شناسهٔ خبر: 3089656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

« شارلی ابدو» نشريه فرانسوي بار دیگر به ساحت پیامبر اسلام(ص) اهانت کرد

ماجرا جويي موهن شارلي

سخنگوي وزارت امور خارجه: اقدامات توهين‌آميز نشريه شارلي ابدو را تقبيح مي‌كنيم

صاحب‌خبر -

مجله فرانسوي شارلي ابدو در اقدامي تحريك‌آميز و با تيراژ سه ميليوني، يك كاريكاتور موهن ديگر از پيامبر اكرم (ص) منتشر كرد. به گزارش پرس تي وي، منابع رسانه‌يي از انتشار سه ميليون نسخه از نشريه فرانسوي «شارلي ابدو» كه در صفحه اول آن كاريكاتوري موهن از پيامبر اسلام آمده، خبر دادند. اين در حالي است كه طبق خبرهاي روز گذشته روزنامه‌هاي فرانسوي قرار بود اين نشريه روز چهارشنبه در سه ميليون نسخه شماره جديد خود را منتشر كند؛ شماره‌يي كه در صفحه اول آن كاريكاتور موهن از پيامبر اسلام (ص) آمده است. براساس اين گزارش مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه حوادث تروريستي در فرانسه را محكوم كرد و گفت: اين اقدامات هيچ ارتباطي با ديدگاه‌هاي اسلام ندارد و مغاير آموزه‌هاي اسلامي است.

مجله فرانسوي شارلي ابدو در اقدامي تحريك‌آميز و با تيراژ سه ميليوني يك كاريكاتور موهن ديگر از پيامبر اكرم (ص) منتشر كرد. به گزارش پرس تي وي، منابع رسانه‌يي از انتشار سه ميليون نسخه از نشريه فرانسوي «شارلي ابدو» كه در صفحه اول آن كاريكاتوري موهن از پيامبر اسلام آمده، خبر دادند. اين در حالي است كه طبق خبرهاي روز گذشته روزنامه‌هاي فرانسوي قرار بود اين نشريه روز چهارشنبه در سه ميليون نسخه شماره جديد خود را منتشر كند؛ شماره‌يي كه در صفحه اول آن كاريكاتور موهن از پيامبر اسلام (ص) آمده است.
براساس اين گزارش مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه حوادث تروريستي در فرانسه را محكوم كرد و گفت: اين اقدامات هيچ ارتباطي با ديدگاه‌هاي اسلام ندارد و مغاير آموزه‌هاي اسلامي است. از سويي اقدامات تحريك‌آميز را نيز تقبيح مي‌كنيم و اقدام هفته‌نامه شارلي ابدو توهين‌آميز و باعث تحريك احساسات مسلمانان جهان خواهد شد. وي افزود: احترام به باورها و مقدسات اديان الهي، اصلي پذيرفته شده است و انتظار است دولتمردان اروپايي اين اصل را رعايت كنند. وي خاطرنشان كرد: لازم است در حوزه عمل نيز دولت‌هاي اروپايي، اشتباهات خود را در پيگيري برخي سياست‌هاي‌شان در رابطه با گروه‌هاي افراطي جبران كنند و سياست‌هاي متناسب با منافع همه پيروان و ملت‌ها اتخاذ شود. بسياري از ملت‌ها تاوان سياست‌هاي اشتباه غرب را مي‌دهند و اين مساله هر از گاهي از سوي مسوولان اروپايي هم اعلام مي‌شود كه سياست‌هاي‌شان اشتباه بوده است. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: اذعان به اشتباه كافي نيست و بايد براي پايان دادن به افراط‌گري و دور تسلسل خشونت در جهان اقدامات موثر انجام شود. سواستفاده از آزادي بيان در غرب قابل پذيرش نيست و بايد جلوي آن گرفته شود.
همزمان با اقدام موهن شارلي ابدو، امريكا اقدام موهن اين نشريه را، آزادي بيان خواند و اعلام كرد، هفته‌نامه فرانسوي شارلي ابدو حق دارد در كشوري كه به آزادي بيان! متعهد است، كاريكاتور منتشر كند. ماري هارف، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت: ما از حق شارلي ابدو براي انتشار چنين چيزهايي به‌طور كامل حمايت مي‌كنيم. نخست وزير انگليس هم با اعلام حمايت از اقدام موهن شارلي ابدو، اين اقدام را روح آزادي مطبوعات خواند اما اذعان كرد، انتشار اين كاريكاتور ممكن است توهين هم باشد. سخنگوي نخست وزيري انگليس گفت: هدف كامرون حمايت كامل از حق سردبيران در زمينه تصميم‌گيري است كه روح آزادي مطبوعات و آزادي بيان به شمار مي‌رود.
هشدار الازهر مصر
دانشگاه الازهر مصر با هشدار به شارلي ابدو اعلام كرد انتشار اين كاريكاتور به تشديد تنفر منجر خواهد شد. الازهر نهاد اصلي مربوط به دنياي اهل سنت  در بيانيه‌يي اعلام كرد انتشار اين كاريكاتور موهن، به تشديد تنفر منجر خواهد شد و مانعي بر سر راه ادغام مسلمانان در جوامع اروپايي و غربي خواهد بود.» شارلي ابدو در سال‌هاي ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ هم به پيامبر مكرم اسلام توهين كرده بود. اقدام موهن شارلي ابدو كه با حمايت جدي امريكا، انگليس و فرانسه همراه است در حالي آزادي انديشه خوانده مي‌شود كه روزنامه تلگراف انگليس در ۲۷ ژانويه ۲۰۰۹ گزارش داده بود موريس سينت، كاريكاتوريست شارلي ابدو، به جرم انتشار مطلبي درباره پسر نيكولا ساركوزي، نخست وزير وقت فرانسه، كه از نظر مجله، يهود ستيزانه بوده اخراج مي‌شود. اين نويسنده پس از آن، به جرم برانگيختن نفرت عليه يهودي‌ها نيز محاكمه مي‌شود. «شارلي ابدو» هفته گذشته با حمله افراد مسلح به آن و متعاقب آن حملات و گروگانگيري‌هاي ديگر در پاريس، در صدر اخبار رسانه‌هاي غربي قرار گرفت حملاتي كه در نهايت 17 كشته برجاي گذاشت كه يكي از آنها يك پليس مسلمان فرانسوي بود. مسووليت اين حملات را ابتدا القاعده يمن برعهده گرفت اما بعدا در رسانه‌هاي غربي عنوان شد كه يكي از عوامل اين حملات، عضو داعش بوده و پيشتر به سوريه سفر كرده بود. بنياد پژوهش‌هاي اسلامي اقدام مجدد نشريه فرانسوي شارلي ابدو را به انتشار تعدادي از كاريكاتورهاي موهن به ساحت حضرت محمد (ص) محكوم كرد.

نظر شما