شناسهٔ خبر: 30892452 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باز هم ایران در حسرت راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا ماند

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران پس از شکست در برابر ژاپن، نتوانست به مرحله پایانی جام ملت‌های آسیا راه یابد و همچنان در حسرت پایان یافتن طلسم 43 ساله برای قهرمانی آسیا باقی ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، در شبی که همه منتظر رسیدن ایران به مرحله پایانی جام ملت های آسیا بودند اما یکباره ورق برگشت و ایران با شکست غیرمنتظره ای روبرو شد. پس از این شکست، سرمربی تیم ملی در پیامی کناره گیری خود را پس از 8 سال سکانداری، اعلام کرد اما این کناره گیری با واکنش هایی در فضای رسانه ای کشور روبرو شد.
بررسی امروز(9 بهمن ماه)روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب، با زیر ذره بین قرار دادن عملکرد کی روش در طول 8 سال حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران عنوان داشتند: کی روش از لحاظ نتیجه‌گیری دستاورد درخور توجهی نداشت؛ ولی هم‌ زمان یکی از بهترین و دوست‌داشتنی ‌ترین نسل‌های فوتبالی ایران را ساخت.
این رسانه ها همچنین نسبت به سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال انتقاد کرده و اعلام داشتند فدراسیون باید با پیشکسوتان این رشته سمینارهایی برگزار می‌کرد تا نقاط ضعف تیم ملی را برطرف کند.
حسرت ایرانیان پس از باخت در مقابل ژاپن، عبرت نگرفتن از باخت ها و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی این رسانه ها است.
رسانه های اصولگرا هم با خرده گیری از عملکرد کی روش و فدراسیون فوتبال نوشتند: کی‌روش هر چه خواست گفت و هیچ‌کس دم برنیاورد.
این رسانه ها همچنین به بررسی علل ناکامی تیم ایران در مقابل ژاپن پرداخته و اشتباه بازیکنان در اعتراض‌ بی مورد به داور ، از بین رفتن تمرکز تیم ملی ایران و سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال را از جمله این علل دانستند.

رسانه های اصلاح طلب
------------------------
** بررسی کارنامه کی روش
روزنامه شرق در مطلبی با تیتر «بضاعت کی‌ روش همین بود» نوشت: فوتبال ایران در حال حاضر جایگاهی دارد که می‌توانیم مربیان بزرگی را جانشین کی‌‌ روش کنیم و با تفکری نو به موفقیت برسیم. کی‌‌ روش تنها مربی‌ای بود که دو دوره پیاپی در جام ملت‌های آسیا به عنوان سرمربی ایران روی نیمکت قرار داشت اما نتوانست ما را فینالیست کند یا به مقام قهرمانی در این تورنمنت برساند و در هر صورت امیدوارم اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان رخ دهد.

به گزارش سایت فرارو، کارلوس کی‌ روش بعد از تجربه دو جام جهانی و دو جام ملت‌ها به همراه تیم ملی ایران، در پایان دیدار مقابل ژاپن ترانه معروفی را به عنوان حسن ختام کار هشت ساله در ایران اعلام کرد و با خداحافظی در رختکن با بازیکنان و انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش به پایان کار خود قطعیت بخشید. در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران نیز بعد از پایان جام جهانی روسیه و ارائه پیشنهادی شش ماهه به کارلوس کی‌ روش برای حضور روی نیمکت تیم ملی نشان داد برای آینده تیم ملی به دنبال برنامه جدیدی است، باید دید چه گزینه‌ ای را در ذهن خواهد داشت. مطمئنا حرکت فدراسیون فوتبال که ناگفته نماند تصمیم وزارت ورزش نیز در آن دخیل بوده نیازمند این است تا آنها به بهترین شکل ممکن به دنبال ارائه برنامه‌ای مناسب برای ادامه حرکت فوتبال ایران باشند.

