شناسهٔ خبر: 30860905 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فرصتی برای داستان‌ نویسان جوان در جایزه «ارغوان»

هیئت انتخاب دومین دوره جایزه داستان‌کوتاه ارغوان آغاز به کار کرد. سه تن از اعضای این هیئت، تاکید می‌کنند انتظار دارند داستان‌هایی با طعم زندگی را از جوانان زیر ۳۰ سال دریافت کنند که باعث شگفتی آنان شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین دوره جایزه ادبی ارغوان در حوزه داستان کوتاه با موضوع «شب» توسط انتشارات هفت رنگ برگزار می‌شود. 

دومین دوره جایزه ارغوان، با پذیرش داستانِ کوتاه با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوان و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، از اول دی آغاز شده است‌. اختتامیه این جایزه با معرفی برندگان، ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ طی مراسمی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در دوره دوم این جایزه، فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر، سپیده شاملو ، فرشته احمدی و مهسا محبعلی اعضای هیئت انتخاب و احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان اعضای هیات داوران خواهندبود. در همین ارتباط، با سه نفر از اعضای هیئت انتخاب این جشنواره گفت‌وگو کرده‌ایم. 

مهسا محبعلی، نویسنده، درباره اهداف برگزاری این جایزه می‌گوید: «خیلی‌ها دوست دارند کیمیای سعادت، اکسیر شادمانی یا به قول امروزی‌ها راز موفقیت را پیدا کنند و در دانشگاه، عشق، ازدواج، طلاق، سفر، مهاجرت، جدایی، تنهایی و...اما شاید کمتر کسی خیلی زود به جواب برسد. به نظر من جواب: «ممارست و پشتکار» است و علت دیر پیدا کردن آن وابستگی‌اش به زمان است. نکته‌ای که در جایزه‌ ارغوان قابل تامل است، همین ممارست و پشتکار در ادامه‌ دادن است. داوری داستان‌ جوان‌های زیر سی سال، که هنوز طعم زندگی برای‌شان تازگی دارد، همیشه می‌تواند شگفت‌انگیز باشد»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «امیدواریم که امسال هم داستان‌های خوبی از جوانان دریافت کنیم و مثل هرسال شگفت زده شویم افتخار کنیم که برای اولین بار داستان‌های خوب این عزیزان را در کتابی گرد هم آورده‌ایم. شاید سال‌ها بعد نویسندگان بزرگ و موفقی به یاد بیاورند که اولین داستان‌شان در مجموعه‌ برگزیدگان جایزه‌ ارغوان منتشر شد.»

همچنین محمد چرمشیر، نمایشنامه‌نویس از دیگر اعضای هیئت انتخاب جایزه ارغوان می‌گوید: «پرداختن به جوان‌هایی که داستانی قبل‌تر ارائه نکرده‌اند از ویژگی‌های جایزه ارغوان است. کار اولی‌هایی که خیلی‌های‌شان آموزش‌ندیده و غریزی داستان می‌نویسند و این غریزی‌نوشتن، ویژگی خاصی به داستان‌هایشان می‌دهد و همین باعث می‌شود ما هر سال اشتیاق داشته باشیم تا داستان‌های تازه بخوانیم.»

فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس هم در این‌باره توضیح می‌دهد: «دوره جدید جایزه ارغوان با تحولاتی که بنیان‌گذار جایزه درنظر دارد، همسو و همراه است. از جمله این مباحث، به وجود آمدن یک پایگاه دائمی برای داستان‌های کوتاه است که در آن مباحث آموزشی هم مطرح می‌شود؛ پایگاهی برای نشر داستان‌های نوقلمان. داستان‌های سال گذشته در این مقطع، کیفیت داستان‌های امسال را نداشت و امسال شاهد رشد چشمگیری بودیم  و امیدوارم داستان‌های جدید بیش از این ما را شگفت‌زده کنند.»

متقاضیان شرکت در این جایزه ادبی، داستان‌های کوتاه خود را باید به صورت تایپ شده در فرمت‌های doc، docx و rtf در سامانه وب سایت جایزه ارغوان به نشانی www.jayezeharghavan.ir ثبت کنند. تعداد کلمات هر داستان کوتاه حداکثر ۳ هزار کلمه است و هر نویسنده تنها اجازه دارد یک اثر را به دبیرخانه جایزه ارسال کند.

شرایط سنی شرکت در مسابقه حداکثر ۳۰ سال است و در صورت کپی برداری یا استفاده از آثار دیگران، داستان مورد نظر حذف خواهد شد. داستان‌هایی در این جایزه بررسی می‌شوند که در جوایز ادبی دیگر حائز رتبه نشده و یا پیش از این به چاپ نرسیده باشند. مهلت ارسال آثار از یکم دی ۱۳۹۷ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ خواهد بود. 

جایزه‌ منتخب هیات داوران برای نفر اول، تندیس جایزه‌ ارغوان، لوح تقدیر، و مبلغ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی و برای نفرات بعدی لوح تقدیر و همچنین انتشار آثار ۱۰ نفر اول به صورت یک جلد کتاب توسط نشر مرکز. جایزه ویژه هیات داوران دعوت به کارگاه داستان نویسی به عنوان مهمان است . 

۵۷۵۷

نظر شما