسمی» در روزهای گذشته آغاز به کار کرده است و بخش طوبای یازدهمین جشنواره تجسمی فجر که شامل آثار پذیرفته شده در10 بخش است نیز به عنوان مهمترین بخش رویداد جشنواره بهانه ای برای افتتاح رسمی این رویداد شده است.
در پایان این مراسم با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه طوبای زرین در موسسه فرهنگی صبا رونمایی شد.
فراهنگ ** 9031 ** 1355 **

نظر شما