در گزارش روزنامه شرق با عنوان «ناکامی کی‌ روش؛ مردی با 2 چهره متفاوت» میخوانیم: حضور هشت ‌ساله کی‌ روش در فوتبال ایران، شبیه سینوسی است که گهگاه فاصله بلندی‌ها و فرورفتگی‌هایش بیش از اندازه به چشم آمد. او که سابقه کارکردن در تیم‌های بزرگی مانند منچستریونایتد، رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال را داشت، از لحاظ نتیجه‌گیری دستاورد درخور توجهی نداشت؛ ولی هم‌زمان یکی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین نسل‌های فوتبالی ایران را ساخت. کی‌روش در فوتبال ایران بناهای زیادی را به‌جا گذاشت که باید برای آنها ممنون بود؛ ولی او هم‌زمان تیشه به ریشه یک‌سری پایه‌ها زد که به خداحافظی‌اش از فوتبال ایران سرعت بیشتری بخشید.

شرق همچنین در خبری با اعلام اینکه ایران پس از 43 سال باز هم ناکام ماند نوشت: کی ‌روش در شرایطی تیمش را به مصاف ژاپن فرستاد که خودش برای صدمین بار تجربه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران را لمس می‌کرد؛ این سرمربی پرتغالی که در 99 بازی قبلی توانسته بود نتایج تلخ و شیرین زیادی را با ایران تجربه کند، در صدمین بازی‌اش یکی از تلخ‌ترین نتایجش در تیم ملی ایران را کسب کرد؛ او که با ساختن خط دفاعی مستحکم در دنیا زبانزد شده بود، با اختلاف سه گل به ژاپنی‌ها باخت تا سنگین‌ترین شکستش در تیم ملی ایران را در صدمین باری که روی نیمکت می‌نشست، بچشد. کی‌روش البته در طول این زمان آمار خوبی در ثبت بردها داشت و تعداد بردهایش به مراتب بیشتر از مساوی و شکست‌هایش بود.

روزنامه آرمان نوشت: این آخرین دیداری بود که کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی نشست! این سنگین‌ترین شکست کارلوس کی‌روش در طول 8 سال حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران بود. کی‌روش با بازی ژاپن صدمین بازی خود روی نیمکت تیم‌ملی ایران تجربه کرد.

«لعنت به اعتراض بی‌موقع» عنوان گزارش روزنامه اعتماد است.در بخشی از آن آمده است: تیم کی ‌روش در این بازی برای اولین ‌بار طعم فروپاشی را تجربه کرد. باخت‌های قبلی تیم ملی ایران با هدایت کی‌روش، هیچ‌گاه با فروپاشی ساختار تیم همراه نبود. حتی در شکست 3 بر 1 مقابل بوسنی، کار به گونه‌ای پیش نرفت که بازی بوی فروپاشی تیم ایران را بدهد. ولی ساختار منسجم تیم کی‌روش، این‌بار مقابل ژاپن فرو پاشید. همچنین شاگردان کی‌روش در این بازی برای اولین‌بار شکست با اختلاف بیش از دو گل را در یک بازی رسمی تجربه کردند. شکست ایران مقابل ژاپن، اگرچه محصول اشتباه فاحش و غیرحرفه‌ای خط دفاعی تیم بود، ولی یک‌بار دیگر نشان داد تیم کارلوس کی‌روش، چیز اساسی برای رسیدن به قهرمانی و پیروزی نهایی کم دارد. درباره این کاستی، در روزهای آتی بیشتر می‌نویسیم.

** سوء مدیریت ها در فدراسیون فوتبال
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی فنونی زاده مدافع سابق تیم ملی می‌گوید مدیران ارشد فدراسیون فوتبال و مربی تیم ملی بعد از ناکامی در جام ملت‌های آسیا باید از مسند مدیریت کنار بروند. یک مقدار رسانه‌ها تیم ملی را بزرگ کردند. مگر چه تیمی را بردیم؟ عقیده من این است که مسببان این فاجعه را بیرون بیاندازند.آقای کفاشیان، تاج و ساکت را باید بیرون بیاندازند. این‌ها در این چند سال چه کار کردند؟ از کی روش تا بقیه را بیرون بیاندازند. اول مربیان وطنی و بعد مربیان خارجی از جمله برانکو کارگروه تیم ملی را تشکیل دهند.

روزنامه مردم سالاری می نویسد: معمول است که در این اوقات، همه تکرار می‌کنند که «چیزی از ارزش‌های تیم ما کم نشد»؛ ولی اگر این گزاره، از دیدگاه یک تحلیلگر حرفه‌ای فوتبال درست باشد، از نظر مردم چندان مقبول نیست و بازخوردهای اجتماعی مطمئنا مخالف آن است. در فوتبال، تیمی که شکست می‌خورد، سرافکنده است و نمی‌تواند از نظر روحی و روانی به مردم چیزی بدهد؛ حتی اگر این شکست براساس اتفاق یا بدشانسی باشد. این خاصیت فوتبال است و آنها که وارد این بازی می‌شوند می‌دانند که فاصله محبوبیت تا انزجار در مقابل مردمی که امیدها و ارزشهای اجتماعی خویش را در فوتبال جستجو می‌کنند، گاهی فقط یک ضربه توپ است. اما بیش از آنها، کسانی که فکر می‌کردند فوتبال می‌تواند خیلی از کم کاری‌ها و سوء مدیریت آنها را بپوشاند، با این باخت شوکه شده‌اند و شاید حالا کمی از فشاری که مردم تحمل می‌کنند، متوجه شوند. آرزوهای فوتبالی ملت دیروز تمام شد اما ای کاش روزهای خوب مردم زودتر شروع شود.

روزنامه همدلی با عنوان مخالفان کی روش ذوق کردند نوشت: وقت آن رسیده مسئولانی که کمترین امکانات را برای تیم ملی فراهم کرده بودند به همراه آنانی که چشم به جایگاه کارلوس کی‌روش دارند در میان غمگینی هواداران واقعی فوتبال، خوشحال باشند چون با شکست تیم ملی به آرزوهایشان رسیدند.

روزنامه ایران با تیتر «شکست برابر ژاپن پایان دنیا نیست» عنوان داشت: متأسفانه هیچ گاه مسئولان فدراسیون ما برای بهتر شدن شرایط فوتبال جلساتی برگزار نکردند. فدراسیون باید با پیشکسوتان این رشته سمینارهایی برگزار می‌کرد تا نقاط ضعف تیم ملی را برطرف کند. ما هم در رده باشگاهی و هم در رده ملی از ژاپنی‌ها شکست خوردیم و هیچ گاه به دنبال راهکاری برای برطرف کردن مشکلات نبودیم. تیم پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا از نماینده ژاپن شکست خورد و بهتر بود آن زمان برای جلوگیری از شکست‌های بعدی، به صورت علمی دلایل این باخت‌ها را مشخص می‌کردیم و در مورد این شکست‌ها صحبت می‌کردیم. در صورت صحبت در مورد نقاط ضعف و تفاوت‌های فوتبال ایران با ژاپن تیم ملی در این مرحله مغلوب ژاپن نمی‌شد و می‌توانست به فینال راه یابد.

«فوتبال ژاپن برد یا مربی ژاپنی‌اش؟» تیتر روزنامه آرمان است که در بخشی از آن آمده است: واقعیت فوتبال ایران این است و ما هشت سال است که می‌گوییم فوتبال ما احتیاج به مربی‌ای دارد که به ما فوتبال بازی کردن را یاد بدهد. با این و آن دعوا کردن و ترفندهای روانی به کار گرفتن، در فوتبال مدرن امروز برای بردن جوابگو نیست. فوتبال مثل علم پزشکی محتوای پیچیده‌ای دارد و این علم باید به کل فوتبال کشور ما و نه یک تیم ملی تزریق شود. خیلی دردآور است که جلوی تلویزیون کشورت بنشینی و تیم ملی تو در راه قهرمانی آسیاست و مطلب اصلی این باشد که کی‌روش بهتر است یا فوتبال ایران؟ و جوابش هم این باشد که کی‌روش! اینجاست که خیلی‌ها خودنفرین می‌شوند. باید به این شعر اخوان ثالث اشاره کنم که در یک حالت خودنفرینی می‌گوید «نادری پیدا نخواهد شد، امید؛ کاشکی اسکندری پیدا شود» و اینجاست که خیلی‌ها که تیم ملی کشورشان را عاشقانه دوست داشتند و دارند، از این باخت خوشحال شوند که بُرد سرپوشی بر معضلات این ورزش نگذاشت.

**باخت در مقابل ژاپن و حسرت ایرانیان
«حسرتی که بر دل ماند» عنوان گزارش روزنامه ابتکار است.در بخشی از آن آمده است: تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا سه بر صفر مغلوب ژاپن شد و رویای یک ملت را برای پایان یافتن طلسم 43 ساله در قهرمانی آسیا به باد داد. شاگردان کی‌روش در این دیدار به سبک ژاپنی‌ها خودکشی (هاراگیری) کردند.

خبرگزاری ایلنا در گزارش با عنوان 'مرگ رویای ایرانیان با شکست طلسم 500 دقیقه‌ای ' نوشت: تا قبل از بازی با ژاپن همه چیز در جام ملت‌ها برای ما داشت خوب پیش می‌رفت. پیروزی‌های شیرین با طعم کلین‌شیت‌های بیرانوند کام فوتبالدوستان ایرانی را شیرین کرده بود ولی در بازی با ژاپن و در مرحله نیمه نهایی اتفاقی افتاد که همه اینها را نقش بر آب کرد. غفلت مدافعان، تیز هوشی مهاجم ژاپن و خروج اشتباه بیرانوند دست به دست هم داد تا قفل دروازه ایران بعد از 506 دقیقه شکسته شود و رویای قهرمانی آسیا برای ایران از 43 به 47 سال برسد. این قاب تا مدت‌ها از ذهن بیرانوند، بازیکنان و هواداران ایرانی پاک نخواهد شد.

**عبرت نگرفتن از باخت ها
روزنامه قانون عنوان داشت: سال‌هاست که می‌گوییم باید از این باخت‌ها عبرت بگیریم و به سمت پیروزی برویم ولی درجا زدن‌ها و افول‌ها نشان می‌دهد که یک جای کار عیب و ایراد دارد و باید انقلابی در میان ما صورت بگیرد و تفکرات، اخلاقیات و روحیاتی که سبب شده است وضعیت ایران این‌گونه باشد و حسرت به اوج رسیدن‌ها در دل بماند را از بین ببریم.

**واکنش کاربران شبکه های اجتماعی
خبرگزاری ایسنا، اشتباه خط دفاعی ایران روی گل نخست ژاپن را سوژه تمسخر کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی دانست و نوشت: در برخی از نظرات این کاربران آمده است 'گل نخست ژاپن به ایران، درس بزرگی داشت اینکه تنها فوتبال نیست، درس زندگی هم هست.'، 'این احمق‌ترین اشتباه خط دفاعی در تاریخ فوتبال جهان است.''اگر می‌خواهید دوباره چنین اشتباهاتی را ببینید به خط دفاعی آرسنال توجه کنید.''کسی که دوست دارد بخندد، گل نخست ژاپن برابر ایران را نگاه کند.'

رسانه های اصولگرا
-------------------
** عملکرد کی روش در هدایت تیم ملی
خبرگزاری تسنیم نوشت: بله؛ این یک سیرک کامل بود، یک سیرک درجه یک با حضور مربیان پرتغالی در فوتبال ایران؛ مدت اکران: 8 سال. این سیرکی بود که نمونه‌اش را نمی‌توانید در جای دیگری ببینید؛ نمی‌توانید در هیچ کجا چنین سیرکی را ببینید که یک مربی هم پول بگیرد و هم به مسئولان بالادستی‌اش حمله و توهین کند. این سیرک در جهان نمونه ندارد. ما اما 8 سال این سیرک را تحمل کردیم.کی‌روش هر چه خواست گفت و هیچ‌کس دم برنیاورد؛ نه کفاشیان و نه تاج...داستان ایران و کی‌روش به پایان خود نزدیک می‌شود؛ مربی پرحاشیه‌ای که در ایران هم پول گرفت و هم به مسئولان بدوبیراه گفت و هر آنچه خواست، گفت. سیرک به این زیبایی در دنیا سراغ دارید؟

ابراهیم میرزاپور دروازه بان سابق تیم ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا باید نگران مربی آینده تیم ملی باشیم گفت: خدا را شکر فوتبال ما بازیکنان خوبی را دارد، ابزار یک مربی بازیکنانش هستند شما اگر بزرگ‌ترین مربی دنیا را هم بیاورید اما بازیکنان خوبی در اختیار نداشته باشد نمی‌توانید نتیجه بگیرید. ما فوتبالیست‌های خیلی خوبی داریم مطمئناً مربی دیگری هم بیاید شاید کار خیلی سختی نداشته باشد. با توجه به اینکه تیم را کی‌روش ساخته و بازیکنان خوبی که تیم ما دارد می‌تواند تاکتیک‌های جدیدتری را برای تیم ملی بیاورد و برنامه‌های خاصی را پیاده کند طبیعتا این نیست که فوتبال ما بخواهد به عقب برگردد و این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

تارنمای جهان نیوز می نویسد: ایران در صدمین حضور کارلوس کی ‌روش روی نیمکت ایران، عملکرد ضعیفی خصوصاً در نیمه دوم مقابل ژاپن داشت و با حذف از جام ملت‌های آسیا، رویای قهرمانی 43 ایران در قاره کهن، چهار سال دیگر ادامه خواهد داشت. در هر صورت کت قهرمانی به تن کی روش گشاد بود! سرمربی که از روز اول جام سقف آرزوهایش را رسیدن به نیمه نهایی اعلام کرد بلندپروازی برای قهرمانی نداشت.

ضیاء عربشاهی کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: کی‌روش در این بازی در ارنج یازده نفره اشتباهاتی داشت و می‌توانست به جای حاج‌صفی، قدوس را از ابتدا به بازی می ‌فرستاد چون قدوس بازیکنی بود که می‌توانست زمانی که تیم تحت فشار هست با امید ابراهیمی هماهنگ‌تر باشد.

** علل ناکامی تیم ایران در مقابل ژاپن
روزنامه وطن امروز با تیتر «پرجام» می نویسد: به نظر می‌رسد باید باور کنیم یک سرنوشت محتوم برای ما در جام ملت‌های آسیا نوشته‌اند؛ حذف، حذف و حذف. این بار دیگر هیچ بهانه‌ای برای نرفتن به فینال نداشتیم. 5 بازی بدون گل خورده و 4 پیروزی، چنان اعتماد به نفس‌مان را بالا برده بود که هیچ‌کس به غیر از برد مقابل ژاپن حرف دیگری نمی ‌زد. اما فاجعه درست در 45 دقیقه نیمه دوم رخ داد؛ دریافت 3 گل در تنها 45 دقیقه، پایانی بود بر همه آرزوهای ما. ایران و جام ملت‌های آسیا حالا فقط یک سرنوشت دارند، قصه همیشه تکرار حسرت.

روزنامه جوان می نویسد: تیم فوتبال کشورمان با قبول شکست مقابل ژاپن از رسیدن به فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بازماند. شاگردان کی‌روش دیشب در یک بازی پر انتقاد و پر اشتباه در حالی که بیشتر به فکر اعتراض‌های بی مورد به داور استرالیایی بازی بودند 3 بر صفر مقابل ژاپن حرفه‌ای و فوتبال‌بلد تن به شکست دادند تا حسرت 43 ساله رسیدن به فینال و قهرمانی آسیا همچنان باقی بماند.

سایت مشرق نیوز با عنوان «گردِ مرده بر پیکر فوتبال بی ‌جان» می نویسد: پیش بینی می‌شود تاج و دوستان دست‌ها را به نشانه تسلیم مقابل وزارت ورزش بالا ببرند اما نه به این راحتی. وزارت ورزش در سایه حرکت خواهد کرد و تلاش می‌کند ریشه بازنشسته‌ها را بزند. جنگ‌ها دوباره شروع می‌شود. تاج و دوستان بازنشسته یک طرف، وزیر و سربازهای سواره و پیاده اش از یکطرف می‌تازند تا زورشان را بهم نشان دهند. تیم ملی هم در امان خدا رها می‌شود. گردِ مرده بر پیکره فوتبال پاشیده می‌شود. تیم ملی در سکوت فرو می‌رود و بازی‌های لیگ شروع می‌شود تا تکلیف قهرمان مشخص شود. قهرمانی که نه ریالی جایزه می‌گیرد و نه می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا حسرت سال‌ها قهرمان نشدن را از بین ببرد. آنجا هم مثل اینجا که حسرتش 47 ساله شد. دوباره ناکامی، دوباره تلخ کامی، دوباره شکست، دوباره اشک و گریه؛ خدا به داد این مردم علاقمند به فوتبال برسد!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی فدراسیون جهانی فوتبال از بین رفتن تمرکز تیم ملی ایران را دلیل ناکامی این تیم در صعود به فینال جام ملت‌های آسیا 2019 عنوان کرد.
گروه نشریات خبری
پژوهشم * *9351**1181

نظر شما